Horror week voor Volkswagen

0

Voor Volkswagen verloopt deze week tot nu toe rampzalig.

De tragedie begon dinsdag in Wolfsburg met een inval vanwege naar verluidt buitensporige salarissen van leden van de Ondernemingsraad.Zowel de directiekantoren als de kamers van de Ondernemingsraad en de juridische afdeling werden urenlang doorzocht. “De achtergrond is dat salarisbetalingen aan leden van de Ondernemingsraad in strijd zijn met het verbod op vriendjespolitiek in de zogeheten ‘Begünstigungsverbot des Betriebsverfassungsgesetzes’”, aldus een woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Braunschweig desgevraagd.

Er lopen al geruime tijd onderzoeken naar vermeende buitensporige ondernemingsraadbeloningen bij Volkswagen.Interne bronnen melden dat de focus van de zoekopdrachten eergisteren op de beloningspraktijken lag die tot 2019 gangbaar waren.

 

IT storing

Woensdagmiddag legde een IT-storing grote delen van de autoproductie bij de Volkswagen Groep lam.Bij het merk VW in Duitsland staan de productielijnen volledig stil, aldus een woordvoerder van de autofabrikant.Volgens de huidige stand van de analyse is het onwaarschijnlijk dat een aanval van buitenaf de oorzaak van de systeemstoring zal zijn.

Het probleem (een storing in het dataverkeer) beperkt zich niet alleen tot Duitsland.Dienovereenkomstig worden locaties wereldwijd (onder meer in de Amerikaanse plaats Chattanooga) en ook de fabrieken van andere merken van de groep getroffen, waaronder Audi en Porsche.Dat laatste heeft een woordvoerster van het merk met de 4 ringen inmiddels bevestigd.

Getroffen fabriekslocaties zijn onder andere Wolfsburg, Emden, Osnabrück en Zwickau, evenals de onderdelenfabrieken in Kassel, Braunschweig en Salzgitter. Ook bij Audi en bij Porsche in Stuttgart-Zuffenhausen staan de productielijnen dus stil.Zoals het Duitse Een woordvoerder van de Volkswagen Groep laat weten dat er een crisisteam is opgericht.De oorzaak van de black-out is momenteel onbekend.Volkswagen sluit zoals gezegd momenteel een hackeraanval uit.

UPDATE

Volkswagen meldt dat de productie donderdagochtend weer kan beginnen, aldus het bedrijf. Wat de oorzaak van de grote storing was, is nog onduidelijk. “De IT-infrastructuurproblemen in het netwerk van Volkswagen zijn in de loop van de nacht opgelost en het netwerk werkt weer stabiel”, laat Volkswagen in een verklaring weten.

 

Amerikaanse markt

En dan kampt Volkswagen ook nog met verkoopproblemen op de Amerikaanse markt.Zoals 4 insiders unaniem meldden, is er een tekort aan spoorwagons voor het vervoer van voertuigen die al zijn geproduceerd in de Mexicaanse fabriek van Volkswagen in Puebla.De voltooide auto’s ‘stapelen’ zich op en kunnen niet worden afgeleverd bij dealers, vooral niet in de Verenigde Staten.
Volkswagen zegt aan een oplossing voor het probleem te werken.Niettemin vrezen bedrijfsinsiders dat de groep haar omzet- en winst doelstelling voor 2023 in de Noord Amerikaanse regio niet zal kunnen verwezenlijken. Wat ook weegt op de winstgevendheid, zijn de hogere transportkosten van alternatieve aanvoerroutes.
.
VolkswagenNoordAmerika2023
Eigenlijk zou 2023 het jaar moeten zijn waarin Volkswagen na het dieselschandaal weer echt gaat scoren in de Verenigde Staten.Tegen 2030 moet het marktaandeel van de groep in de regio zijn verdrievoudigd tot 10 procent.Het doel lijkt nu (nog) ambitieuzer dan voorheen. 
.
Verkoopproblemen ID.3 (en Cupra Born)
Ook in Europa gaat het met de omzetontwikkeling bij Volkswagen niet helemaal lekker. Met name d vraag naar de ID.3 valt tegen. Dit model werd nog niet zo lang geleden door andere automedia aangemerkt als de spirituele opvolger van de iconische Volkswagen Kever en Golf, maar die visie bleek dus niet juist te zijn. Het is eerder een voorbeeld van de beruchte derde generatie: de eerste generatie (Volkswagen Kever) is de grondlegger, generatie twee (Volkswagen Golf) bouwt het succes uit en de derde generatie (Volkswagen ID.3) verprutst het dan weer bij de klant.
Ook de Spaanse neef van de Volkswagen ID.3, de Cupra Born, weet de consument niet meer te bekoren. Beide auto’s worden op dit moment gebouwd in Zwickau en Dresden. Alleen niet in de eerste 2 weken van oktober want dan stopt Volkswagen eventjes met de productie van beide modellen vanwege tegenvallende interesse. Enerzijds staat de vraag naar elektrische auto’s in sommige Europese landen sowieso onder druk, maar los daarvan hebben de ID.3 en de Born moeite om zich staande te houden tussen modellen die qua actieradius en laadsnelheid beter scoren. Of die een stuk goedkoper zijn, zoals de nieuwe MG 4 en momenteel zelfs de Tesla Model 3.

In Nederland is het vooral de Cupra Born die het moeilijk heeft. Daarvan is de verkoop in de eerste 8 maanden van dit jaar met een derde gedaald. Cupra wil het tij gaan keren met een hete uitvoering van de Born. Deze zogeheten VZ versie zal in de kleur legergroen worden gelanceerd (ongetwijfeld gedecoreerd met de kenmerkende bronzen accenten) en krijgt een 240 pk sterke elektromotor tussen zijn achterwielen. Vierwielaandrijving via montage van een extra motor op de vooras is overwogen, maar dat zou de Born VZ te duur maken. Al zou het Cupra wel een leuke concurrent voor de MG 4 XPower hebben opgeleverd.

Reageren is niet mogelijk.