Motorproblemen Renault houden aan

0

Voor Renault kan de transitie naar elektrisch rijden niet snel genoeg gaan. Franse autofabrikanten lukt het namelijk maar niet om betrouwbare benzinemotoren te bouwen. Ook Stellantis, het autoconcern achter onder andere Citroën, DS en Peugeot lijdt met haar beruchte PureTech krachtbron aan die kwaal.

Dit nieuwsbericht gaat specifiek over Renault (en dochter Dacia). Het blijkt namelijk dat er vermogensverlies kan optreden bij de 1.3 TCe motor. Deze krachtbron is de opvolger van de 1.2 TCe krachtbron die vanwege zijn fragiele betrouwbaarheid veel negatieve aandacht heeft getrokken. De 1.3 TCe die het benzinestokje van hem overnam en inmiddels onder de motorkap van vele Dacia en Renault modellen te vinden is, is vrijwel foutloos (komt dat omdat Mercedes-Benz als afnemer zich er tegenaan heeft bemoeid?), maar niet helemaal. En kwaliteit zit nou eenmaal in de details.

De smering van de nokkenas van de 1.3 TCe motor kan namelijk voor problemen zorgen. Dat is een vlek op het blazoen van de opvolger van de 1,2 liter unit die wegens overconsumptie van olie, verstoppingen en smeltende kleppen het imago van de merken van de Renault Groep heeft geschaad. De 1.3 TCe motor (die in 2018 op de Autosalon van Genève debuteerde in de Scénic en vervolgens over het hele assortiment van het Franse autoconcern werd verspreid, waaronder bij Dacia vanaf 2019) heeft een aanzienlijk glorieuzere staat van dienst op het gebied van betrouwbaarheid dan het exemplaar dat hij verving. Maar het blijkt nu dat alle auto’s met deze krachtbron die tot en met 31 december 2020 zijn geproduceerd (of tot 15 juni 2021 in het geval van de in Zuid-Korea gebouwde Arkana) toch niet helemaal foutloos zijn.

Zodra de 1.3 TCe op de markt kwam, constateerden de dealers een probleem met de nokkenas. Dit heeft tot gevolg dat het injectielampje gaat branden of zelfs dat er geen stroom meer is. Er zijn 3 mogelijke oorzaken: het falen van óf de oliestroomregelklep van de nokkenasfase poelie óf die van de kleppen van de nokkenas óf de olievoeding naar de kleppen. De after-sales oplossing bestaat uit het vervangen van één of meerdere oliestroomregelkleppen.

Het betreft de volgende modellen die tot en met 31 december 2020 zijn geproduceerd: Clio, Captur, Mégane, Scénic, Kadjar en Talisman bij Renault evenals de Dacia modellen Dokker, Lodgy en Duster. Voor de Renault Arkana en Koleos, geproduceerd in Zuid-Korea, loopt de datum tot 15 juni 2021. De 1.3 TCe motor wordt voor de Renault Groep geproduceerd in Valladolid (Spanje), voor Nissan in Sunderland (Engeland) en voor Mercedes in Köllada (Duitsland). De modellen van het merk met de ster profiteren van een specifieke versie met cilinderontkoppeling.

Reageren is niet mogelijk.