Volvo gaat de EX30 ook in België bouwen

0

Als reactie op de grote vraag naar de EX30 heeft Volvo besloten om haar nieuwe, volledig elektrische, instapmodel vanaf 2025 ook in haar fabriek in het Belgische Gent te gaan bouwen. Daardoor wordt de productiecapaciteit voor de compacte SUV uitgebreid. Volvo bouwt de EX30 momenteel alleen in Zhangjiakou, China.

De levering van de eerste exemplaren van de EX30 staat gepland voor later dit jaar. De beslissing van Volvo om het model ook in Gent te gaan bouwen, verhoogt de productiecapaciteit aanzienlijk. Dat is nodig met het oog op de verwachte vraag naar de EX30 in Europa. Het besluit weerspiegelt de ambitie van Volvo om zijn auto’s zoveel mogelijk daar te bouwen waar ze verkocht worden. Ook de goed verkopende XC40 en XC60 zien zowel in Europa als in China het levenslicht.

VolvoEX30

“Onze ambitie is om de EX30 over de hele wereld te verkopen tegen een aantrekkelijke prijs, zodat meer mensen de overstap naar het rijden in een elektrische Volvo kunnen maken”, zegt Jim Rowan, de CEO van de autofabrikant. “Tegelijkertijd bewaken wij met deze beslissing de marges van Volvo. Het is een logische stap om de productie in Gent uit te breiden, omdat wij willen inspelen op de sterke wereldwijde vraag naar de EX30”.

Dat er zoveel belangstelling is voor de EX30, komt doordat het model maar weinig concurrentie kent van andere Europese premium autofabrikanten. Audi heeft geen plannen voor een elektrische opvolger van de Q2. Mercedes gaat niet actief worden in het prijs segment onder de EQA. BMW laat dit deel van de automarkt over aan dochter Mini. Stellantis heeft een compacte elektrische SUV voor Alfa Romeo in de pijplijn zitten, maar het is afwachten hoe dat model zal aanslaan. De grotere, deels elektrische Tonale blijkt in de praktijk namelijk geen bedreiging te zijn voor de marktpositie van de Volvo XC40.

Volvo heeft ambitieuze elektrificatieplannen en wil tegen 2030 alleen nog maar volledig emissievrije auto’s verkopen. Halverwege dit decennium willen de Zweden al de helft van haar wereldwijde afzetvolume met dergelijke personenwagens realiseren. De EX30 speelt een cruciale rol in deze plannen omdat Volvo verwacht dat deze auto aanzienlijk zal bijdragen aan haar doelstellingen. Dit maakt de compacte elektrische SUV tot een hoeksteen van de transformatie van het Zweedse automerk.

Samen met de XC40 en C40 gaat de EX30 (technisch een zustermodel van de Smart #1 en de Zeekr X) het derde volledig elektrische model van Volvo worden dat in Gent geproduceerd gaat worden. In de Belgische fabriek loopt nu ook nog de V60 van de band, maar de verwachting is dat deze stationwagen medio 2025 met pensioen wordt gestuurd zonder dat er sprake is van een directe opvolger. Zo bedien gaat de EX30 dus over 1,5 jaar vrijkomende productiecapaciteiten invullen.

De toevoeging van de kleine SUV aan het palet auto’s dat in Gent het levenslicht ziet, versterkt de elektrificatiestrategie van het bedrijf, maar de betreffende beslissing van Volvo kan niet los worden gezien van de huidige discussie om auto’s die in China gebouwd worden (extra) te gaan belasten. Direct, via een importheffing, of indirect, zoals Frankrijk en Italië van plan zijn in de vorm van een milieuheffing voor auto’s die van ver (lees: China) moeten worden aangevoerd en dus tijdens hun transport naar de dealers meer CO2-uitstoot veroorzaken dan modellen die in Europa gebouwd worden. Door de EX30 ook in Gent te gaan produceren, haalt Volvo dit model uit de hoek waar de extra belastingklappen gaan vallen.

 

Reageren is niet mogelijk.