Beter laat dan nooit: Lexus wil een elektrisch premium automerk worden

0

Lexus heeft naar eigen zeggen haar strategie bepaald voor een nieuwe generatie elektrische auto’s. Daarbij gaat het nieuwe techniek toepassen die de toekomst van de auto veranderen, zo belooft moederbedrijf Toyota. Op het jaarlijkse Kenshiki forum in Brussel gaf Lexus meer informatie over haar plannen om zich wereldwijd te ontwikkelen tot een merk met uitsluitend elektrische modellen in het gamma (tegen 2035 wereldwijd en in Europa in 2030; als de marktomstandigheden dat toelaten).

Pascal Ruch, vice-president Lexus Europe and Value Chain, zegt over de plannen: “Lexus is een technologiepionier, al sinds de oprichting van het merk in 1989. Het merk is er trots op dat het de conventies van de markt voor luxe auto’s uitdaagt en consequent nieuwe waarde aan zijn klanten biedt. Als het gaat om elektrificatie verleggen we opnieuw de grenzen van de premium autowereld. We ontwikkelen een nieuwe, modulaire voertuigstructuur en nieuwe batterijen, niet alleen om de prestaties van onze BEV’s te verbeteren, maar ook – misschien wel belangrijker – om rijplezier opnieuw uit te vinden. Er komt ook een revolutie in de software aan. Daardoor kunnen we auto’s ontwikkelen met ongekende personalisatiemogelijkheden, waardoor luxe voor onze klanten écht persoonlijk wordt”.

LexusLFzc

De volgende generatie elektrische auto’s van Lexus zullen profiteren van de mogelijkheden die downsizing en gewichtsreductie van structurele componenten bieden. Daardoor zullen de diverse modellen veelzijdiger kunnen worden. De conceptstudies LF-ZC (zie hoofdfoto) en LF-ZL laten zien hoe Lexus de mogelijkheden van elektrificatie en innovatieve technologie optimaal wil benutten om “nieuwe mobiliteitservaringen” te bieden.

De LF-ZC (Lexus Future Zero-emission Catalyst), die zijn Europese debuut maakte op het Kenshiki-evenement in Brussel, is een voorproefje van een nieuwe sedan die Lexus in 2026 op de markt brengt. “Zijn strakke proporties, lage zwaartepunt en ruime interieur combineren functionaliteit met een aangenaam esthetisch design”, zo stellen de ontwerpers.

LexusLFzl

De LF-ZL (Lexus Future Zero-emission Luxury) is een concept voor een elektrische topklasse SUV. De bestuurder kan de rijbeleving afstemmen op zijn individuele voorkeuren; de interactie met de auto bereikt een hoger niveau doordat de auto zijn bestuurder gepersonaliseerde suggesties doet, gebaseerd op diens (rij)stijl en gewoonten. Het gebruik van bamboe als kenmerkend materiaal in het interieur verwijst naar Japanse tradities en weerspiegelt ook de duurzame aanpak van Lexus: industrieel gebruik van snelgroeiende bamboe is essentieel om overgroei te voorkomen en de natuur te beschermen.

De volledig digitale cockpit geeft de bestuurder snel toegang tot de bedieningselementen. Met het stuurwiel bedient de bestuurder de One Motion Grip-steer-by-wire-technologie bedient. Alle functies zijn samengebracht op kleine digitale schermen aan weerszijden van de bestuurder. Bedieningselementen zoals schakelsystemen, veiligheids- en rijhulpsystemen (ADAS) en rijmodusselectie bevinden zich op het linker scherm. Gemak functies zoals audio, airconditioning, telefoon en AI-functies zijn aan de rechterkant gegroepeerd. De conceptstudies zijn daarnaast voorzien van digitale spiegels en een extra brede monitor aan de passagierszijde voor toegang tot entertainment- en mobiliteitsapps.

LexusOneMotionGrip

Het nieuwe besturingssysteem Arene biedt nieuwe entertainment- en connectiviteitsmogelijkheden. Met behulp van AI (kunstmatige intelligentie) reageert de spraakherkenning snel op gesproken commando’s en kan het ook persoonlijke suggesties doen; net als een persoonlijke butler. Het systeem kan zelfs de routines en voorkeursapps en -functies van de bestuurder leren kennen en die automatisch activeren, zonder dat de bestuurder erom hoeft te vragen.

Een speciale vermelding verdient Direct 4 vierwielaandrijving. Daarmee wil Lexus het rijplezier vergroten en de bestuurder het gevoel geven dat hij één is met zijn auto. Direct 4, dat al aanwezig is in de RZ 450e en de sportieve RX 500h, brengt voortdurend het aandrijfkoppel van de voor- en achteras in balans, afhankelijk van de belasting van elk wiel. Dit zorgt volgens Lexus voor optimale tractie onder alle omstandigheden, met een meer lineaire acceleratie, verbeterd bochtengedrag en extra stabiliteit. Met een steer-by-wire-systeem bieden toekomstige BEV’s van Lexus een intuïtievere besturing, vooral op bochtige wegen.

LexusDirect4

Het nieuwe besturingssysteem Arene verandert de manier waarop de auto in diverse rij modi aanvoelt en reageert; bijvoorbeeld als een limousine of juist als een sportauto. Verder kan de bestuurder het niveau van de zintuiglijke ervaring verhogen, waarmee het geluid en de trillingen van de auto veranderen. Deze functies worden mogelijk door de invoering van een steer-by-wire-systeem en draadloze softwareopties.

Lexus past voor de volgende generatie elektrische auto’s een nieuwe modulaire structuur toe waarin de carrosserie van de auto uit 3 delen bestaat: voor, midden en achter. Dit wordt mogelijk door ‘gigacasting’ dat meer vrijheid geeft voor de vorm van de auto. Door gigacasting kan het aantal onderdelen (de voor- en achterkant van een auto bestaan momenteel uit ongeveer 175 afzonderlijke elementen) worden verminderd. Dat maakt de productietijd drastisch korter en creëert flexibiliteit voor snelle ontwikkeling van uiteenlopende voertuigtypen. De voor- en achter modules kunnen elk binnen twee minuten worden geproduceerd.

ToyotaGigaCasting

De modulaire structuur levert ook de voordelen op van een hogere stijfheid én gewichtsreductie. Dat draagt op zijn beurt weer bij aan een lineaire, natuurlijk aanvoelende rijdynamiek. Lexus besteedt ook aandacht aan de reparatiekosten, zodat kleine ongevallen niet tot hoge reparatiekosten hoeven te leiden. Daarnaast wordt ook het productieproces getransformeerd: auto’s zullen autonoom door elke productiefase bewegen op een zelfrijdende assemblagelijn.

Tot en met 2026 zet Lexus zijn multi-technologische elektrificatieaanpak voort. Die is gebaseerd op 3 voertuigtypen: 1) Modellen met meerdere aandrijflijnopties, zoals de UX, NX en RX. 2) Elektrische auto’s die gebaseerd zijn op het huidige wereldwijd gebruikte platform van moederbedrijf Toyota, zoals de RZ 450e. 3) Toekomstige modellen die geproduceerd gaan worden met behulp van gigacasting op het platform van de volgende generatie, zoals de sedan die Lexus in 2026 op de markt brengt en die gebaseerd is op de concept studie LF-ZC.

LexusRZ450e

De komende jaren introduceert Lexus nieuwe modellen in elk van deze 3 categorieën om het modellengamma uit te breiden. Lexus is naar eigen zeggen de eerste die continu nieuwe batterijtechnologie toepast, zoals een nieuwe lithium-ion batterij die naar verwachting in circa 20 minuten van 10 tot 80 procent is op te laden en met een actieradius van ongeveer 800 kilometer (WLTP). Er komt ook een goedkopere batterij beschikbaar, wat de keuze voor de klant uitbreidt.

In het voorjaar van 2024 breidt Lexus het RZ gamma uit met een nieuwe versie met voorwielaandrijving: de 300e uitvoering. Daarna wordt voor het eerst de optie One Motion Grip steer-by-wire beschikbaar. Op de planning staat verder een systeem dat het gevoel en de werking van een handgeschakelde transmissie voor BEV’s nabootst; een extra dimensie in de missie van Lexus om het rijplezier te verhogen. Vanbuiten is de auto net zo stil als elke andere elektrische auto, maar de bestuurder ervaart alle sensaties van een auto met handgeschakelde transmissie, inclusief motorgeluid en trillingen.

LexusLBXhybrid

Lexus verwacht dit jaar in Europa ongeveer 74.000 nieuwe auto’s te verkopen. Dat is een stijging van ongeveer 50 procent ten opzichte van 2022. Daardoor is Lexus een van de snelst groeiende premiummerken, al blijft het in absolute zin om bescheiden afzetaantallen gaan. Dit neemt niet weg dat de genoemde 74.000 auto’s een nieuw recordtotaal zijn. Lexus verwacht dat het momentum zich in 2024 voortzet want dan komt zij met de LBX (foto), de eerste compacte cross-over van het Japanse premium merk.

Reageren is niet mogelijk.