Fiat 500 pleegt coup in Duitsland

0

De Fiat 500/500e was in oktober bij onze oosterburen dé favoriete auto. Dat moet voor veel Duitsers als een schok zijn gekomen, want normaliter (en dan hebben wij het over decennialang …) voert de Volkswagen Golf de verkoopstatistieken aan.

Dat Volkswagen de toppositie in de Duitse verkoopstatistieken op modelniveau is kwijtgeraakt, heeft diverse redenen. Om te beginnen weten veel oosterburen dat er een facelift van de Golf aan zit te komen. Dat zorgt er voor dat de doelgroep voor dit Volkswagen model nu even pas op de plaats maakt. De Tiguan kan de honneurs in deze periode niet overnemen, want deze SUV zit middenin een generatiewissel en dat doet de registratiecijfers nooit goed. Verder is de Passat in zijn huidige vorm duidelijk op weg naar de uitgang.

De een zijn dood, is de ander zijn brood. En zo wist Fiat in oktober de toppositie in de verkoopstatistieken op modelniveau te pakken met 5.401 inschrijvingen voor de 500/500e. Dit aantal is 18,0 procent hoger dan de hoeveelheid registraties van de kleine Italiaan in oktober 2022. Het aantal op kenteken gezette exemplaren van de Volkswagen Golf kwam afgelopen maand juist 30,4 procent lager uit (-30,4 procent). Ook de Tiguan (-31,5 procent) en de T-Roc (-16,2 procent) leverden duidelijk in.

De lagere afzetaantallen van diverse Volkswagen modellen op de Duitse thuismarkt in oktober heeft er niet toe geleid dat de positie op merkniveau bedreigd wordt. De autofabrikant uit Wolfsburg ging ook afgelopen maand met afstand aan kop, ondanks 15,4 procent lagere registratiecijfers. Er werden 34.806 auto’s op kenteken gezet door Volkswagen. Mercedes volgt op ruime afstand met 22.117 registraties. Overigens deed Ford het in oktober relatief gezien nog slechter dan Volkswagen met 25,7 procent minder inschrijvingen. Dat komt niet zozeer doordat de Fiesta uit productie is genomen, maar doordat Duitsers afgelopen maand (even) geen trek hadden in een Focus of Kuga.

De Fiat 500e bezette afgelopen maand in de ranglijst van meest op kenteken gezette elektrische modellen plek 3. Betekent dit dat Volkswagen in dit segment opgelucht kan ademhalen? Nee, want er staat geen enkel model van dit merk op het elektrische podium. De plekken 1 en 2 zijn voor respectievelijk de Skoda Enyaq en de Audi Q4 e-Tron. Pas op de 8ste plaats komen wij een elektrische Volkswagen tegen, de ID.4/ID.5. Duitsers kozen vaker voor een MG 4, Tesla Model Y, Tesla Model S of BMW  i4 (plekken 4 t/m 7). De laatste plekken in de top-10 waren in oktober voor de Dacia Spring en de Cupra Born. Ja, de ‘Spaanse kopie’ was afgelopen maand dus populairder dan het ‘Duitse origineel’, de ID.3. Gelet op de kwakkelende verkopen van elektrische Volkswagens zal het geen verrassing zijn dat Tesla in oktober marktleider was in dit segment met 54.761 registraties. De trots van Duitsland moest genoegen nemen met 49.568 inschrijvingen.

Reageren is niet mogelijk.