Nieuwe elektrische Lancia Ypsilon debuteert als Edizione Limitata Cassina

0

Lancia begint weer met de verkoop van auto’s buiten haar thuismarkt Italië. De renaissance wordt ingeluid met een nieuwe generatie van de Ypsilon. Dat wordt een elektrische stadsauto op basis van de techniek die we reeds kennen van modellen als de Jeep Avenger, Opel Corsa Electric en Peugeot e-208. De nieuwe Ypsilon debuteert als Edizione Limitata Cassina. Daarvan zal de oplage beperkt zijn tot 1906 exemplaren; naar het geboortejaar van Lancia.

Het beroemde Italiaanse automerk krijgt dus een nieuwe kans van Stellantis, sinds de fusie tussen Peugeot SA en Fiat Chrysler Automobiles het nieuwe moederbedrijf. De renaissance start op het moment dat Lancia 117 kaarsjes mag uitblazen. Na de nieuwe Ypsilon volgen nog 2 andere modellen. Hoe de renaissance van Lancia er precies uit gaat zien, is nog niet bekend, want Lancia zal pas halverwege februari haar eerste nieuwe model officieel voorstellen. Dat duidt op een publieksdebuut op de aanstaande autosalon van Genève. Tot die tijd krijgen wij alleen bovenstaand zoethoudertje te zien, waarop de “tavalino” van de elektrische Ypsilon te zien is: een ’tafel’ als onderdeel van de middenconsole die ervoor moet zorgen dat men zich overal thuis voelt.

LanciaPlaag3

De debuutversie is zoals gezegd tot Edizione Limitata Cassina gedoopt. Cassina is een Italiaanse producent van luxemeubels en geldt als een grote naam in de designwereld. Dat past goed bij het nieuwe Lancia dat zich wil gaan profileren met “Italiaans vakmanschap”. Na de Ypsilon is het de beurt aan een nieuwe Gamma (een 4,7 meter lange elektrische liftback) en een vervolg op de Delta (ook elektrisch maar dan een hatchback van circa 4,3 meter). Die modellen worden respectievelijk in 2026 en 2028 verwacht. In 2025 wordt de nieuwe Ypsilon ook leverbaar in een sportieve HPE (High Performance Electric) uitvoering. Ook zal het gamma à la de Jeep Avenger worden uitgebreid met een benzinevariant.

Lancia is momenteel alleen op de Italiaanse thuismarkt actief. Daar verkoopt het merk nog altijd verrassend veel exemplaren van de in 2017 van de Nederlandse markt gehaalde Ypsilon, die in feite uit 2011 stamt en die volgend jaar dus 13 jaar oud is. Dat dit model het in Italië nog steeds zo gewild is, heeft enerzijds met chauvinisme te maken en anderzijds met het feit dat Fiat jarenlang niet actief is geweest in de prijsklasse boven de Panda met een praktisch 5-deurs model. Inmiddels is daar met de 600e verandering in gekomen. Daardoor slinkt het verkooppotentieel van de huidige Ypsilon aanzienlijk. Volgend jaar komt er bovendien een extra concurrent uit eigen huis bij in de vorm van een B segment elektrische SUV van Alfa Romeo. Die krijgt dezelfde technische basis.

LanciaPlaag2

Nederland is een van de sleutelmarkten van de comeback. Op de tweede foto die Lancia vrijgegeven heeft, is merk chef Luca Napolitano samen met Cassina-CEO Luca Fuso te zien. Die hebben zojuist hun krabbel gezet onder een ongetwijfeld belangrijk document en schudden elkaar nu de hand. Interessanter is de onder het doek staande nieuwe Ypsilon die op de foto op de achtergrond te zien is. De aandacht gaat daarbij vooral uit naar het opvallende driehoekje dat ogenschijnlijk deel uitmaakt van de dakpartij.

 

Reageren is niet mogelijk.