Nieuwe Mini Cooper op weg naar Europa

0

Een vrachtwagen vol met exemplaren van de nieuwe Mini Cooper werd afgelopen week in China gespot. De kleine elektrische hatchback wordt vervaardigd door een joint venture tussen Great Wall Motor (GWM) en de BMW Groep.De Mini Cooper zal worden geëxporteerd naar internationale markten, waar de leveringen begin 2024 zullen aanvangen.

De exemplaren op de trailer zijn hoogstwaarschijnlijk demoauto’s die op weg zijn naar dealers en tonen de 3-deurs hatchback in klassiek blauw en chique geel.De eerste Mini Cooper rolde op 18 oktober jl. van de lopende band in Spotlight Automotive’s fabriek in Zhangjiagang, in de provincie Jiangsu, ongeveer 1 uur rijden ten noordwesten van Shanghai.Spotlight Automotive werd in 2019 opgericht als een joint venture tussen GWM en BMW met een kapitaal van 1,7 miljard yuan (270 miljoen euro). De BMW Groep en GWM hebben elk 50 procent van de aandelen.De bouw van de fabriek begon in 2020 en de productiefaciliteit was 2 jaar later klaar.

MiniCooperChina3K

De fabriek heeft een capaciteit van 160.000 voertuigen per jaar.Volgens het plan zullen daar 2 volledig elektrische Mini modellen, waaronder deze 3-deurs Cooper worden geproduceerd voor internationale markten en voor China zelf. Het andere model is een nieuwe compacte cross-over, genaamd Aceman. Er zijn 2 versies van de Mini Cooper, genaamd E en SE.De E is het instapmodel en heeft een accu van 40,7 kWh en een motor van 184 pk, terwijl de SE een accu van 54,2 kWh en een motor van 218 pk heeft. In de laatste vorm kan de Mini Cooper in 6,7 seconden van 0 – 100 km/u accelereren. Zijn maximale rijbereik bedraagt 402 km (WLTP). Opladen kan met 11 kW (AC ) en snel met 95 kW (DC).

De nieuwe Mini Cooper is gebaseerd op een elektrisch platform dat gezamenlijk is ontwikkeld door GWM en de BMW Groep.De Duitsers konden voor hun dochter Mini geen betere partner kiezen aangezien GWM tevens eigenaar is van het merk Ora, dat zich richt op kleine elektrische hatchbacks.Eén daarvan, de Funky Cat, wordt al verkocht in Duitsland en in enkele andere Europese landen.De strategie van Mini is om in de jaren 2030 een volledig emissievrij merk te zijn en op de route daar naar toe wil men in 2027 de helft van de omzet uit elektrische auto’s halen. Mini heeft zich er in dit kader toe verbonden om na 2025 te stoppen met de lancering van nieuwe modellen met een verbrandingsmotor, dus ook geen plug-in varianten meer.

 

Europese Unie stelt importheffing op Britse elektrische auto’s uit

De BMW Groep was aanvankelijk niet van plan om de elektrische versie van de nieuwe hatchback ook in het Britse Oxford te gaan produceren, maar de onverwacht grote vraag naar dit model in Europa deed de autofabrikant van gedachten veranderen. In dit kader heeft het Duitse concern mazzel dat de geplande importheffingen op Britse stekkerauto’s pas 3 jaar later ingaat dan gepland. Althans, dat is het voornemen van de Europese Commissie.

Volgens de Brexit-afspraken zou vanaf 2024 een importheffing van 10 procent gaan gelden voor elektrische auto’s waarvan minder dan 45 procent van de waarde van Britse of Europese herkomst is. Als een auto wel aan die norm voldoet, zal die niet met een heffing worden belast. Autofabrikanten, waaronder de BMW Groep, hadden er op aangedrongen om de maatregel uit te stellen tot 2027. Aan dat verzoek wordt nu voldaan.

Fabrikanten krijgen dus waarschijnlijk 3 jaar langer de tijd om ervoor te zorgen dat hun auto’s aan de gestelde eisen voldoen. De Europese Commissie gaat het plan nog wel aan de lidstaten van de Unie voorleggen. Het nieuws komt vlak nadat Nissan aankondigde miljarden te investeren in zijn Britse fabriek in Sunderland voor de productie van elektrische auto’s, te weten emissievrije opvolgers van de Juke en Qashqai. Ook de nieuwe Leaf, die getransformeerd zal worden tot een cross-over, zal in Groot-Brittannië gebouwd gaan worden. En vanaf 2024 geldt dat ook voor de Mini Cooper.

Reageren is niet mogelijk.