Premium plug-in SUV op z’n Chinees: test GWM Wey 03

0

Waarom deze test?

Great Wall Motor (GWM) gaat zijn verkoopgeluk in Nederland proberen met de Wey 03. In Rome kon een eerste proefrit met de stijlvolle compacte SUV uit China worden gemaakt.

GWMwey03d

 

Wat voor auto is het?

Anders dan zijn landgenoten is de Wey 03 geen volledig elektrische SUV, maar een plug-in hybride exemplaar. Fabrikant GWM ziet dit model als een concurrent voor onder andere de Volkswagen Tiguan (en dus ook van de PHEV versies van de Hyundai Tucson plus Kia Sportage), maar qua formaat dient de Wey 03 een klasse hoger te worde ingeschaald, namelijk in het segment van onder andere de BMW X3,

GWM heeft 2 plug-in hybride aandrijfvarianten voor de Wey 03 beschikbaar. De basisunit is een 2,0 liter turbobenzinemotor van 204 pk. In de voorwiel aangedreven versie van de Wey 03 wordt hij gecombineerd met een elektromotor van 163 pk op de vooras; het systeemvermogen bedraagt ​dan 367 pk met een maximaal systeemkoppel van 500 Nm. In deze vorm accelereert de 2.100 kilo zware GWM in 7,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Hij biedt een topsnelheid van 230 km/u.

GWMwey03m

Er is ook een versie met vierwielaandrijving beschikbaar. Dat was mijn testvoertuig in Rome. Op de achteras zit een extra elektromotor van 184 pk. Deze 2.220 kilo zware topversie ontwikkelt een systeemvermogen van 442 pk en een maximum van 685 Nm. Deze indrukwekkende specificaties komen tot uiting in de acceleratietijd (0 naar 100 km/u), die met aandrijflijn slechts 5,3 seconden bedraagt. Helaas was het in Italië niet mogelijk om de topsnelheid vast te stellen vanwege verschillende snelheidslimieten.

Bij beide aandrijfvarianten is duidelijk de nadruk gelegd op rijcomfort: ze beschikken over een 9-versnellingsbak met dubbele koppeling en een lithium/ion accu van 34 kWh. Het maakt een puur elektrische actieradius (volgens WLTP) mogelijk van 127 (voorwielaandrijving) of 138 kilometer (4WD). Voor de meeste Nederlanders is dat voldoende voor alle dagelijkse ritjes. Keerzijde van de medaille is dat men de benzinemotor slechts in sporadische gevallen nodig heeft. Waarom zou je hem dan de hele tijd mee zeulen? Maar goed, dit actieradius verhogende aggregaat is natuurlijk wel handig tijdens vakanties.

GWMwey03

Dankzij de CCS laadstandaard behoort snel opladen tot de mogelijkheden: bij snelle stations is de accu dankzij 50 kW laadvermogen al na 38 minuten weer voor 80 procent vol. Als alternatief biedt het model ook 3-fase AC laden met maximaal 11 kW vermogen. GWM biedt een garantie van 5 jaar (geen kilometerbeperking) en op de batterij liefst 8 jaar (maximaal 160.000 kilometer). De Wey 03 heeft een trekgewicht van 2.000 kilo. Dat is voor een Volkswagen Tiguan concurrent fors, maar niet voor een stekker hybride SUV uit de klasse van de BMW X3.

Great Wall Motor, dat zichzelf kortgeleden omdoopte tot GWM, werd opgericht in 1984 en is particulier eigendom. Het bedrijf is gevestigd in Baoding in de Volksrepubliek China. Om de hoge kwaliteitsnormen te garanderen, onderhoudt GWM strategische partnerschappen met bekende internationale autofabrikanten en leveranciers. Naast de Spotlight Automotive joint venture met BMW, die de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen bevordert, onderhoudt GWM ook nauwe contacten met Continental, Bosch, Webasto, BorgWarner, ZF en Hella. Naast de Wey modelserie (het blauw/zwarte exemplaar op de foto is de 05) gaan de Chinezen in Nederland ook de Ora familie verkopen (het model in het midden op de foto).

GWMwey03h

 

Is het wat?

Ik begon de proefrit door Rome met de uitdaging om 129 kilometer puur elektrisch te rijden. Na aankomst bij de lunchstop met een reistijd van zo’n 2,5 uur hebben we eigenlijk nog 5 kilometer puur elektrische actieradius op de snelheidsmeter staan. En dat ondanks dat de Wey 03 aan vermogen geen gebrek heeft. Wauw. Een 5-tal sterren bij Green NCAP spreekt voor zich. Minder enthousiast ben ik over de besturing. Die is veel te licht en volstrekt gevoelloos. Ronduit gevaarlijk is dat de Wey 03 traag op stuurcommando’s reageert. Dat biedt geen vertrouwen. Je hebt het gevoel in een schip onderweg te zijn want na het insturen lijkt het een eeuwigheid te duren voordat je de Chinese SUV de bocht om voelt deinen. Er zijn diverse rijassistenten, maar die doen meer kwaad dan goed. Zo probeerde deze techniek mij tijdens de test van de Wey 03 over smalle Italiaanse weggetjes naar de andere weghelft (die van tegemoet komend verkeer dus) te sturen.

De nieuwe Wey 03 heeft een behoorlijk hoog niveau van technologie en uitrusting aan boord. Met een lengte van 4,67 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,73 meter heeft de SUV redelijk handzame afmetingen. Zijn lage hoogte geeft het Chinese premium voertuig een dynamisch silhouet. Er is voldoende ruimte voor passagiers, onder meer dankzij de royale wielbasis van 2,75 meter. Teleurstellend klein is evenwel de bagageruimte: die meet slechts 351 liter en dat is zelfs geen ‘Tiguan klasse’ maar hooguit ‘Golf klasse’.

GWMwey03p

Het interieur maakt op het eerste gezicht een goede indruk. De cabine is hoogwaardig en elegant ontworpen met zorgvuldig geselecteerde en veganistische materialen. Geen plasticgevoel aan boord dus: hier werd met zorg en oog voor detail gewerkt. De bestuurders- en bijrijdersstoel hebben optionele stoelverwarming en een geweldige massagefunctie, er is behoorlijke zijdelingse steun en na in totaal 3 uur in de Wey 03 gereden te hebben, merkte ik geen tekenen van vermoeidheid.

Standaard highlights zijn onder meer de 360 ​​graden surround camera, het smart key systeem met automatische open/dicht-functie en stembediening, waarmee men onderweg niet alleen de comfortfuncties en het navigatie- en entertainmentsysteem kan bedienen, maar ook de ramen en deuren kan openen plus sluiten. Hetzelfde geldt voor de achterklep.

GWMwey03n

Wat betreft de stembediening: ik heb nog nooit met zo’n grote bemoeial in een testauto gehad! Maar daardoor werkte het systeem ook wel op mijn lachspieren. “Rijd niet te snel, de snelheidslimiet is overschreden” … “Er komt binnenkort een tunnel” … “Houd uw handen aan het stuur” … “Laat u niet afleiden”. Maar nu de kers op de taart: toen in een balpen van de passagiersstoel wilde pakken omdat ik ging stoppen en mijn rij-indrukken op wilde gaan schrijven, gebeurde er dit: opeens ging de blower in het interieur loeien (Big Brother houdt je in de gaten) en toen zei de assistent heel serieus: “Rook niet in de auto, dat is ongezond”. Het systeem kan uiteraard ook worden uitgeschakeld, maar dat kost in deze chique Chinees elke rit een aantal handelingen via het niet bepaald overzichtelijke aanraakscherm van het infotainment systeem.

Ik kan mij goed voorstellen dat de rij assistentie systemen van de Wey 03 snel als hinderlijk worden ervaren. Wat bedoeld is om de bestuurder een beter gevoel tijdens het rijden te geven, werkt in de praktijk zeer onprettig. Een voorbeeld is de dode hoek waarschuwing. Die zorgt er voor dat de sfeerverlichting rood gaan knipperen als er iemand in de dode hoek verschijnt, maar doet dat ook als men de richtingaanwijzer naar links niet geactiveerd heeft. Het betekent in de praktijk dat de led verlichting in het interieur bijna continu paniekerig knippert als het wat drukker is op de snelweg.

GWMwey03q

Klanten kunnen kiezen uit 4 metallic kleuren voor de carrosserie en 3 kleuren of kleurcombinaties voor het interieur. De start van de verkoop van de Wey 03 staat gepland voor begin 2024 en de prijzen worden binnenkort bekend gemaakt. Als die concurrerend zijn (naar verwachting komt het instaptarief rond de 47.500 euro liggen. De rijker uitgeruste versie met vierwielaandrijving moet circa 56.500 euro gaan opbrengen. Vergelijken met de Europese premium concurrentie zijn dat prima prijzen.

 

40%
40%
Awesome

GWM denkt de Wey 03 in Nederland aan te kunnen bieden voor concurrerende prijzen. Zeker als je kijkt naar het fraaie interieur, de grote elektrische actieradius en het snelle laad vermogen. Maar is dat voldoende om de onbekendheid met deze autofabrikant te compenseren? En hoe zit het straks met de inruilwaarde? Hoewel de Wey 03 weinig dingen fout doet, kan dit reden zijn om te kijken of GWM wel of geen blijvertje is op de Nederlandse automarkt.

Dit advies geldt voor alle Chinese automerken, met uitzondering van MG dat zich inmiddels wel bewezen heeft, maar in het geval van de GWM Wey 03 kunnen er bovendien vraagtekens geplaatst worden bij de rijeigenschappen van de zware SUV. Verder kunnen de opdringerige rij assistentie systemen een deal breaker zijn.

  • 4
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    1.3

Reageren is niet mogelijk.