Toyota breekt verkooprecord in Europa

0

Voor het derde jaar op rij pakt Toyota in Europa de tweede podiumplaats in de verkoopstatistieken. Het Japanse automerk is vooral populair bij particulieren, met name vanwege haar nieuwste hybride SUV modellen. Die zijn een schot in de roos.

Toyota verkocht in 2023 in Europa 1.173.419 auto’s (Lexus meegerekend); een stijging van 9 procent ten opzichte van 2022 en goed voor een marktaandeel van 6,7 procent. Het is het hoogste verkoopresultaat ooit voor de Japanners en weerspiegelt de juistheid van de keuze om niet alle eieren in het elektrische mandje te leggen.

In 2023 steeg de verkoop van hybride en volledig elektrische voertuigen bij Toyota en Lexus met 14 procent. Deze 2 aandrijfvormen waren vorig jaar samen goed voor 70 procent van het totale afzetvolume. Met het geboekte verkoopresultaat (1.099.782 auto’s) bleef Toyota het op één na best verkopende merk voor wat betreft personenauto’s in de Europese regio.

De verkooptoppers van Toyota waren de Aygo X, de Yaris plus Yaris Cross, de Corolla plus Corolla Cross, de C-HR en de RAV4. Deze modellen waren samen goed voor 76 procent van de totale verkoop van het Japanse merk. De volledig elektrische BZ4X (foto) trok vorig jaar 19.606 klanten. Toyota denkt haar tweede positie in de Europese registratiestatistieken dit jaar vast te kunnen zetten met de nieuwe C-HR. De levering daarvan start in het eerste kwartaal.

Lexus kende ook een snelle verkoopgroei in 2023 en bracht in totaal 73.637 voertuigen aan de man; een stijging van 46 procent in vergelijking met het in 2022 geboekte resultaat. Lexus was daarmee goed voor 6 procent van de totale autoverkopen van het Toyota concern in Europa.

 

Lexus

De afzetstijging bij de luxe dochter van Toyota is te danken aan het sterke offensief van het merk in het premium D-E SUV segment, waarbij de autoconsument de keuze heeft uit hybride, plug-in hybride en volledig elektrische aandrijflijnen. De afzet van de NX nam met 47 procent toe en van de RX werden 44 procent meer exemplaren verkocht. Bij dit laatste model koos een derde van de klanten voor de versie met een plug-in hybride aandrijflijn.

Lexus zegt ook tevreden te zijn over hoe de nieuwe RZ in Europa is ontvangen. Het merk mikt op verdere groei in 2024 met de langverwachte lancering van Lexus’ allereerste premium B SUV segment SUV, de LBX.

 

Toyota verwacht voor elektrische auto’s maximaal 30 procent marktaandeel

Toyota bestuursvoorzitter Akio Toyoda verwacht dat stekkerauto’s op het hoogtepunt 30 procent marktaandeel zullen bereiken. De rest van de markt wordt ingenomen door hybride modellen en auto’s die op waterstof en fossiele brandstoffen rijden, zo denkt de voormalige CEO van de grootste autofabrikant ter wereld.

Het bouwen van stekkerauto’s, die relatief duur zijn, is namelijk geen oplossing voor de miljard huishoudens in de wereld die zonder elektriciteit zitten, aldus de kleinzoon van de oprichter van het Japanse bedrijf. Zij worden beperkt in hun keuzes en mogelijkheden als autofabrikanten alleen daarop inzetten. “Klanten, en niet de regelgeving of de politiek, zouden die beslissing moeten nemen”, aldus Toyoda.

De bestuursvoorzitter verzet zich tegen kritiek dat Toyota achterloopt in de transitie naar elektrische mobiliteit. Volgens hem zijn onder meer hybride modellen en auto’s met waterstoftechnologie de juiste aanpak voor het bedrijf, de consument en het klimaat.

Reageren is niet mogelijk.