Aston Martin wil van schuldenberg af

0

Aston Martin voert momenteel gesprekken met bankiers om haar schuldenlast van zo’n 1,3 miljard euro te verminderen. Dat heeft Lawrence Stroll, de Canadese bestuursvoorzitter van de verlieslijdende Britse sportwagenfabrikant gezegd.

De fabrikant van exclusieve, sportieve auto’s heeft al een aantal keren geld opgehaald, onder andere bij nieuwe grote aandeelhouders. Aston Martin praat nu met banken over een obligatielening van ongeveer 1 miljard euro die in november 2025 vervalt. De rente op die lening zadelt het bedrijf op met omgerekend 111 miljoen euro per jaar aan lasten. “Wij onderzoeken momenteel samen met onze bankiers wat de meest geschikte manier is dit bedrag af te bouwen”, aldus Stroll in een interview.

AstonMartinDBX

Stroll, een miljardair, redde in 2020 Aston Martin van de ondergang. Maar sindsdien blijft het moeizaam gaan bij de autofabrikant. Om financieel meer lucht te krijgen, haalde Aston Martin vorig jaar het Saudische Public Investment Fund (PIF) binnen als aandeelhouder. Die kon voor een zak geld zorgen waarmee de ontwikkeling van elektrische sportwagens gefinancierd kon worden, zo was het idee. Maar geld alleen maakt een bedrijf bedrijfseconomisch niet gelukkig.

Aston Martin gaat gebukt onder een gebrek aan schaalgrootte. Daardoor kan het zich niet meten met Ferrari, hoe graag Stroll dat ook zou willen. Een precair kassaldo hangt als een zwaard van Damocles boven Aston Martin. De spanningen hebben er toe geleid dat Aston Martin in 4 jaar tijd al toe is aan haar vierde CEO. Vorig jaar verwierf de Chinese Zhejiang Geely Holding Groep, vandaag de dag eigenaar van Lotus, een belang. Stroll wil van deze partij evenwel geen grootaandeelhouder maken omdat hij daardoor de controle over Aston Martin kan verliezen.

Voor de ontwikkeling van de elektrische (sport)auto’s werkt Aston Martin nu samen met de Lucid Group, fabrikant van de Air. Maar dat bedrijf heeft momenteel haar handen vol om zelf niet kopje onder te gaan. Vandaar dat nu de blik op de banken is gericht. Het idee is dat Aston Martin de obligatielening van 1 miljard euro pas op een later tijdstip gaat aflossen, bij voorkeur als de elektrische (sport)auto’s verkoopklaar zijn en geld in het laadje kunnen brengen.

Reageren is niet mogelijk.