BYD wil marktaandeel in Europa vervijfvoudigen

0

BYD wil eind 2025 haar marktaandeel in Europa in het segment voor elektrische auto’s opgevoerd hebben naar 5 procent. Dat heeft topman Michael Shu (tweede foto)in een interview laten weten. BYD wil deze doelstelling bereiken nog voordat de bouw van de nieuwe fabriek in Hongarije klaar is.

Het marktaandeel van BYD in het Europese segment voor elektrische auto’s is nu 1,1 procent. Volgens marktonderzoeker Dataforce verkocht BYD vorig jaar afgerond 15.500 personenwagens in onze marktregio. In Nederland werden er in 2023 door BYD 1.230 auto’s geregistreerd, zo blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging. Dat betekent een marktaandeel van 1,07 procent. Dat bij ons BYD lager uitkwam, is opvallend want wij zijn niet echt een chauvinistisch volk en waren er zodoende vroeg bij om modellen uit Japan en later uit Zuid-Korea te omarmen. Maar het pleidooi van Autointernationaal.nl om GEEN CHINESE auto’s te kopen, lijkt vruchten af te werpen.

BYDgeneve3

BYD is van plan om in Europa haar elektrische gamma op korte termijn aan te vullen met een plug-in hybride model: de Seal U DM-i. Op langere termijn wil het Chinese merk de auto’s die voor de Europese markt bestemd zijn deels in Europa gaan maken. Er komt sowieso een fabriek in Hongarije (met een jaarcapaciteit van 150.000 personenwagens) en door BYD worden momenteel gesprekken gevoerd met de regering Meloni over een fabriek in Italië. “Wanneer wij in Europa auto’s bouwen, staan we dichter bij de klanten, bieden we snellere leveringen en zullen mensen ons meer vertrouwen. Ons doel is om een Europees bedrijf te worden en niet een Chinees bedrijf te zijn dat zaken doet in Europa”, aldus Shu. Maar of Europa daar letterlijk en figuurlijk veel wijzer van zal worden, is de vraag. Shu meldt namelijk dat in de Hongaarse fabriek alleen technologie uit China gebruikt zal worden. Alleen het personeel zal Hongaars c.q. Europees zijn.

Om het marktaandeel in de toekomst te vervijfvoudigen, worden prijsverlagingen voor bestaande modellen door BYD niet uitgesloten. Vorig jaar augustus werd de Atto 3 in Nederland al 4.000 euro goedkoper. Shu meldt dat er meer aanpassingen kunnen volgen als dat nodig is. Hij wil dat BYD groeit naar een marktaandeel van 5 procent op de Europese markt voor elektrische auto’s. Deze doelstelling moet al in 2025 bereikt worden. Concreet gaat het om circa 70.000 auto’s. Worden ook de toekomstige PHEV modellen van het merk meegerekend, dan betekent het geambieerde marktaandeel 115.000 verkopen in de Europese regio.

 

Reageren is niet mogelijk.