Toyota wil in 2026 helemaal elektrisch zijn

0

Als succesvolle hybride pionier vond Toyota het aanvankelijk niet zo nodig om vaart te maken met volledig elektrische auto’s. Maar de Japanners hebben zich gerealiseerd dat, als zij over 10 jaar nog tot ’s werelds grootste fabrikanten van personenwagens wil behoren, er een inhaalslag gemaakt dient te worden. Dat gaat Toyota doen met maar liefst 6 nieuwe modellen. Die staan allemaal gepland voor 2026. En voor de periode 2027-2028 zitten er andere projecten in de pijplijn, zo bleek tijdens een presentatie van Toyota van haar routekaart.

Toen Toyota in 1997 (in 2000 in Europa) haar eerste Prius op de markt bracht, zorgde het Japanse bedrijf voor opschudding. Niet alleen vanwege het ongebruikelijke design van deze auto, maar vooral aandrijflijn was voer voor discussie. De Prius was in feite de eerste in massa geproduceerde personenwagens met hybride mechanica, namelijk een benzinemotor gekoppeld aan een elektrische eenheid die samenwerken om het verbruik en de CO2-uitstoot te verminderen. Na een schuchtere verkoopstart zou deze Toyota uiteindelijk zijn weg naar het publiek vinden. Vandaag de dag is de Prius met wereldwijd meer dan 6 miljoen verkochte exemplaren in bijna 30 jaar tijd uitgegroeid tot een echte bestseller.

Is het vanwege het succes van de Prius of komt het door de expertise op het gebied van hybride techniek dat Toyota er maar langzaam in slaagde om koers te zetten richting een volledig elektrische toekomst? Het gaat om een achterstand die het merk moet inlopen, aangezien thermische auto’s (oftewel modellen met een verbrandingsmotor, en daartoe behoren ook hybride types) in 2035 in Europa te maken krijgen met een verkoopverbod. De Japanners begonnen hun schuchtere overstap naar een auto met een volledig elektrische aandrijflijn eind 2023 met de lancering van de BZ4X. Dat bleek geen verkoop hit uit de Yaris / Corolla / Prius / RAV4 categorie te zijn. Daarom doet Toyota er nu een schepje bovenop. Het Japanse merk heeft zojuist een druk programma onthuld. In de periode tot en met 2026 zullen er 5 volledig elektrische modellen worden gelanceerd. Daarnaast werkt Toyota aan voertuigen die in de periode 2027-2028 op het toneel zullen verschijnen. Autointernationaal.nl vertelt jou meer over dit stappenplan.

 

Een compacte crossover voor het einde van het jaar

De BZ Compact SUV conceptstudie, die in 2022 werd onthuld, is een voorbode van een cross-over die dit jaar in productie zal gaan. Het model is ontworpen in het designcentrum van Toyota in Nice en optisch een neef van de nieuwste C-HR.

ToyotaToekomst2

Beide auto’s hebben inderdaad dezelfde atletische stijl die inmiddels als karakteristiek kan worden beschouwd voor een cross-over van Toyota. Dat geldt ook voor de C-vormige lichtsignatuur. Met zijn in de uiteinden van de carrosserie geplaatste wielen en de tot een minimum gereduceerde overhangen, ontbreekt het de BZ Compact SUV niet aan allure.

ToyotaToekomst4

Deze conceptstudie is 17 cm langer dan de C-HR en is gebaseerd op het e-TNGA platform van Toyota dat debuteerde onder de BZ4X en ook zal worden gebruikt voor andere elektrische auto’s van de fabrikant.

ToyotaToekomst3

Hoewel we nog niets weten over de technische specificaties, hebben de Japanners er al wel mee ingestemd om alvast het interieur van de 4,54 meter lange BZ4X te laten zien. Het betreft een futuristische, goed verzorgde cabine met 2 gebogen schermen bovenaan het dashboard. Helaas is er vanwege technische beperkingen en budgettaire redenen zeer weinig kans dat we deze elementen in het productiemodel zullen aantreffen.

 

Een Toyota Yaris Cross op batterijen

Na de BZ4X en bovenomschreven BZ Compact SUV, is de komst van een andere nieuwe elektrische cross-over bevestigd voor het eerste kwartaal van 2025.

ToyotaToekomst5

Dit model zal naast de huidige Yaris Cross worden gepositioneerd, waarvan hij de volledig emissievrije tegenhanger zal zijn. Met een lengte van 4,30 meter heeft hij een gespierd design dat geïnspireerd is op die van zijn grote broer C-HR. Dit model, afgeleid van de e-VX conceptstudie en gebaseerd is op hetzelfde platform e-TNGA platform, wordt momenteel ontwikkeld in samenwerking met Suzuki, dat een eigen versie zal aanbieden van dit model.

ToyotaToekomst6

De Toyota, die BZ2/BZ2X zou kunnen gaan heten, zal in eerste instantie dezelfde NMC accu (nikkel-mangaan-kobalt) hebben als de BZ4X. Met een capaciteit van 71,4 kWh zou een rij bereik van 500 km tot de mogelijkheden moeten kunnen behoren. In 2026 zullen ook Performance batterijen worden aangeboden, waarmee men bijna 800 km kan afleggen op één lading. Voorwielaandrijving is standaard, maar dit nieuwe model zal ook op de markt worden gebracht in een 4×4 configuratie. Toyota is vooralsnog zeer spaarzaam met aanvullende informatie (vermogen, ruimte, exacte afmetingen), maar er gaan geruchten dat het orderboek eind 2024 geopend zou kunnen worden. De BZ2/BZ2X wordt het elektrische instapmodel van Toyota.

 

Een liftback om cross-overs de voet dwars te zetten?

In 2025 zal het elektrische assortiment van Toyota worden aangevuld met een gloednieuw model dat bedoeld is als alternatief voor de SUV line-up. Deze grote 5-deurs liftback, aangekondigd in de vorm van de Sport Crossover conceptconcept, zal een profiel hebben dat zowel sportief als elegant is, met een schuin aflopende dak partij en een gebeeldhouwde en massieve achtersteven.

ToyotaToekomst7

Er is sprake van een originele look voor deze stijlvolle en dynamisch ogende gezinsauto, die rondingen en hoeken combineert om zichzelf een ​​echte persoonlijkheid te bezorgen. Verder belooft Toyota royale ruimte en een bijzonder licht interieur, onder meer dankzij de aanwezigheid van een panoramisch dak. Er is niets uit de technische fiche gefilterd, behalve dat dit nieuwe model, ontwikkeld met de Chinese gigant BYD, gebaseerd zou zijn op het e-TNGA platform.

 

De elektrische Toyota’s van overmorgen

Tegen 2026 zal het gamma van Toyota ook zijn uitgebreid met 2 andere elektrische SUV’s, waarvan er één meer dan 5 meter lang is. Dit zullen de laatste modellen zijn die het e-TNGA platform zullen gebruiken. Vanaf 2027 zal Toyota een volledig nieuwe generatie elektrische voertuigen aanbieden. Ze zijn ontworpen met behulp van nieuwe processen en zullen een nieuwe bodemplaat (een frame waarin het accupakket is geïntegreerd) en efficiëntere batterijen gebruiken. Als bewijs dat de Japanners hiermee al aan het werk zijn, zijn er 2 conceptstudies onthuld, elk in een heel ander genre.

ToyotaToekomst8

Eén daarvan is de FT-3e. Met een lengte van 4,86 ​​meter (d.w.z. 26 cm langer dan de huidige RAV4) en een wielbasis van 3 meter is deze elektrische SUV behoorlijk imposant. Maar dankzij de vloeiende lijnen heeft het een dynamische uitstraling. Dankzij een modulaire structuur in 3 delen, die in gigantische Meccano-stijl moeten worden geassembleerd (op een manier die lijkt op Tesla’s Gigacasting), zou deze SUV zijn montagetijd en productiekosten moeten verminderen en tegelijkertijd zijn stijfheid moeten verbeteren. In eerste instantie zal hij worden aangedreven door zogeheten Performante batterijen, gebaseerd op een conventionele structuur maar 20 procent goedkoper dan de exemplaren van de BZ4X. Vervolgens zal de FT-3e een nieuwe type accu krijgen. Door gebruik te maken van een LFP chemische samenstelling (lithium-ijzer-fosfaat) en gebaseerd op een nieuwe bipolaire structuur, zouden ze 20 procent meer actieradius moeten bieden dan die van de BZ4X, terwijl ze 40 procent minder kosten. Toyota zal ook een derde type batterijen introduceren die hoge prestaties claimen, nog steeds gebaseerd op een bipolaire structuur maar uitgerust met een kathode met een hoog nikkelgehalte. Het doel daarvan, nogmaals, is het verlagen van de kosten en het vergroten van de het rij bereik. Wat solid-state batterijen betreft: werkt Toyota ook aan dit onderwerp. Maar we zullen tot 2027 of 2028 moeten wachten voordat ze in een productiemodel werkelijkheid worden.

 

Terugkeer van de Supra?

Gazoo Racing, de competitietak van Toyota, heeft in de vorm van de FT-Se conceptstudie (de modelnaam is de afkorting van: ‘Future Toyota Sports elektrisch) een vrij radicale coupé ontworpen.

ToyotaToekomst12

Dit ultra sportieve model, dat strikt 2-persoons is en jongleert tussen rondingen en scherpe lijnen, lijkt te zijn gevormd door aerodynamische wetten. Naast een gapende grille en een gespierde achtersteven wordt het design van deze ultra lage Japanner (1,22 meter) gekenmerkt door een vin en een imposante diffusor.

ToyotaToekomst10

Hij is voorzien van 2 enorme panelen waarmee hij zijn achterwielen kan verbergen, afhankelijk van de behoeften van de koeling van het voertuig.

ToyotaToekomst9

Gebaseerd op een lichtgewicht structuur en aangedreven door batterijen van de nieuwe generatie, heeft deze sportwagen ook een interieur in cockpitstijl met een dashboard in een lage positie om het gezichtsveld te bevorderen en zijdelingse verstevigingen op het dashboard zodat de bestuurder en passagier beter kunnen worden ondersteund tegen G-krachten.

ToyotaToekomst11

We weten nog niets over het rij bereik, het vermogen, de prestaties of de batterijcapaciteit van deze conceptstudie, maar volgens Andrea Carlucci, de vice-president van Toyota Europa, zou het zonde zijn als zo’n geslaagd concept niet tot een productiemodel zou leiden. Reken op een lancering ergens in de periode 2027-2028.

Reageren is niet mogelijk.