Volvo heeft goed en slecht nieuws

0

Wat wil jij eerst horen? Het goede nieuws of het slechte nieuws? Volvo gokt op het eerste en meldt bovenaan haar persbericht dat het verkoopaandeel van geëlektrificeerde modellen nog nooit zo hoog was als in februari.

Maar er is ook slecht nieuws. Volvo verkocht in totaal 50.315 auto’s in februari; een daling van 2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De belangrijkste reden voor de terugval is de timing van het Lunar New Year in China. Maar of dit excuus valide is, zal de komende weken blijken als andere fabrikanten hun verkoopresultaten in dit Aziatische land bekendmaken.

Laten we het er maar op houden dat volgens Volvo het glas halfvol is. In februari behaalden de geëlektrificeerde modellen van het Zweedse automerk zoals gezegd het hoogste verkoopaandeel.  Het gaat hierbij om volledig elektrische en plug-in hybride auto’s. Het recordresultaat is volgens Volvo vooral te danken aan de lancering van de nieuwe EX30. Dat model is niet leverbaar met een benzine- of dieselmotor. Volledig elektrische auto’s waren mede dankzij deze instapper wereldwijd goed voor 22 procent van alle verkopen van Volvo gedurende de maand februari. Inclusief de plug-in hybride modellen gaat het om een aandeel van 44 procent.

In Nederland behaalde Volvo in februari een marktaandeel van 8,8 procent en een record marktaandeel van 7,7 procent over de eerste 2 maanden van dit jaar. Ter vergelijking: het gemiddelde marktaandeel in de afgelopen 17 jaar was 3,9 procent. Volvo bezet in Nederland nu de derde plek in de totale ranking en de toppositie in het segment voor volledig elektrische auto’s. De Zweden zijn daarnaast de nummer-2 bij de plug-in hybride auto’s. Het gecombineerde resultaat betekent dat Volvo zich momenteel het grootste ’stekkermerk’ in Nederland mag noemen. De XC40 was in februari (en in de eerste 2 maanden van het jaar) het bestverkochte model in Nederland. In het segment voor volledig elektrische auto’s gaat deze Volvo (onlangs omgedoopt tot EX40) ook aan kop.

De autoverkoop van Volvo in Europa bleef sterk en groeide met 26 procent ten opzichte van februari 2023 tot 26.773 exemplaren. De afzet van modellen met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn steeg met 18 procent. De verkoop van volledig elektrische auto’s steeg met 31 procent ten opzichte van februari vorig jaar. Maar in China werden slechts 7.911 auto’s verkocht; een daling van 39 procent. Ook in de Verenigde Staten had Volvo de wind tegen. Daar bedroegen de verkopen 7.920 auto’s; een daling van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. Positief is het feit dat de verkoop van auto’s met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn in de Verenigde Staten met 6 procent steeg ten opzichte van februari 2023. Dit type personenwagens waren aldaar afgelopen maand goed voor 32 procent van alle verkochte auto’s.

Afgelopen december startte Volvo met de verkoop van haar nieuwste telg, de EX30. In de eerste 2 maanden van 2024 zijn daar in totaal 5.863 exemplaren van op kenteken gezet. De leveringen aan klanten zijn in Europa, Japan en Brazilië gestart. De komende weken volgen er nog meer markten. In februari bleef de Volvo XC60 het bestverkochte Volvo model met een afzet van 16.026 stuks (2023: 16.103), gevolgd door de XC40 met een totale verkoop van 13.193 exemplaren (2023: 15.435) en de XC90 met 7.299 eenheden (2023: 7.120).

Reageren is niet mogelijk.