Aston Martin duikt dieper in het rood

0

Aston Martin heeft in het eerste kwartaal meer verlies geleden dan verwacht. De oorzaak: de Britse fabrikant van luxe auto’s wist minder auto’s te slijten, maar kampte tegelijkertijd wel met hogere uitgaven.

Er werden afgelopen jaar door Aston Martin weliswaar verschillende nieuwe modellen gelanceerd, waaronder sportwagens van de volgende generatie, te weten de DB12 en de vernieuwde Vantage, maar om de productie daarvan later dit jaar te kunnen verhogen, moest de fabricage van oude modellen (waaronder de oude Vantage) worden stopgezet. “Onze prestaties in het eerste kwartaal van dit jaar weerspiegelen deze transitieperiode”, aldus bestuursvoorzitter Lawrence Stroll (foto).

Stroll

Beleggers zijn ‘not amused’ en waarderen het aandeel 7 procent lager. Eerder dit jaar verloor Aston Martin al 14 procent aan waarde op de beurs. De aandelen daalden naar hun laagste niveau sinds november 2022. Beleggers verwachten dat de prestaties van Aston Martin in het tweede kwartaal grotendeels vergelijkbaar zullen zijn met die in de eerste 3 maanden van het jaar. Daarom zijn analisten sceptisch. Dat Stroll zijn verwachtingen voor 2024 ongewijzigd laat, wordt door hen als “een misser” beschouwd.

Aston Martin benoemde voormalig Bentley topman Adrian Hallmark in maart tot de nieuwe CEO van Aston Martin. Hij neemt op 1 oktober het stuur over van de 77-jarige Amedeo Felisa en heeft als taak om de autofabrikant uit het slop te trekken. “Ik verwacht niet dat er een significante verbetering van de bedrijfsresultaten zal zijn als Adrian komt. Sterker nog: ik denk dat de verliezen verder zullen oplopen en dat productvernieuwing de absolute prioriteit blijft voor Astin Martin”, zei Doug Lafferty, financieel directeur van investeringsbank JP Morgan, tegen analisten.

“Wij weten dat de prioriteit op de korte termijn bij het lanceren van nieuwe modellen ligt, om zo de verkopen een impuls te geven. Het break-even punt zou Aston Martin in de tweede helft van dit jaar moeten bereiken om vervolgens dit momentum mee te nemen naar 2025”, zo voegde Lafferty eraan toe. Hallmark wordt de vierde topman sinds de komst van Stroll die bekendstaat als iemand met een kort lontje. Aston Martin heeft de lancering van zijn eerste elektrische auto overigens met een jaar uitgesteld tot 2026.

AstonMartinDBX

Gelukkig zitten er bij de autofabrikant 2 nieuwe modellen in de pijplijn. Die zullen nog dit jaar worden gepresenteerd. Aston Martin kampt met een flinke schuldenlast van 1,2 miljard euro. Sinds de redding van het bedrijf in 2020 door de Canadese miljardair Stroll, heeft de onderneming herhaaldelijk nieuw kapitaal moeten aantrekken.

Er werden door Aston Martin hogere verliezen gerapporteerd voor de eerste 3 maanden van het jaar. De Britse fabrikant van luxe auto’s belandde voor bijna 160 miljoen euro in het rood, vergeleken met 85 miljoen euro een jaar eerder. Analisten hadden gemiddeld een verlies van 110 miljoen euro gerekend. Dat het resultaat 87 procent slechter uitviel, komt vooral doordat er minder auto’s besteld werden. Aston Martin zag de verkoop in het eerste kwartaal met ruim een kwart dalen. De Britse sportwagenfabrikant leverde in de eerste 3 maanden van het jaar 945 auto’s af. Dat is 26 procent minder dan een jaar geleden. De omzet komt uit op 308 miljoen euro; een daling van bijna 10 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2023. Een opsteker is het feit dat de gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe Aston Martin toenam tot 296.000 euro. Dat is 19 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2023.

 

Nieuwe V12 sportwagen

Aston Martin zal naar verwachting in het vierde kwartaal beginnen met de levering van haar nieuwe vlaggenschipsportwagen. Die zal worden aangedreven door een nieuwe V12 motor. Daarmee onderscheidt het model zich van de DB12 (de opvolger van de DB11) en de vernieuwde Vantage die hun dikke 12 cilinder motor hebben moeten inleveren. Maar dit betekent dus niet dat het doek voor de V12 gevallen is bij Aston Martin.

AstonMartinV12

De genoemde vlaggenschipsportwagen is de nieuwe Vanquish. Zijn V12 motor heeft 2 turbo’s en is goed voor maar liefst 835 pk en 1.000 Nm. Daarmee is hij aanzienlijk sterker dan de 5,2 liter grote 12 cilinder uit bijvoorbeeld de DB11 (maximaal 640 pk sterk). De nieuwe V12 heeft volgens Aston Martin een steviger motorblok, andere cilinderkoppen, gewijzigde nokkenassen en een verbeterd in- en uitlaattraject. Ook de turbo’s zijn nieuw, evenals de injectoren en de plaatsing van de bougies. Er is dus sprake van een grondige doorontwikkeling van de vorige 12 cilinder motor.

Aston Martin was oorspronkelijk van plan om de oude Vanquish te vervangen door een sportwagen met de motor midscheeps achter. Nu lijkt het er op dat niet alleen de modelnaam behouden blijft, maar ook de plek van de V12: midscheeps voor. Aston Martin zegt dat de nieuwe 12 cilinder gereserveerd is voor haar “meest exclusieve én gelimiteerde modellen”.

 

 

Reageren is niet mogelijk.