Mercedes: ook de EQE gaat onder het mes

0

‘Als er één facelift over de dam is, volgen er meer’. Dat zou een gezegde uit Stuttgart, waar Mercedes zetelt kunnen zijn. Want na de herziene EQS zullen ook de EQS SUV, de EQE en de EQE SUV onder handen worden genomen. Met deze maatregelen wil Mercedes haar geflopte elektrische luxe auto’s redden.

Een nieuw grille-ontwerp, meer actieradius, comfortabelere stoelen: met deze ingrepen probeert Mercedes de trage verkoop van haar EQS een impuls te geven. Na deze elektrische sedan kunnen we ook rekenen op een upgrade van de EQS SUV, de EQE en de EQE SUV. Maar het is onwaarschijnlijk dat de noodmaatregelen veel effect zullen hebben.

KälleniusMercedesBenzEQSsuv

Mercedes-baas Ola Källenius (foto) probeert de moed er in te houden, hoe netelig de situatie ook is. De elektrische auto’s van de fabrikant uit Stuttgart waren bedoeld om elke vergelijking door de automedia met de concurrentie te winnen, zo legde de Zweeds-Duitse manager begin maart uit, toen bondskanselier Olaf Scholz (SPD) de hoofdvestiging van Mercedes in Sindelfingen bezocht. “Geloof me, wij lopen ver voor op onze rivalen. Ook hier hoeven we ons niet te verstoppen voor de Chinezen”, zo benadrukte Källenius in het gesprek.

Als het om parameters als prestaties, verbruik, actieradius of werkelijke laadsnelheid gaat, is Mercedes inderdaad óf koploper, óf onderdeel van de mondiale top. Maar er is een probleem … een groot probleem: de goede scoren op de genoemde parameters resulteren niet in een sterk stijgende verkoop. Alleen al vorig jaar verkocht Mercedes minstens 170.000 volledig elektrische nieuwe auto’s minder dan intern was gepland. En in het eerste kwartaal van 2024 krompen de leveringen van elektrische voertuigen zelfs met 9 procent.

MercedesBenzEQSfacelift

Daarom komt er nog deze maand een facelift van de EQS SUV, de EQE en de EQE SUV. Met een technische en visuele update van de EQS (foto) en deze 3 andere elektrische topmodellen op basis van het EVA platform (‘Electric Vehicle Architecture’) probeert men het in Stuttgart gevestigde bedrijf nu te redden wat er nog te redden valt. “Wij zijn radeloos”, geeft een Mercedes-manager toe.

Reageren is niet mogelijk.