Volvo fabriek in Gent legt productie stil

0

Bij Volvo in Gent, een van de grootste industriële werkgevers van Vlaanderen, wordt volgende week gedurende 4 dagen niet gewerkt. Een meerderheid van de ongeveer 6.500 fabrieksarbeiders blijft dan thuis. Dat geldt ook voor een deel van de 650 werknemers met een kantoorbaan. De reden is dat de productielijn in Gent wordt aangepast om de bouw van de EX30 mogelijk te maken. Deze SUV wordt nu nog uitsluitend in China geproduceerd, maar zal vanaf 2025 ook in de Belgische fabriek van de band rollen. Verder noemt Volvo “de gewijzigde marktvraag” als reden.

De tijdelijke productiestop is niet het gevolg van de tegenvallende vraag naar de elektrische modellen van Volvo. Andere merken hebben daar wel last van. Vorige week werd duidelijk dat de verkoop van elektrische personenwagens in Europa een beetje in een dip zit, met name omdat Duitsland een aanschafpremie heeft afgeschaft. Mercedes-Benz zag de verkoop van haar elektrische modellen in het eerste kwartaal met 8 procent dalen. Volkswagen noteerde 3 procent minder orders. Bij Tesla loopt de vraag naar de Model 3 voor het eerst sinds 2020 terug.

Maar bij Volvo is de Europese vraag naar de in Gent gebouwde elektrische modellen sinds begin dit jaar niet afgenomen. Het gaat hierbij om de XC40 (onlangs werden de emissievrij versies omgedoopt tot EX40) en de C40 (heet nu EC40). “Integendeel”, zegt René Aerts van Volvo Car Belux. Bij de in Gent gebouwde elektrische modellen zou in de eerste maanden van dit jaar sprake zijn van “ongeëvenaarde verkoopcijfers”. Volvo is daardoor nu de derde producent van elektrische auto’s in Europa, na BMW en Tesla, maar voor Volkswagen en de merken van Stellantis.

“Door als een van de eerste autofabrikanten te kiezen voor elektrificatie en de juiste modellen te ontwikkelen, bewijst Volvo dat zijn strategie de juiste was”, zegt Aerts. Volvo wil tegen 2025 de helft van haar mondiale verkoopvolume met elektrische personenwagens realiseren. In 2030 stopt het Zweedse merk met de verkoop van auto’s met een benzinemotor. Vorige maand viel het doek al voor de dieselmodellen.

Vorig jaar werden in Gent 230.000 auto’s gebouwd. Volgend jaar moeten dat er meer zijn. De fabriek kan zich echter niet louter op elektrische auto’s focussen, want ook de vraag naar hybride personenwagens blijft heel groot. De XC40 wordt standaard geleverd met mild hybride techniek. Er gaan geruchten dat Volvo haar assortiment gaat uitbreiden met een soortgelijke uitvoering van de C40. Vanaf 2025 moet de komst van de EX30 de werkgelegenheid in Gent veiligstellen.

Reageren is niet mogelijk.