Zwartboek China (5): China steunt Rusland in oorlog met Oekraïne

0

Waarom zou je nog naar een spannende film kijken als je dagelijks het nieuws rondom Oekraïne volgt? Dit land heeft anderhalf jaar dapper stand gehouden in de oorlogsstrijd met Rusland, maar moet de laatste maanden steeds meer terrein prijsgeven. Dat komt niet in de laatste plaats door getreuzel van de Europese Unie over steunverlening. Financiële en militaire hulp is er natuurlijk wel, maar niet in die mate dat agressor Rusland in het defensief wordt gedrukt en de aftocht gaat blazen.

Maar waarom zou Rusland ook? Het land is geen democratie dus de Kremlin-kliek kan doen wat zij wil zonder rekening te houden met hoe haar bevolking over ‘de militaire operatie’ denkt. Rusland is overgeschakeld op een oorlogseconomie, hetgeen betekent dat alles gericht is op het produceren van zoveel mogelijk wapentuig. Dat er hierdoor geen geld gaat naar bijvoorbeeld onderhoud van dammen, maakt niet uit. Poetin heeft lak aan de misère van de Russische bevolking. Elk protest wordt immers in de kiem gesmoord. Los hiervan voelt Poetin zich gesteund door China. Met de hulp van deze bevriende natie is sneller dan Westerse analisten voor mogelijk hadden gehouden de oorlogsindustrie uitgebreid. Daardoor heeft het in hoog tempo haar materiële verliezen op het slagveld kunnen compenseren.

Dankzij de Chinese hulp kan Rusland op volle kracht doorvechten in Oekraïne. Gevolg is dat de situatie aan het front voor Oekraïne snel verslechterd. Door de Chinese hulp worden de Russische beschietingen en bombardementen namelijk steeds intensiever. De lidstaten van de Europese Unie voelen zich hierdoor genoodzaakt om meer financiële hulp te bieden dan aanvankelijk was begroot. Het gaat dus om geld dat, als de schatkist niet leeg mag raken, niet in onderwijs, zorg, woningbouw, infrastructuur etc. gestoken kan worden. De komende jaren zal Nederland voor 17 miljard euro moeten bezuinigen en dat onze levenskwaliteit hieronder zal lijden, kan een kind bedenken.

En dat komt dus niet in de laatste plaats door de Chinese hulp aan Rusland. Steeds meer bedrijven uit China voorzien hun ‘ partner in crime’ overvloedig van zogeheten  dual-use goederen die zowel voor burgerlijke als militaire doeleinden bruikbaar zijn. In het laatste kwartaal van 2023 kwam 70 procent van de machines en gereedschappen die Rusland kan gebruiken om raketten te bouwen uit China. In het geval van chips en andere micro-elektronica dat bestemd is voor Russische tanks, vliegtuigen en raketten gaat het zelfs om 90 procent. Op basis van dit percentage kan je gerust stellen dat China direct betrokken is bij de oorlog in Oekraïne en het dus prima vindt om een aspirant-lid van de Europese Unie onder de voet wordt gelopen.

China spekt daarnaast indirect de Russische oorlogskas door gas en olie uit dit land te importeren. Australische wijn boycotten omdat dit land kritische vragen stelt over de aanpak van de corona pandemie door de regering van Xi Jinping: daar draait men in Beijing de hand niet voor om. Maar de handel met een andere schurkenstaat (Rusland) stopzetten omdat die zich als een agressor gedraagt? Dat doet China niet. Elke vijand van de Westerse wereld is immers per definitie een vriend van Xi Jinping. Bovendien kan de gas en olie die vanuit Rusland wordt geïmporteerd goed gebruikt worden om goedkoop elektriciteit te maken. Die is onder andere bestemd voor de fabrieken van bijvoorbeeld BYD, SAIC Motors (MG) en Chery zodat zij tegen vechtprijzen elektrische auto’s kunnen aanbieden op de Europese markt waarmee de Westerse industrie ontwricht dient te worden.

Dit moet stoppen! En jij kan een steentje bijdragen door GEEN CHINESE AUTO te kopen! En jouw familie, vrienden of collega’s aanraden om de modellen van BYD, MG en alle andere Chinese fabrikanten links te laten liggen! Want met zijn hulp aan Rusland hoort China in hetzelfde rijtje thuis als Noord-Korea (dat al 6.700 containers met munitie heeft geleverd) en Iran (leverancier van drones, artillerie en rakketten waarvan de inkomsten rechtstreeks naar een atoomprogramma gaan met als doel de staat Israel te vernietigen. Geen weldenkend mens wil zaken doen met zo’n land. Het is jammer dat Louwman & Parqui (niet alleen importeur van Toyota / Lexus maar ook van BYD) ze in ethisch opzicht niet allemaal op een rijtje heeft en dat ijdeltuit Eric Berkhoff, de algemeen directeur van Van Mossel en distributeur van MG, zijn eigen glorie belangrijker vindt dat het leed in Oekraïne. Maar ja, uit onze eigen geschiedenis weten we dat er altijd lieden zullen zijn waarbij eigen gewin prioriteit nummer-1 is, ook als dit ‘heulen met de vijand’ betekent.

De Verenigde Staten, dat al geruime tijd waarschuwt voor de rol van China bij de invasie van Oekraïne door Rusland, hoopt dat onze politici de regering van Xi Jinping onder druk gaat zetten. Maar als vanouds is Europa verdeeld en lacht men in Beijing en Moskou in het vuistje. Een hoger importtarief voor Chinese auto’s omdat die zwaar gesubsidieerd worden? Duitsland, met voorop Mercedes-Benz topman Ola Källenius, is echter tegen. Een dergelijke maatregel (waarmee met name de Renault Groep en Stellantis enorm geholpen zouden zijn) zou de export van Duitse auto’s naar China wel eens kunnen schaden. Eigenbelang eerst. Op deze manier is de ‘ Europese gedachte’ toch een lachertje?

In 2023 is de waarde van de Chinees-Russische handel met 54 procent gestegen tot 240 miljard dollar. Niet in de laatste plaats omdat fabrikanten uit China de automarkt van Rusland hebben overgenomen. Westerse bedrijven raakten daar alles in één klap kwijt. Dat heeft geleid tot een 3-cijferige miljardenschade. En de rekening zal voor ons, Europeanen, nog hoger worden als China ongehinderd haar auto’s op onze markt zal kunnen blijven verkopen. Immers, elke consument die een BYD of MG koopt, koopt geen Fiat of Opel. Stellantis heeft niet voor niets gezegd dat als de Italiaanse regering de rode loper uitrolt voor een autoproducent uit China, dit onherroepelijk zal leiden tot de sluiting van een van haar lokale fabrieken.

Analisten denken dat het te laat is voor het Westen om nog een wig tussen Beijing en Moskou te kunnen slaan. Ja, van de treuzelende premiers die in Brussel voor de camera zo gezellig al lachend hun arm om de schouder van een collega slaan (Mark Rutte, lees jij mee?) moeten wij het inderdaad niet hebben. Als China niet van hogerhand een halt toe wordt geroepen door middel van hogere importtarieven voor haar (elektrische) auto’s, dan moeten wij -burgers- dat maar doen. Door GEEN CHINESE AUTO te kopen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.