Xpeng heeft in de eerste 4 maanden van dit jaar in Nederland 62 auto’s op kenteken gezet. Het gros daarvan (60 stuks) kwam op het conto van de G9. Nu krijgt deze forse elektrische cross-over gezelschap van een kleiner broertje: de G6. Dat is een auto van Tesla Model Y formaat en dus veel beter geschikt om 3-cijferige verkoopcijfers mee te realiseren.
De G6 is de eerste Xpeng die op het nieuwe Smart Electric Platform 2.0 van de Chinese autofabrikant staat. Die basis biedt onder meer 800 volt boordspanning. De G6 is 4,75 meter lang, heeft een wielbasis van net geen 2,9 meter en in de kofferbak past 571 liter aan bagage. Zijn topsnelheid is ongeacht de uitvoering (zie volgende alinea) 200 km/u.
Xpeng……………………. | Aiways……… | BYD………… | Ford………………………. |
G6 | U5 | Seal U | Mustang Mach-E |
RWD Standard Range | Prime | Design | Standard Range RWD |
44.188 euro | 44.750 euro | 45.990 euro | 46.300 euro |
Nissan……… | Skoda………. | Volkswagen….. | Volvo………. |
Ariya | Enyaq iV | ID.4 | EX40 |
63 kWh Engage | 60 Selection | 52 kWh Pure | Single Motor Essential |
44.990 euro | 44.990 euro | 44.990 euro | 45.995 euro |
De G6 wordt in ons land leverbaar in 3 uitvoeringen: als RWD Standard Range, als RWD Long Range en als AWD Performance. De eerste is goed voor een WLTP-rijbereik van 435 kilometer uit een accupakket van 66 kWh. De batterij kan met maximaal 215 kW snel worden opgeladen. De G6 RWD Long Range heeft een 87,5 kWh batterij en een actieradius van 570 kilometer. Snel opladen kan met 280 kW. De AWD Performance versie beschikt over dezelfde accu (en oplaadtijd), maar heeft een extra elektromotor. Dat betekent 476 pk / 660 Nm, vierwielaandrijving en maar ook een iets kleinere actieradius: 550 kilometer. In deze vorm zet de G6 een sprinttijd (0-100 km/u) van 4,1 seconden neer. De RWD Standard Range variant doet die acceleratieklus in 6,9 seconden dankzij 258 pk / 440 Nm en de 286 pk /440 Nm sterke RWD Long Range is in staat om in 6,7 seconden vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken.
Xpeng………………. | BMW………… | Ford…………………………….. |
G6 | iX1 | Explorer |
RWD Long Range | eDrive20 | Extended Range Premium |
49.188 euro | 48.475 euro | 49.950 euro |
Honda………. | Hyundai…….. | KGM…………. |
e:NY1 | Ioniq 5 | Torres EVX |
Elegance | 58 kWh Style | Titanium |
48.750 euro | 49.195 euro | 49.550 euro |
Kia………… | Peugeot…….. | Renault…….. |
EV6 | e-3008 | Scénic E-Tech |
58 kWh Air | 73 kWh Allure | EV87 Esprit Alpine |
49.895 euro | 48.190 euro | 49.770 euro |
Standaard is de G6 voorzien van 20 inch lichtmetalen velgen met Michelin banden, een groot glazen panorama dak, met kunstleer beklede stoelen die kunnen worden verwarmd en geventileerd, een stuur dat verwarmd kan worden, een 960 Watt audiosysteem met 18 speakers, een 2-tal inductieladers voor smartphones, een uitgebreid infotainmentsysteem en een warmtepomp. Ook kan de Xpeng dankzij Vehicle-to-Load technologie (andere) elektrische apparaten van stroom voorzien. Op de optielijst staat voor 1.190 euro een elektrisch uitklapbare trekhaak. Verder moet voor de meeste exterieurkleuren 800 euro worden bijbetaald (alleen Arctic White is gratis).
Xpeng…………….. | MG…………. | Tesla………. | Toyota……… |
G6 | Marvel R | Model Y | BZ4X |
AWD Performance | Performance | Long Range AWD | Dynamic AWD |
53.188 euro | 52.285 euro | 52.990 euro | 52.995 euro |
In vergelijking met de basisuitvoering van de Tesla Model Y komt de G6 RWD Standard Range 20 kilometer minder ver op een volle accu, maar hij accelereert precies even snel. Met een prijs van 44.188 euro is de Xpeng net even goedkoper. Ook komt de simpelste uitvoering in aanmerking voor de SEPP aanschafsubsidie. Dat geldt overigens ook voor de Tesla Model Y, maar die kost net even wat meer: 45.990 euro. De G6 RWD Long Range kost 49.188 euro terwijl de Performance variant 53.188 euro moet opbrengen. Vanaf de zomer staat de nieuwe Xpeng in de Nederlandse showrooms.