Spectaculaire Ford Mustang Mach-E Rally kost 65.200 euro

0

De Ford Mustang Mach-E Rally, de allereerste elektrische auto met blauwe ovaal die zich zowel op het asfalt als in de modder thuis zou moeten voelen, is vanaf nu te bestellen voor 65.200 euro.

Met het nieuwste lid van de modelreeks slaat de Amerikaanse fabrikant een nieuwe richting in: het is de eerste elektrische auto van Ford dat geïnspireerd is op de rallysport. De auto brengt het gevoel van vrijheid en plezier van de Mustang Mach-E over naar onverharde wegen.

FordMustangMachErally4

De Ford Mustang Mach-E Rally is de allereerste auto in zijn soort, al zou je de Hyundai Ioniq 5 N en de aanstaande Abarth 600e kunnen aanmerken als modellen die dezelfde doelgroep aanspreken, al is de eerste flink duurder (73.895 euro) en gaat de tweede aanzienlijk minder geld kosten. De performance-SUV van Ford beschikt over een getunede versie van de aandrijflijn van de Mustang Mach-E GT, bestaande uit 2 elektromotoren. Er zou sprake zijn van minstens 950 Nm aan systeemkoppel en een vermogen van 487 pk. De Mustang Mach-E Rally heeft een lithium-ion batterij met een bruikbare capaciteit van 91 kWh. Daarmee is een actieradius van 510 km mogelijk. Tenminste, als men de Ford niet gebruikt waarvoor hij bedoeld is: crossen op een onverharde ondergrond.

FordMustangMachErally8

De unieke wielophanging is 20 millimeter hoger ten opzichte van de reguliere Mustang Mach-E GT. Verder is de Rally uitvoering uitgerust met speciaal afgestemde veren, MagneRide schokdempers en vooraan Brembo remschijven van 385 millimeter met rode remklauwen. De Mustang Mach-E Rally duikt de modder in met glanzend witte 19 inch lichtmetalen velgen in rallystijl, geïnspireerd door de rijke historie van Ford in deze tak van sport. De wielen zijn voorzien van 235/55 R19 Michelin CrossClimate-2 banden, die in vergelijking met de GT-versie een grotere zijwand hebben en betere grip bieden op losse ondergronden. Met het oog op off-road gebruik heeft Ford zowel voor als achter de onderzijde rondom de elektromotor afgewerkt met beschermplaten. Verder is er een beschermende folie laag aangebracht op de deurpanelen en de wielkasten om lakbeschadigingen te voorkomen.

FordMustangMachErally5

De Mustang Mach-E Rally beschikt over een unieke RallySport rij modus die speciaal door Ford is ontworpen voor offroad-rijden. Deze past de elektronische regelsystemen aan zodat een grotere sliphoek mogelijk is. “De RallySport rij modus zorgt voor een lineaire gasrespons voor betere controle en biedt meer agressieve demping voor een betere wegligging in bochten met een losse ondergrond”, zo schrijft Ford in haar persbericht. De Mustang Mach-E Rally zou hiermee (en dankzij de nieuwe banden) ook uitstekend in de sneeuw en in andere gladde wegcondities presteren.

FordMustangMachErally7

Een belangrijk uiterlijk kenmerk van de Mustang Mach-E Rally is de grote achtervleugel die geïnspireerd is op het exemplaar van de Focus RS. Andere details zijn opvallende contrastaccenten op zowel de boven- als onderkant van de carrosserie, een unieke voorspoiler, een zwart gelakt dak en een speciale voorbumper met ingebouwde rally-geïnspireerde mistlampen. Ford levert de Mustang Mach-E Rally standaard met 2 racestrepen die de opvallende kleurkeuzes aanvullen. De auto is verkrijgbaar in Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green, Star White en het nieuwe Glacier Gray. Ook het op de foto’s afgebeelde Grabber Yellow is mogelijk. Dat is de standaardlak die gratis is. Voor de andere kleuren moet tot 1.400 euro worden bijbetaald.

FordMustangMachErally6

Het interieur wordt gekenmerkt door glanzende witte accenten op het dashboard. Ook de onderste spaken van het stuurwiel en de contraststiksels op de deuren zijn in deze kleur uitgevoerd. De door Ford ontworpen sportstoelen met glanzende witte rugleuningen en het opschrift ‘Mach-E Rally’ in de zitting maken de interieurverfraaiingen compleet compleet.

FordMustangMachErally2

De levering van Ford Mustang Mach-E Rally start in het vierde kwartaal.

Reageren is niet mogelijk.