Wereldwijde verkoop Volvo stijgt met 27 procent

0

Volvo meldt een wereldwijde verkoop van 65.838 auto’s in april; een stijging van 27 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De toename is vooral te danken aan sterke prestaties in Europa en aan volledig elektrische kleine SUV van Volvo, de EX30.

De verkoop van de geëlektrificeerde modellen van Volvo (de types met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn) groeide met 53 procent ten opzichte van april vorig jaar en waren goed voor 48 procent van de totale afzet. De types EX30, EX40 en C40 namen afgelopen maand 26 procent van het aantal registraties voor hun rekening.

De totale verkoop in de periode van januari tot en met april bedroeg wereldwijd 214.914 auto’s; een stijging van 16 procent ten opzichte van de eerste 4 maanden van 2023.

“Deze prestatie toont aan dat wij goede vooruitgang boeken met onze guidance van een groei van de detailhandelsverkopen van ten minste 15 procent voor het volledige jaar 2024”, zegt Björn Annwall, chief commercial officer en plaatsvervangend CEO bij Volvo. “Ik ben ook blij met de positieve ontvangst van EX30-klanten nu we de leveringen van de auto opvoeren, evenals de aanhoudende groei van onze geëlektrificeerde modellen. Dit versterkt ons vertrouwen in de kracht van ons uitgebalanceerde portfolio van volledig elektrische, plug-in hybride en mild hybride auto’s”.

In Nederland behaalde Volvo afgelopen maand een marktaandeel van 11,6 procent. Voor het hele jaar (januari t/m april) gaat het om 9,1 procent. Volvo was afgelopen maand het op één na populairste merk op de Nederlandse automarkt en wist zijn leidende positie in de ‘stekkermarkt’ te behouden. De EX40 was het op één na best verkochte elektrische model in Nederland, terwijl de EX30 de derde positie innam. De EX40/XC40 wist de tweede plaats in het overzicht van meest verkochte automodellen in Nederland te veroveren en de EX30 was goed voor de vijfde plaats. Ook de V60 en XC60 hadden een positie in de top 20 van Nederland. Zij behaalden ieder ook een marktaandeel van 1 procent.

In Europa stegen de verkopen in april tot 34.238 personenwagens, een toename van 65 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nieuwe EX30 werd het populairste model in onze marktregio en droeg bij aan een afzetstijging van 76 procent van Volvo in het segment van geëlektrificeerde modellen. De verkopen in de Verenigde Staten stegen in april met 10 procent  tot een totaal van 10.604 auto’s. Deze groei werd voornamelijk gedreven door een afzetstijging van 89 procent van plug-in hybride modellen. Volvo trok in China 12.221 klanten; een daling van 3 procent ten opzichte van april 2023. De verkoop van geëlektrificeerde modellen kwam uit op 1.062 verkochte auto’s, een daling van 16 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Westerse automerken hebben moeite om zich staande te houden op de Chinese automarkt, waar zij fel beconcurreerd worden door lokale spelers en Volvo is daar geen uitzondering op.

In april was de XC60 het best verkochte Volvo model met een afzet van 19.542 exemplaren (2023: 16.658), gevolgd door de XC40 met in totaal 15.139 registraties (2023: 13.740) en de EX30 met 9.730 exemplaren (2023: 0).

Reageren is niet mogelijk.