Is de MG 4 straks nog verkoopbaar in Nederland?

0

Het hing al enige tijd in de lucht, maar nu heeft de Europese Commissie de (voorlopige) implementatie aangekondigd: er zal in de toekomst een straftarief van maximaal 38,1 procent worden opgelegd op elektrische auto’s uit China die naar de Europese Unie worden geïmporteerd.

De Commissie beschouwt het als bewezen dat Chinese autofabrikanten zwaar worden gesubsidieerd door hun regering in Beijing. Als de plannen ongewijzigd geïmplementeerd gaan worden, dan is het gedaan met de goedkope aanbiedingen uit China, aangezien een van de momenteel best verkochte Chinese elektrische auto’s in Nederland, de MG 4, ongeveer 13.500 euro duurder gaat worden. De goedkoopste basisversie moet dan afgerond 46.000 euro opbrengen.

Niet alle Chinese autofabrikanten worden geconfronteerd met zulke sterke prijsstijgingen. Het percentage laat de Europese Unie afhangen van de mate waarin zij hebben meegewerkt aan het onderzoek naar de prijsvorming. SAIC Motor, fabrikant van MG en  eigendom van de Chinese staat, gooide blijkbaar haar kont tegen de krib en wordt nu beboet met een (extra) importtarief van 38,1 procent. BYD en Geely waren coöperatiever: ‘Brussel’ gaat hun modellen slechts 17,4 respectievelijk 20 procent extra belasten. Andere Chinese fabrikanten van batterij-elektrische voertuigen die aan het onderzoek hebben meegewerkt, maar niet in de steekproef zijn opgenomen, zullen onderworpen worden aan een gemiddeld accijnstarief van 21 procent.

Maar voor MG ziet het er dus slecht uit. Momenteel is er in het geval van de ‘4’ nog sprake van een bijna 8.000 euro goedkoper alternatief voor de Volkswagen ID.3, maar straks wordt het model 6.000 euro duurder. Tenminste, als de Chinese tomatensoep zo heeft gegeten gaat worden als hij nu wordt opgediend. De Europese Commissie heeft de deur voor onderhandelingen op een kier laten staan. Het is de bedoeling dat bovenomschreven maatregel in werking treedt als de gesprekken met de Chinese autoriteiten niet tot een bevredigende oplossing leiden.

Vanaf 4 juli kan een en ander in werking treden. Ja, de voorgestelde strafheffing zal worden geheven op geïmporteerde batterij-elektrische voertuigen, naast de reguliere invoerbelasting van 10 procent. SAIC Motor zal nu versneld op zoek gaan naar een Europese productielocatie voor de elektrische auto’s van MG. Dat kan overigens ook Turkije zijn. Tot een Europese fabriek operationeel is, zal het voor MG moeilijk (om niet te zeggen: onmogelijk) zijn om haar verkopen op het huidige niveau vast te houden. Dat kan er toe leiden dat modellen die sowieso al niet bijzonder in trek zijn, gesaneerd gaat worden. Dat kan ook bij andere Chinese autofabrikanten gaan gebeuren. Particulieren (maar ook wagenparkbeheerders) dienen goed na te denken over de aanschaf van een elektrisch model uit dit Aziatische land. Want als dat type uit de roulatie wordt gehaald, dan zal dat zondermeer leiden tot een waardedaling op de markt voor tweedehandsauto’s. In elk dealerkantoor hangt immers een tegeltje met daarop de volkswijsheid: “Wat de autoconsument niet kent, dat koopt hij niet”. En reken maar dat incourante modellen snel in de vergetelheid zullen raken.

Reageren is niet mogelijk.