Het woon-werkverkeer heeft zich na de coronapandemie gestabiliseerd, maar is nog steeds niet terug op het niveau van 2019. In dat jaar maakte de gemiddelde automobilist 7 woon-werkritten per week. Mede door het thuiswerken is dat nu gedaald naar 6,2.
In vergelijking met 2023 werden vorig jaar met de auto meer kilometers afgelegd. Dat komt doordat er meer automobilisten bijgekomen zijn. Per automobilist is er dus wel een lichte afname van het gemiddeld aantal ritten per week, zo valt te lezen in een rapport genaamd ‘Het Landelijk Reizigersonderzoek 2024’ dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat jaarlijks laat opstellen.
De onderzoekers zagen dezelfde ontwikkeling in de periode voor 2024 ook al, maar toen een stuk sterker. “Dit wijst erop dat het reisgedrag na de pandemie begint te stabiliseren”, aldus de onderzoekers.
