Het percentage jongeren met een rijbewijs daalt in Nederland. En blijft dalen. Waar duidt dat precies op? Wat weerhoudt jongeren er van om hun rijbewijs te halen?
Een rijbewijs was vroeger onlosmakelijk verbonden met volwassenheid. Maar die tijd ligt achter ons. Jongeren halen steeds minder vaak hun rijbewijs. Begin dit jaar beschikte 32 procent van de 17 tot 20 jarigen over het roze document. Dat percentage was 6 jaar geleden nog 40 procent. Hebben jongeren geen zin meer om hun rijbewijs te halen of is er meer aan de hand.
Deskundigen denken dat de gestegen kosten van het halen van het rijbewijs (vorig jaar 3.200 euro) een van de verklaringen is voor het feit dat jongeren minder vaak rijles nemen. Ook de lange wachttijden schrikt af. Daarnaast is duurzaamheid een belangrijk thema voor veel jongeren geworden en dat staat op gespannen voet met autorijden. Verder kunnen studenten met hun ov-kaart gratis reizen.
Het niet-halen van het rijbewijs is vooral een trend in steden. In het Overijsselse Staphorst heeft daarentegen 9 van de 10 volwassenen een rijbewijs. Buiten de grote steden is het openbaar vervoer minder fijnmazig, waardoor men veel langer onderweg is. Door aldaar de auto te pakken, kan veel tijd worden bespaard.
