Nieuwstelex

0

+++ De Japanse regering wil dat de toekomstige handel tussen Groot-Brittannië en de rest van Europa zo vrij en onbelemmerd mogelijk kan doorgaan.

Als er toch belemmeringen ontstaan, dan dreigt Japan met het vertrek van hoofdkantoren en fabrieken van ‘haar’ ondernemingen, zo meldt Automobiel Management. “JAPANSE AUTOFABRIKANTEN hebben de vrees geuit dat ze getroffen worden door een nieuwe golf handelstarieven, soms dubbel, één keer voor de onderdelen die ze uit de EU halen en dan nog eens voor de in Britse fabrieken gebouwde auto’s die naar de rest van de EU worden geëxporteerd”. Die waarschuwing staat in een officieel document uit Tokio over de toekomstige relaties tussen de EU en Groot-Brittannië na de Brexit. Japan wil dat de handel, het vrije verkeer van mensen en de vrije transfer van geld na de uittreding zonder problemen door kan gaan. Ook moeten in Groot-Brittannië dezelfde technische eisen blijven gelden als in de rest van de EU. Daarmee is onzekerheid ontstaan over de toekomst van de grote Nissan fabriek in Sunderland, van de Honda fabriek in Swindon, die van Toyota in Burnaston en de Britse fabrieken van een aantal Japanse toeleveranciers. “Een aantal Japanse ondernemingen heeft, soms daartoe uitgenodigd door de regering, zwaar geïnvesteerd in Groot-Brittannië omdat dat beschouwd werd als toegangspoort naar Europa. Sommige bedrijven regelen al hun activiteiten in de EU ook vanuit hun Britse basis”, schrijft de regering in Tokio. Japan suggereert Brussel en Londen een lange overgangsperiode te hanteren voordat de Britten daadwerkelijk uit de EU treden om het bedrijfsleven alle tijd te geven zich aan te passen. +++

+++ Nuon wil Allego verbieden LAADPALEN te exploiteren omdat hun werkwijze in strijd is met de Elektriciteitswet. Volgens het energiebedrijf probeert de nieuwe marktpartij doelbewust de wet te omzeilen. Allego is een dochteronderneming van netbeheerder en overheidsbedrijf Alliander. De laadpaal exploitant wordt onder andere door Nuon gezien als een nevenactiviteit en dus een vorm van oneerlijke concurrentie. Het energiebedrijf vindt dat Allego zich moet beperken tot het plaatsen en beheren van laadpalen, omdat de exploitatie ervan (waaronder de levering van elektriciteit) op grond van de Elektriciteitswet is voorbehouden aan marktpartijen. In een persbericht schrijft Nuon dat er nog geen sluitende business case voor laadpalen in de openbare ruimte is, omdat de opbrengsten van laaddiensten nog niet de kosten dekken van laadpalen. Daarom organiseren gemeenten en provincies aanbestedingen om opdrachten voor de exploitatie van laadpalen tegen zo laag mogelijke kosten in de markt te zetten. Volgens Nuon kan Allego profiteren van voordelen binnen de groep van Alliander met monopolie-inkomsten uit het netbeheer. In juni 2015 heeft de Hoge Raad bepaald dat de Splitsingswet geldig is; daarom mag een netwerkbedrijf als Alliander geen elektriciteit leveren (‘groepsverbod’) en commerciële activiteiten ontwikkelen die strijdig kunnen zijn met het netbeheer (‘verbod op nevenactiviteiten’). De exploitatie van laadpalen is dus voorbehouden aan marktpartijen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) deed eerder al onderzoek naar de aantijgingen. Geconstateerd werd toen dat Allego de stroom voor het opladen van elektrische auto’s zelf inkocht en de kosten daarvoor via Mobility Service Provider doorberekende aan rijders van een elektrische auto. Volgens ACM was daarmee sprake van de verkoop van stroom en dat kan op gespannen voet staan met het verbod voor een netwerkbeheerder om elektriciteit te leveren. +++

+++ LEASE rijders worden in Nederland geconfronteerd met een gestaag toenemende bijtelling. Tenminste, als zij er voor kiezen niet volledig elektrisch te rijden. De leaserijder heeft zijn neus voor voordeel echter niet verloren en besluit steeds vaker om langer in zijn auto rond te blijven rijden. Hierdoor kan hij nog minimaal een jaar langer profiteren van een relatief lage bijtelling. Een ander fenomeen is de groeiende populariteit van het leasen van tweedehands auto’s. Exemplaren die vóór 2016 op kenteken zijn gezet komen namelijk in aanmerking voor de oude, voordeligere regels. Veel zakelijk rijders vinden een nieuwe auto dus minder belangrijk dan een hoger besteedbaar inkomen. Uit een peiling van LeasePlan blijkt dat inmiddels ruim 20 procent van haar klanten kiest voor verlenging van het contract, omdat een vergelijkbare auto met hetzelfde bijtellingpercentage niet meer tot mogelijkheden behoort

+++ De MAZDA CX-5 is door de ANWB gekozen tot meest waardevaste occasion. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerde Top 10 van personenauto’s die het beste hun waarde behouden. De in 2012 geïntroduceerde en meest populaire Mazda in Nederland versloeg daarmee geduchte concurrenten als de Volkswagen Up, de Toyota Verso-S en de Mercedes B klasse. Als uitgangspunt voor de Top 10 gebruikte de ANWB het aanbod én de nieuwprijs van alle benzineauto’s die per 1 september 2012 in grote aantallen op de markt zijn verschenen. +++ Het was de start van veel meer autowinkels in de binnenstad: de MINI Brandstore die in 2011 de deuren opende in het Hirsch gebouw aan het Amsterdamse Leidseplein. Nu gaat de winkel dicht. Volgens moederbedrijf BMW is het doel bereikt: het merk Mini bekender en hipper maken. “Dat is goed gelukt”, aldus Tamari Villani van de importeur. “In 5 jaar zijn er meer dan 700.000 mensen langs geweest”. Dat de deuren nu toch dicht zijn, komt doordat de tijdgeest veranderd zou zijn. Of BMW daarmee bedoelt dat de huren de laatste tijd sterk aan het stijgen zijn, waardoor de Mini Brandstore een te dure hobby begon te worden, is niet bekend. +++

+++ OPEL meldt trots dat er sinds zijn introductie vorig jaar al meer dan 250.000 orders zijn voor de nieuwe Astra. Van experts kreeg het model diverse onderscheidingen, zoals Het Gouden Stuurwiel, hij werd gekozen tot Auto van het Jaar 2016 en kreeg de titel Trekauto van het Jaar 2016 toebedeeld door de ANWB. In Nederland noteerde de Astra tot op heden ruim 10.000 orders. “Lichter, dynamischer en vol toptechnologie die rijden meer relaxed maakt. Dit typeert onze nieuwe Astra”, stelt Opel CEO Karl-Thomas Neumann. “We beloofden een grote hit in zijn segment en die belofte komt uit. De jongste generatie van de Astra is opnieuw een bestseller”. +++

+++ “Ik vind de deeleconomie geweldig en deel dan ook graag mijn nette en goed onderhouden Toyota Yaris. Een heel prettig autootje dat door zijn 1.5 motor zuinig maar vlot rijdt”. Met die tekst begon Kristian (31 jaar) zijn deelname aan SNAPPCAR, een internet platform waar particulieren hun auto kunnen delen. Kristian is de 200.000e deelnemer van het Utrechtse bedrijf dat binnenkort bovendien bijna 5 jaar bestaat. Een belangrijke mijlpaal op weg naar een Europa waar miljoenen mensen in stedelijke gebieden hun auto’s met elkaar delen. Met 200.000 deelnemers in Nederland, Denemarken en Zweden (en 25.000 auto’s), is SnappCar nu het op één na grootste autodeel platform in Europa en het derde wereldwijd. De komende jaren zet SnappCar vooral in op het aantrekken van autobezitters, onder meer via technologische innovaties. Van de 200.000 deelnemers in de SnappCar community is een groot deel, circa 60 procent, woonachtig in en om grote steden als Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag maar ook Stockholm en Kopenhagen. SnappCar verwacht dat met name in dit type ‘urban areas’ in heel Europa het aantal deelnemers de komende jaren flink zal toenemen. Grote druk op bereikbaarheid vormt daarbij een belangrijke motivatie, aldus Victor van Tol, de CEO van SnappCar: “Met een groeiend aantal inwoners en meer drukte op de weg als gevolg van de aantrekkende economie, is er steeds meer behoefte aan slimme, flexibele mobiliteit, als aanvulling op de trein, bus, metro en fiets. Autodelen helpt om het aantal benodigde auto’s te beperken én het zorgt voor efficiënter en meer veelzijdig gebruik van de bestaande exemplaren. Bovendien heeft het een enorm groeipotentieel dankzij het laagdrempelige karakter en de grote populariteit onder inwoners”. Naast de behoefte aan flexibele mobiliteit vormt technologie een belangrijke voorwaarde voor verdere groei in de komende jaren. Nieuwe technologie die autodelen nog makkelijker en meer laagdrempelig maakt, moet helpen om vooral óók de autobezitters te overtuigen om hun auto te gaan delen. Zo introduceerde het platform deze zomer ‘instant booking’ waarbij auto’s direct, zonder afstemming tussen huurder en eigenaar kunnen worden geboekt. Met name in de zomerperiode, waarin auto’s weken achter elkaar stil staan, werd hier al intensief gebruik van gemaakt door honderden deelnemers. Ook maakte SnappCar deze zomer de overstap naar ‘paperless’, waarbij het hele proces, van reservering tot betaling volledig digitaal wordt doorlopen. Tot slot werkt SnappCar er momenteel hard aan om te zorgen dat deelnemers in de loop van 2017 ‘keyless’ toegang kunnen krijgen tot de deelauto’s. Waarom startten de deelnemers van SnappCar ooit met autodelen? Zowel voor de autoverhuurders (75 procent) als voor de autohuurders (80 procent) is besparing op kosten veruit de belangrijkste reden om een auto te delen. Daarnaast kiezen huurders (70 procent) voor autodelen omdat zij dichtbij huis, vaak al in dezelfde straat, kunnen beschikken over een deelauto. Voor de verhuurders is het ontmoeten van leuke, interessante mensen, naast het kostenaspect, een belangrijke reden om hun auto te delen (55 procent). Ook het ‘goed doen’ en het helpen van anderen is voor veel verhuurders (70 procent) een belangrijke motivatie. Onder de deelnemers van SnappCar is de Volkswagen Polo veruit de meest populaire auto. Het is de auto die het meest wordt aangeboden en ook het meest wordt gehuurd. Voor een bedrag variërend tussen 15 euro en 35 euro per dag kun je er al mee op pad. Na de Polo volgen de Peugeot 206 en de Citroën Berlingo als de meest gehuurde auto’s. +++

+++ In de lente van 2017 breidt SKODA het Kodiaq gamma uit met een stoere Scout versie. Of die meer bodemvrijheid heeft dan de 19,4 centimeter van de reguliere uitvoeringen is niet bekend. In de zomer van 2017 nog de luxe Laurint&Klement topuitvoering. De stekkerhybride aandrijfvariant laat tot 2019 op zich wachten. De Kodiaq heeft daarmee wel de primeur binnen het Skoda gamma. Vóór die tijd kunnen we volgens Britse media nog een 240 pk sterke, dubbel geblazen 2.0 TDI dieselversie verwachten. +++

+++ Bosch introduceert WATERINJECTIE om tot 13 procent brandstof te besparen. Volgens de autotoeleverancier worden automotoren er ook sterker van. Benzinemodellen verspillen volgens Bosch 20 procent brandstof omdat ze, vooral bij hoge snelheden, brandstof gebruiken om de motor te koelen in plaats van aan te drijven. Door tijdens accelereren en snelwegritten water te injecteren, kan Bosch naar eigen zeggen tot 13 procent brandstof besparen. “We bewijzen hiermee dat de verbrandingsmotor nog het een en ander achter de hand heeft”, aldus een woordvoerder. “Bij drie en viercilinders is de besparing het grootst en deze units zitten in iedere middenklasser”. Een extra voordeel van waterinjectie is dat de motoren sterker kunnen worden. “Waterinjectie kan in turbomotoren voor een extra energiestoot zorgen omdat het ontstekingstijdstip wordt vervroegd. Daardoor kunnen we extra vermogen uit de blokken halen”. Er is maar een kleine hoeveelheid water nodig: per 100 kilometer slechts enkele honderden milliliters. De compacte watertank, die het gedestilleerde water voor het waterinjectie systeem levert, hoeft pas na ongeveer 3.000 kilometer opnieuw gevuld te worden. Als de watertank leeg is, blijft de motor probleemloos doordraaien, maar zal het brandstofverbruik stijgen en het vermogen minder worden. Bosch levert reeds waterinjectie systemen aan BMW voor de M4 GTS: de eerste productieauto met de nieuwe vinding. De zescilinder bespaart daarmee 4 procent brandstof. Er zal geen roest in de motor ontstaan, er blijft geen water achter in de verbrandingskamer. Het water verdampt al voordat de verbranding in de motor plaatsvindt en wordt samen met de uitlaatgassen uitgestoten. +++

Reageren is niet mogelijk.