Nieuwstelex

0

+++ AUDI gaat haar gamma aan SUV modellen fors uitbreiden. Na de Q2, Q3, Q5 en Q7 kunnen wij in de komende jaren ook nog de Q4, Q6 en Q8 verwachten. Daarmee is Audi helemaal klaar voor de SUV concurrentiestrijd met andere autofabrikanten, die ook hun aanbod gestaag aan het uitbreiden zijn.

Inmiddels is de SUV het populairste autotype in zowel de Verenigde Staten als Europa. In onze marktregio geven wij daarbij de voorkeur aan compacte modellen als de Renault Captur en Nissan Qashqai. Audi is hier met de Q2 precies tussenin gaan zitten. De Q4 wordt het een coupéachtige cross-over met stylingelementen van de conceptstudie TT Offroad. Dat showmodel komt er niet, maar we kunnen wel een sportieve versie van de Q4 verwachten, de SQ4. Deze typeaanduiding is namelijk alvast geregistreerd bij het Europese patentbureau. Alle toekomstige SUV modellen van Audi zullen ook leverbaar worden met (deels) elektrische aandrijving. De Q6 wordt in eerste instantie alleen in volledig emissieloze uitvoering leverbaar, al volgen later versies met verbrandingsmotor en wellicht een uitvoering met een brandstofcel. De Q6 zal ook de volledig nieuwe designtaal van Audi tonen en zal vanaf 2018 in België gebouwd gaan worden. +++

+++ Het mysterie rond het autoproject van APPLE voedt de geruchtenmolen. Het laatste gerucht is afkomstig van de Britse krant Financial Times. Die meldt dat Apple op het punt staan om McLaren over te nemen. Apple zou, nadat het hard doorgewerkt heeft aan een eigen voertuig met codenaam ‘Titan’, momenteel bezig zijn een nieuwe koers uit te stippelen. Volgens de laatste geruchten zou de technologiegigant het idee van een eigen auto laten varen hebben om zich te kunnen concentreren op de ontwikkeling van moderne rij technologieën, (met name autonome systemen) en ondertussen op zoek zijn naar een bestaande partner in de autosector. Volgens de Financial Times is McLaren, fabrikant van exclusieve sportauto’s, de primaire overnamekandidaat. In Woking wordt het gerucht evenwel ontkent. “We kunnen bevestigen dat McLaren niet in onderhandeling is met Apple inzake een potentiële investering”, zo heeft een woordvoerder aan het persagentschap Agence France Presse via mail laten weten. Het staat in ieder geval vast dat Apple zijn weg zoekt in de autowereld. En ook al krimpt de Amerikaanse gigant de omvang van zijn initiële project in, hij zal altijd de middelen houden om zijn ambities te verwezenlijken … +++

+++ De ontdieseling van het Belgische wagenpark wordt steeds sterker, zo schrijft De Standaard. Vooral in Vlaanderen kopen particulieren dit jaar veel minder DIESEL auto’s. Van januari tot juli vorig jaar was 37 procent van de verkochte niet-professionele voertuigen een diesel. Dit jaar zakt dat al naar 22,9 procent. Dat blijkt uit cijfers van de automobielfederatie Febiac. Begin dit jaar is de belasting op zogeheten ‘in verkeerstelling’ (BIV) voor diesels in Vlaanderen flink verhoogd. Ook de verkeersbelasting ging de hoogte in. Benzinemodellen en auto’s op alternatieve brandstoffen kregen een gunstiger fiscaal regime. “We zien het effect van de zwaardere fiscaliteit op diesels”, aldus Nadine Atanassoff van Febiac. In Brussel en Wallonië, waar de BIV anders berekend wordt, verloopt de ontdieseling trager. In Wallonië kiest nog 45 procent van de particulieren voor een olie gestookt model. Ook het bedrijfswagenpark telt steeds minder diesels: het verkoopaandeel is inmiddels gezakt van 78 procent naar 72,5 procent. De trend naar minder diesels werd al een tijdje geleden ingezet. In 2010 koos nog de meerderheid van de particulieren voor een olie gestookte auto. Toen werd de aanschaf van dergelijke modellen aangemoedigd in België, omdat ze minder CO2 uitstoten. Maar de laatste jaren groeide het bewustzijn rond de schadelijke gevolgen van fijn stof en vervuilende stoffen zoals stikstofoxiden, die bij diesels hoger liggen. +++

+++ Kaartenmaker HERE, eigendom van Audi, BMW en Daimler, wil groeien in andere sectoren dan de auto-industrie. Dat zei topman Edzard Overbeek bij BNR. HERE maakt op dit moment vooral kaarten om te navigeren voor de autobranche, maar daar komt volgens Overbeek snel verandering in. De nieuwe Nederlandse baas van het bedrijf wil groeien in andere sectoren, zoals de logistiek: “Denk aan drones. Die hebben ook kaarten nodig om exact binnen een vierkante meter te kunnen bezorgen. Daar werken we nu aan in Amerika”. De CEO ziet ook toekomst in de zelfrijdende auto. Kaarten van HERE zijn essentieel bij de ontwikkeling van autonoom rijden. Een eigen auto gaat het bedrijf echter niet bouwen. “Dat doen we samen met partners”, zegt Overbeek. Audi, BMW en Daimler namen HERE eind vorig jaar over van Nokia. De autobouwers willen hun aandeel in de kaartenmaker afbouwen van 33 procent naar ieder 15 tot 20 procent. Overbeek is momenteel op zoek naar nieuwe investeerders, maar hij wil niet zeggen of dat gelukt is. Hij denkt eind dit jaar meer te weten over een mogelijke nieuwe aandeelhouder. +++

+++ HYUNDAI bereidt de lancering van een compacte SUV voor, die de concurrentie moet aangaan met onder andere de Nissan Juke. Dergelijke modellen zijn momenteel zeer populair. In China bedient Hyundai het segment met de tamelijk laagwaardige ix25), maar aan de Europese klant moet momenteel “nee” worden verkocht (al wordt op sommige markten een Active terreinlook versie van de i20 aangeboden). Maar er is verandering op komst: de compacte SUV kon inmiddels in de Verenigde Staten in camouflageoutfit worden betreft tijdens een test in Death Valley. Dit betekent dat de toekomstige kleine broer van de Tucson voor eind 2017 officieel zal worden voorgesteld. +++

+++ In Nederland rijden meer VERVUILENDE auto’s op de weg dan de afgelopen jaren. Dat komt doordat het voor zakelijke rijders fiscaal minder gunstig is geworden om voor zuinige auto’s te kiezen. Zo is de bijtelling voor de zuinigste hybride auto’s dit jaar gestegen naar 15 procent. De brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging zeggen dat het effect van het gewijzigde beleid duidelijk zichtbaar is. Nederland was de afgelopen 3 jaar Europees koploper op het gebied van gebruik van zuinige auto’s. Maar het is nog maar de vraag of Nederland dit jaar nog in de top3 blijft, zeggen de brancheorganisaties. Vanaf volgend jaar zijn er nog maar 2 bijtellingtarieven: voor volledig elektrische auto’s 4 procent en voor alle andere modellen 22 procent. Bovag en RAI Vereniging verwachten de komende maanden een run op auto’s waarvoor nu nog 15 procent bijtelling moet worden betaald. Als iemand nog dit jaar zo’n auto koopt, geldt dat lage bijtellingpercentage voor de komende 5 jaar. +++

+++ Een jaar na het uitbreken van het sjoemelschandaal bij VOLKSWAGEN hebben beleggers voor 8,2 miljard euro aan schadeclaims ingediend. Dat zegt de rechtbank van Braunschweig. Zo’n 1.400 zaken zijn door institutionele beleggers als pensioenfondsen en kleine beleggers uit zowel Duitsland als het buitenland aangespannen tegen de autofabrikant. De beleggers zeggen veel geld te hebben verloren door het schandaal. Ook pensioenuitvoerder APG heeft zich gemeld bij de rechter. Nadat bekend werd dat Volkswagen de resultaten van uitstoottests manipuleerde met speciale software stortte de koers van het aandeel Volkswagen in. In 2 weken tijd daalde het aandeel met 40 procent. De koers is daarna iets opgekrabbeld. Het bedrijf is tegen de huidige aandelenkoers 62 miljard euro waard, 15 miljard euro minder dan bij het uitbreken van de crisis. Voor de rechtbank zijn de schadeclaims veel werk. De schadeclaims tegen Volkswagen komen neer op ongeveer de helft van het aantal zaken dat de rechtbank normaal gesproken jaarlijks afhandelt. +++

Comments are closed.