Nieuwstelex

0

+++ AUDI zal op 29 september a.s. de nieuwe Q5 presenteren. De eerste, uit 2008 stammende editie zal de geschiedenis in gaan als een zeer succesvolle SUV. Vorig jaar werden er, ondanks zijn leeftijd, bijna 270.000 exemplaren van verkocht. De opvolger arriveert begin 2017 bij de dealers, maar zal komende maand al te zien zijn op de autosalon van Parijs. Qua ontwerp wordt het een mix van de A4 en Q7. Van deze zustermodellen neemt de nieuwe Q5 ook het MLB platform over. Audi denkt daarmee een gewichtsbesparing van circa 150 kilo te kunnen realiseren. De nieuwe Q5 pakt verder uit met de inmiddels befaamde Virtual Cockpit en diverse geavanceerde rij assistentiesystemen. Basismotorisering wordt een 2,0 liter 4 cilinder blok, in TFSI en TDI configuratie. +++

+++ Automobilisten in BELGIE die wegrijden na een ongeluk zonder melding aan de politie worden in de toekomst zwaarder bestraft. De maximumstraf voor een zogenoemd vluchtmisdrijf gaat van 2 naar 3 jaar cel als er gewonden zijn gevallen, en van 1 naar 2 jaar bij alleen blikschade. Dat hebben de ministers Koen Geens (Justitie) en François Bellot (Mobiliteit) aangekondigd. De sancties tegen bestuurders die herhaaldelijk worden betrapt op rijden onder invloed of zonder rijbewijs, worden ook verscherpt. Verder wordt het strafbaar om zonder melding weg te rijden als er geen schade is bij anderen. Bij ongevallen waarbij gewonden of doden vielen, reed de veroorzaker vorig jaar in 1 op de 10 gevallen door. In totaal gebeurde dat 4.396 keer. Als ongelukken met alleen blikschade daarbij worden opgeteld, ging het in 2015 dagelijks om tweehonderd gevallen. +++

+++ In 2017 gaan de BIJTELLING regels opnieuw op de schop. Dan wordt 22 procent de norm. Wie voordeliger zakelijk wil rijden is vanaf 1 januari 2017 aangewezen op volledig elektrische auto’s. Enkel modellen met 0 gram CO2-uitstoot komen nog in aanmerking voor verlaagde bijtelling (4 procent). Vanaf 2019 geldt bovendien als randvoorwaarde dat de catalogusprijs niet meer dan 50.000 euro mag bedragen. Voor duurdere modellen moet het volle pond worden betaald. Elektrische auto’s worden verder fiscaal in de watten gelegd met vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Stekkerhybride modellen kunnen rekenen op 50 procent korting op de wegenbelasting, althans tot 2020. Voor alle auto’s geldt overigens dat de BPM tot 2020 met 15 procent zal worden afgebouwd. +++

+++ KIA gaat volgend jaar de aanval openen op de Audi A7 Sportback en de Mercedes CLS. Het model, die als werktitel gewoon GT heet, moet het imago van het Koreaanse merk definitief naar een hoger plan gaan tillen. Kia brengt hiervoor een vierdeurs coupé in stelling waarmee men een compleet nieuwe klantengroep wil aanspreken. Een voor de Picanto plus Rio cliëntèle is het prettig om te weten dat er in de showrooms voortaan ook een model te vinden is waarvan zij lekker kunnen dromen. De GT van Kia krijgt achterwielaandrijving en dat betekent dat de stuureigenschappen onder leiding van Albert Biermann, de voormalige ontwikkelingsbaas van BMW’s M afdeling, relatief eenvoudig geperfectioneerd kunnen worden. Samen met het sportieve design moet dit van de GT een auto vol ‘emotie’ maken. Het motorengamma gaat waarschijnlijk viercilinders (2.0 T-GDI en 2.2 CRDi) en een dubbel geblazen V6 omvatten. De laatste krachtbron wordt goed voor minimaal 400 pk. Daarnaast kunnen we een hybride versie verwachten. +++

+++ Rijbaan ondersteuningssystemen (LANE ASSIST) werken nog niet altijd goed. Zo concluderen de ANWB en Royal Haskoning DHV op basis van een praktijktest met verschillende automerken en een enquête onder 100 automobilisten die ervaring met deze systemen hebben. Overigens ligt dat niet zozeer aan de systemen zelf, maar vooral aan een aantal randvoorwaarden die cruciaal zijn voor een goede werking. Uit de praktijktest blijkt dat markeringen op de wegen door de systemen niet altijd worden herkend, vaak door verminderde zichtbaarheid. Daardoor werken de systemen niet zoals zou moeten en worden gebruikers niet optimaal ondersteund, zo meldt Aftersales Magazine. Bestuurders kunnen niet altijd op de systemen vertrouwen en moeten de informatie op het dashboard vaker checken, wat de bestuurder kan afleiden. Dit, terwijl ondertussen uit de enquête blijkt dat gebruikers geneigd zijn om de werking van de systemen te overschatten. Volgens de ANWB en Royal Haskoning moet de voorlichting vanuit de dealer en fabrikant dan ook beter en zouden bestuurders nu onvoldoende informatie krijgen over de voordelen en beperkingen. De helft van de respondenten geeft aan het systemen zonder enige voorkennis te gebruiken (vooral leaserijders laten zich slecht voorlichten). Ook zeggen de ANWB en Royal Haskoning dat autofabrikanten moeten werken werken aan een verdere verbetering van de systemen. Vooral ook omdat veel automobilisten het systeem blindelings vertrouwen. Ook moet duidelijk zijn wanneer het systeem niet in werking is. Wegbeheerders zouden een goede systeemwerking kunnen bevorderen door de wegbelijning te verbeteren en vooral op de zichtbaarheid te letten, ook bij nat weer, nacht en schemer. Ook goed onderhoud van bermen lang de weg is van belang. +++

+++ TOYOTA heeft in Nederland de 100.000ste auto met hybride aandrijving op kenteken gezet. Het Japanse merk heeft ruim 15 jaar nodig gehad om deze mijlpaal te bereiken. De eerste generatie Prius, waarmee het allemaal begon, debuteerde weliswaar in 1997 maar dat model was pas vanaf 2000 ook in Nederland te koop. Inmiddels omvat het hybride gamma de modellen Yaris, Auris, RAV4 en de hagelnieuwe C-HR. Luxedochter Lexus gaat nog een stap verder door uitsluitend door een elektromotor geassisteerde modellen aan te bieden. +++

+++ VLAANDEREN trekt 100 miljoen euro extra uit voor verbetering van het wegennet. Dat heeft de Vlaamse premier Geert Bourgeois (N-VA) gezegd in de jaarlijkse regeringsverklaring. Volgens hem is het een ongekende verhoging van het budget voor weginfrastructuur. Het extra geld komt er ondanks de lager dan verwachte inkomsten uit de kilometerheffing voor vrachtwagens, die in april werd ingevoerd. Bourgeois kondigde ook investeringen aan in onder meer fietspaden, tramlijnen, welzijn, schoolgebouwen, onderzoek en hoger onderwijs. De begroting voor volgend jaar is ondanks tegenvallers in evenwicht, aldus de premier, die terugblikte op “2 jaar van moeizame besparingen”. “De motor slaat aan”, zei hij over de economie. “Nu is het tijd voor de turbo”. +++

+++ VOLKSWAGEN wil het grote terugroepprogramma rond de sjoemelsoftware in dieselauto’s in Europa versnellen om de Europese Commissie van zich af te houden. Volkswagen hoopt in de herfst van volgend jaar alle betrokken auto’s ‘gerepareerd’ te hebben. Ook worden alle eigenaren van die diesels nog voor het eind van dit jaar geïnformeerd over de procedure en het daarbij te volgen tijdpad. Dat heeft Francisco Garcia Sanz, lid van de raad van bestuur van Volkswagen, geschreven aan Europees commissaris Vera Jourova, onthult de Financial Times. Jourova zit Volkswagen voortdurend op de hielen omdat het Europese klanten niet voldoende zou informeren. Bovendien eist de commissaris dat Volkswagen haar klanten in Europa net zo’n schadevergoeding biedt als Amerikanen krijgen. Volkswagen schrijft haar nu terug dat het Brussel binnen een paar dagen een schriftelijk actieplan zal sturen. Ook belooft de autobouwer dat er een veeltalige website komt voor eigenaren van de gewraakte diesels. Jourova noemt het “een stap vooruit” dat Volkswagen een nadrukkelijk tijdpad voor de terugroepactie noemt. “Een jaar na het schandaal wordt het tijd dat Volkswagen haar zaken op orde heeft”. +++

Reageren is niet mogelijk.