+++ AUDI heeft 4 onderscheidingen ontvangen tijdens de Car Connectivity Award 2016. Het Duitse premiummerk won in de categorieën ‘assistentiesystemen’, ‘displays’, ‘geluidssystemen’ en ‘entertainment multimedia’. De Car Connectivity Award werd voor de derde keer uitgeschreven door de tijdschriften Auto Motor und Sport en CHIP. Meer dan 32.000 lezers brachten hun stem uit in 11 categorieën. Audi won in de verkiezing met zijn adaptieve cruise control (ACC) met fileassistentie, met het MMI all-in-touch bedieningssysteem, het Bang & Olufsen systeem met 3D sound en het tablet entertainmentsysteem voor achterin de auto. Marcus Keith, hoofd ontwikkeling van Audi Connect: “De overwinning in 4 categorieën bevestigt onze competentie in digitalisering en assistentiesystemen. Daarbij richten we ons vooral op vergroting van de veiligheid, het comfort en de efficiency”. +++
+++ Een grootschalige introductie van ELEKTRISCHE auto’s in Europa zou 150 gigawatt aan bijkomende elektriciteitsopwekking vereisen. Dat is het equivalent van 150 kerncentrales, zo berekende het Europese Milieuagentschap. Daarbij wordt wel uitgegaan van een scenario waarbij 4 op de 5 auto’s elektrisch rijden in 2050. De reductie aan broeikasgassen zou wel aanzienlijk zijn. De transportsector zou 90 procent minder CO2 uitstoten en de uitstoot van vervuilend stof zou met 80 procent dalen. Over de haalbaarheid van die omschakeling spreekt de studie zich niet uit. Volgens de Europese Commissie zou in 2050 slechts 8 procent van de auto’s elektrisch zijn. +++
+++ MERCEDES zal op de autosalon van Parijs een conceptstudie voor een elektrische auto onthullen. De showauto is een voorbode van een model die onder het EQ sublabel verkocht gaat worden. Mercedes heeft in het kader van dit elektrische offensief de benamingen EQA, EQC, EQE, EQG en EQS laten registreren. Het model dat het Duitse merk in Parijs laat zien, wordt overigens een cross-over. +++
+++ 76 procent van de millennials, oftewel mensen die geboren zijn tussen 1982 en 2004, en die vaak geassocieerd worden met technologie en sociale media, ziet een milieuvriendelijke auto als beste keuze om hun leven duurzamer te maken. Dat blijkt uit onderzoek dat NISSAN in Europa heeft laten uitvoeren naar hun houding tegenover elektrische en hybride auto’s. Voor het onderzoek zijn in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland 2.500 millennials ondervraagd. Daaruit kwam naar voren dat zij bereid zijn nieuwe dingen te proberen, bestaande processen op de proef te stellen en dat ze anders over de toekomst denken dan oudere generaties. Millenials maken zich minder zorgen over lokale kwesties als recycling en vuilstortplaatsen, maar meer over wereldwijde vraagstukken als klimaatverandering en luchtvervuiling (53 en 42 procent). Om bij te dragen aan oplossingen zeggen de millennials bereid te zijn hun levenswijze ingrijpend te wijzigen door bijvoorbeeld over te stappen naar een andere, milieuvriendelijke energieleverancier (62 procent) en merken te kiezen die zorg voor het milieu in het beleid hebben geïntegreerd (52 procent). Gareth Dunsmore, directeur elektrische voertuigen bij Nissan Europa, reageert als volgt op het onderzoek: “Het blijkt dat millennials ingrijpende keuzes willen maken om hun leefstijl aan te passen om de wereld ten goede te veranderen. Zij geloven dat elektrische auto’s onderdeel zijn van de oplossing voor een duurzame toekomst. Als industrie moeten we harder werken om te voldoen aan de behoeften van deze groep”. Nissan introduceerde onlangs een verbeterde versie van de Leaf met een 30 kWh batterij. Daarmee heeft de auto een 26 procent grotere actieradius: tot 250 kilometer op een volle accu. +++
+++ SKODA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de Superb het eerste model wordt waarvan een stekkerhybride uitvoering op de markt komt. De Tsjechen leunen voor deze techniek op Volkswagen en Audi, die reeds verschillende deels elektrische modellen in hun gamma hebben. Dat Skoda vooralsnog de kat uit de boom kijkt, heeft te maken met het prijskaartje dat aan stekkerhybride techniek hangt: het Tsjechische automerk vindt dit slecht te rijmen met haar ‘value for money’ imago. Maar Skoda denkt dat de schaalvergroting er toe zal leiden dat de techniek in 2019 een stuk beter betaalbaar zal zijn. De primeur is zoals gezegd voor de Superb. Skoda combineert de marktintroductie met een facelift voor haar D segment middenklasser. Waarschijnlijk krijgt de stekkerhybride Superb een 1.4 TSI benzinemotor als basisunit. +++
+++ SMART heeft een mijlpaal bereikt: de stadsautodochter van Daimler heeft haar 2 miljoenste auto verkocht. Het merk debuteerde in 1998, toen de Fortwo werd gelanceerd. Aanvankelijk werd Smart vanuit grote glazen torens verkocht, maar óók dat aspect van de bedrijfsformule bleek niet rendabel. Tegenwoordig moet de klant zich gewoon melden in de showrooms van hoofdmerk Mercedes. Smart claimt dat de verkoopmijlpaal het bewijs is dat de consument voor een stadsauto het liefst met de Daimler dochter zaken doet, maar dat is niet helemaal waar: het ordertempo voor de Fiat 500 ligt veel hoger. In Nederland kozen tot op heden 27.230 consumenten voor een Smart. Daarmee is ons land goed voor een verkoopaandeel van 1,3 procent. De Fortwo is het populairst, maar sinds de introductie van de tweede generatie Forfour voert dit model de statistieken aan. Of moederbedrijf Daimler blij is met de tot nu toe bereikte resultaten, is twijfelachtig. Smart heeft sinds 1998 miljardenverliezen geleden: in de eerste 8 jaar van haar bestaan zelfs ruim 3,3 miljard euro. Sindsdien worden de cijfers (uit schaamte?) niet meer apart gepubliceerd. De samenwerking met Renault heeft Smart echter geen windeieren gelegd. Dat is vooral te danken aan de Forfour, wat feitelijk een verbouwde Twingo is. Deze 4-persoons versie wordt bovendien op een minder dure locatie gebouwd dan de Fortwo. Momenteel is Smart actief in 46 landen. Afgelopen maand stegen de verkopen met bijna 21 procent. In China verdriedubbelde de afzet, waarmee dit Aziatische land na Duitsland en Italië de op twee na grootste markt voor Smart is geworden. +++
+++ De Justitie in de Verenigde Staten onderzoekt de maximale boete die het VOLKSWAGEN kan opleggen voor zijn rol in het dieselschandaal, zonder dat de Duitse automaker daardoor omvalt. Dat meldden ingewijden rond de onderhandelingen dinsdag. Volgens de bronnen willen de partijen uiterlijk in januari tot overeenstemming komen. Onduidelijk is nog hoe hoog de boete uiteindelijk wordt. Volkswagen had eind juni de beschikking over krap 30 miljard euro aan middelen. Volgens financieel directeur Frank Witter heeft het bedrijf daarvan 20 miljard euro nodig om financieringen te kunnen waarborgen en ook de kredietstatus van het bedrijf veilig te stellen. Eerder bereikte Volkswagen al een akkoord in de VS over een pakket aan maatregelen voor reparatie of terugkoop van dieselwagens met sjoemelsoftware ter waarde van 14,7 miljard dollar. Investeerders in Volkswagen hebben eerder voor miljarden claims ingediend vanwege schade door het dieselschandaal. In Duitsland loopt ook nog een strafrechtelijk onderzoek naar het concern. +++