Nieuwstelex

0

+++ INDIA heeft Zuid-Korea ingehaald als vijfde autoproducent ter wereld. In de eerste 7 maanden van dit jaar zijn in Indiase autofabrieken 2,57 miljoen auto’s van de band gerold, een goede 200.000 meer dan in Zuid-Korea, zo bericht Automobiel Management.

Over heel 2015 kwam Zuid-Korea nog uit op 4,55 miljoen, ruim meer dan de 4,12 miljoen auto’s uit Indiase fabrieken. In de eerst helft van dit jaar zag het er ook nog niet naar uit dat India tot de top5 zou doordringen. Eind juni stond de stand daar op 2.186.655 voertuigen tegen 2.195.843 voor Zuid-Korea, zo blijkt uit cijfers van de Korean Automobile Manufacturers Association. In juli liep de productie bij de belangrijkste Koreaanse autobouwer Hyundai/Kia en bij andere fabrieken echter verder terug, onder meer door de eerste algemene staking in 12 jaar, terwijl India juist in de hoogste versnelling bleef draaien. Opmerkelijk genoeg is het succes van India mede te danken aan het feit dat juist Hyundai/Kia productie verplaatst naar India vanwege de oplopende lonen in eigen land. Overigens is ook de zesde plaats voor Zuid-Korea in gevaar door de opmars van Mexico. +++

+++ LEXUS heeft geen plannen om in Nederland modellen te gaan leveren met de nieuwe 2,0 liter turbobenzinemotor. De focus blijft gericht op hybride repertoire. Dit betekent dat de NX 200t, de IS 200t, de GS 200t en de RX 200t aan onze neus voorbij gaan. Met 245 pk is de 2,0 liter viercilinder op zich ‘marktconform’, maar door de relatief lage BPM voor hybride modellen zijn deze aandrijfvarianten voor de Nederlandse markt aantrekkelijker, zo stelt de importeur. Lexus kan zich zo bij ons blijven profileren als het hybride premiummerk bij uitstek. Dat doet de luxedochter van Toyota met modellen als de CT 200h, de IS 300h, de GS 300h, de GS 450h, de NX 300h, de RX 450h en de RC300h. Dat wij daarbij moeten kiezen uit tweede garnituur auto’s is onterecht, want onlangs wees Autovisie de Lexus RX 450h aan als winnaar van een duel met de BMW X5 xDrive40e. +++

+++ Nu de officiële presentatie van de Levante achter de rug is, richt MASERATI haar aandacht nu op het volgende project: de opvolger van de uit 2007 stammende GranTurismo. De coupé oogt op zich nog steeds vlot maar onder de kap zit verouderde techniek. De V8 motor voldoet niet aan toekomstige milieuwetgevingen en dus wordt er hard gewerkt aan een opvolger. Die moet in 2018 klaar zijn en krijgt een dubbel geblazen V6 van, volgens Top Gear, minimaal 500 pk. +++

+++ In Tokio kunnen wachtende restaurantbezoekers binnenkort plaatsnemen in een zelfrijdende zetel ontwikkeld door NISSAN. Die rijden klanten automatisch naar hun bord als ze aan de beurt zijn. Ondanks de ruim 160.000 etablissementen in de Japanse hoofdstad moeten bezoekers vaak lang aanschuiven voor ze aan een tafel kunnen plaatsnemen. De zelfrijdende wachtzetels maken gebruik van cameratechnologie en volgen een vooraf bepaald traject. Een technologie die gebaseerd is op het ProPilot systeem dat Nissan ook gebruikt in enkele types van haar personenwagens. De ontwikkeling, die vanaf 2017 getest zou worden in een aantal restaurants, moet ook de mogelijkheden van zelfrijdende auto’s demonstreren. “We willen een antwoord bieden op het probleem van verveling en vermoeidheid tijdens het wachten”, aldus de autobouwer in een mededeling, waarin een filmpje demonstreert hoe klanten over het voetpad worden vervoerd of aan een museum. De Franse alliantiepartner van Nissan, Renault, pakte begin dit jaar ook al uit met een gelijkaardig filmpje. Daarin reden stoelen bij een vingerknip tot aan een bureau om te illustreren hoe de parkeerhulp, die al in heel wat huidige auto’s is ingebouwd, functioneert. +++

+++ TESLA en vleugeldeurenbouwer Hoerbiger Automotive Comfort System treffen een schikking in de zaak over onwillige deuren, zo meldt persbureau Reuters. In januari klaagde de fabrikant van elektrische auto’s Hoerbiger aan omdat het zijn afspraken niet nakwam. De vleugeldeuren, die waren gebouwd voor de Model X, functioneerden niet goed. Hierdoor liep de productie van de cross-over op. De vleugeldeurbouwer ontkende dat er een probleem met de deuren zou zijn. De partijen hebben tot 13 oktober om de voorwaarden van de schikkingovereenkomst op te stellen en te presenteren. Lukt dit niet, dan volgt alsnog een rechtszaak. +++

+++ TOMTOM gaat samen met het Amerikaanse bedrijf Nvidia werken aan een slimme clouddienst voor zelfrijdende auto’s. Navigatiespecialist TomTom maakte de samenwerking met de fabrikant, die vooral bekend is van zijn grafische chips in computers, openbaar, maar deed geen uitspraken over financiële details. De 2 bedrijven gaan kunstmatige intelligentie ontwikkelen die zelfrijdende auto’s via de cloud moet voorzien van kaarten. Daarbij worden de uitgebreide kaarten van TomTom samengevoegd met de hardware van Nvidia. +++

+++ In autoland is het geen onbekend verschijnsel: de introductie van een veel publiciteit genererend, groot en duur model leidt vaak ook tot extra belangstelling voor kleinere, al wat oudere auto’s uit het gamma. Ook VOLVO kampt nu met dit luxeprobleem: de komst van de XC90, S90 en V90 heeft er toe geleid dat de compactere modellen meer kopers trekken. De fabriek in Gent kan die vraag amper bijbenen, waardoor zij tijdelijk extra 450 arbeidskrachten zal aannemen. Die zijn nodig om dit jaar liefst 16.000 extra auto’s van de band te laten rollen. Daarnaast zullen er tot 17 december extra diensten gedraaid worden en worden aan het einde van het jaar 3 vakantiedagen verschoven naar 2017. Op dit moment worden in Gent de V40, de S60 en de XC60 geproduceerd. Volgend jaar maakt de fabriek de overstap naar het nieuwe CMA platform. Daarop zal onder andere de XC40 worden gebaseerd, de eerste compacte SUV van Volvo. De fabriek in Gent moet dan wel eerst omgebouwd worden. Een extra uitdaging is dat de Belgen vanaf volgend jaar ook de V60 moeten gaan produceren. Dit model wordt op dit moment in Torslanda (Zweden) gebouwd, maar die fabriek gaat zich concentreren op auto’s op basis van het SPA platform (XC90, S90 en V90). +++

Reageren is niet mogelijk.