Peugeot met de billen bloot bij Radar

0

De 1.6 THP motor van PSA (Peugeot, Citroën) en Mini die tot eind 2010 geproduceerd is, kan problemen krijgen met de distributieketting. Die kan door een productiefout gaan uitrekken. Als gevolg daarvan raakt de kleptiming van slag en kan de motor inwendig vervuilen, gaan ratelen en inhouden tijdens het accelereren. In het ergste geval draait de motor in elkaar. Ook wordt er melding gemaakt van een bovenmatig oliegebruik (1 liter op 1.000 kilometer). Inmiddels is het productieproces aangepast. Exemplaren die vanaf eind 2010 zijn geproduceerd, hebben het probleem volgens PSA en Mini niet meer.

Het mankement werd publiek gemaakt door het Tros consumentenprogramma Radar. Volgens de programmamakers had de importeur klanten moeten waarschuwen voor de mogelijke problemen. Wencke Fassbender, die directeur PR van Peugeot Nederland, was het daar niet mee eens. Daarmee bracht zij haar automerk nog meer imagoschade toe.

Een docent autotechniek van de ROC Aventus in Apeldoorn constateerde dat de distributieketting van een 1.6 THP motor na 30.000 kilometer 5 centimeter langer was. Daar lag volgens hem de kern van de klachten: de timing tussen krukas en nokkenas werd verstoord. Een ander veel voorkomend probleem is emissiestoring, veroorzaakt door een motor die zichzelf vervuilt.

Eigenaren voelden zich ineens een stuk minder lekker in een Peugeot

Fassbender zei in het programma bewust niet voor een terugroepactie te hebben gekozen omdat het probleem niet structureel zou zijn en er inmiddels een afdoende oplossing gevonden is voor het geval zich problemen voordoen. Daar leken eigenaren van een 207 Féline of 5008 met inhoudende motor geen boodschap aan te hebben: zij voelden zich ineens een stuk minder lekker in een Peugeot.

Fassbender zegde na enig aandringen van presentatrice Antoinette Hertsenberg in de uitzending wel toe eventuele kosten die klanten hebben gemaakt als gevolg van de motorstoring, te vergoeden. Voorwaarde is wel dat het onderhoud bij een erkende Peugeot dealer heeft plaatsgevonden. De importeur adviseert automobilisten die denken met hetzelfde mankement te maken te hebben, naar de dealer (of erkend hersteller) te gaan. Wanneer het inderdaad om een probleem met de distributieketting gaat, wordt deze kosteloos vervangen. Alle dealers zijn op de hoogte van de reparatie die ze uit moeten voeren.

Testpanel enquête van Radar

Citroën en Mini waren niet met een PR functionaris in de uitzending van het consumentenprogramma aanwezig, maar hadden de redactie van Radar reeds toegezegd de kosten voor gerelateerde reparaties op zich te nemen. Daarbij viel op dat Mini eerder tot het nemen van maatregelen was overgegaan dan de Franse producent. PSA en Mini motoren zonder turbotechniek hadden de geconstateerde problemen overigens in veel geringere mate, zo leerde de Testpanel enquête van Radar.

Comments are closed.