Vernieuwde Opel Zafira in productie

0

Het eerste exemplaar van de vernieuwde Opel Zafira is onlangs van de band gerold in de fabriek in Rüsselsheim. Een in Absolute Redgespoten uitvoering, voorzien van het optionele OPC Line pakket, mocht de spits afbijten. De uitrusting omvat onder meer AFL LED verlichting (Adaptive Forward Lighting), radar gestuurde adaptieve cruise controle, verkeersbordherkenning, volgafstand indicator (om voorliggers te detecteren), voor aanrijdingassistent en rijstrookassistent (Lane Departure Warning).

Net als voor de facelift blijft de Zafira leverbaar met AGR gecertificeerde ergonomische voorstoelen (AGR is een onafhankelijke Duitse vereniging van rugspecialisten Aktion Gesunder Rücken, red.); die steevast is tests veel lof oogsten. Het model borduurt verder op de bodemplaat, oftewel het onderstel van de vorige generatie. Daardoor heeft de Zafira ondanks de facelift nog steeds last van zwaarlijvigheid, maar de coulante houding ten aanzien van kilo’s heeft ook een aantal voordelen: zo blijft de MPV anders dan de nieuwe, sterk afgeslankte Astra leverbaar met de slimme, in de achterbumper wegschuifbare FlexFix fietsendrager (met een capaciteit voor 4 fietsen) en het adaptieve FlexRide onderstel.

Ook het dashboard van de Opel Zafira kreeg een opfrisbeurt. In dit kader werd het IntelliLink infotainment systeem (met 7 inch groot aanraakscherm) geschikt gemaakt voor Apple CarPlay en Android (Google Maps). De nieuwe persoonlijke connectiviteit & serviceassistent van Opel, OnStar, maakt van de Zafira een krachtige mobiele 4G/LTE wifi hotspot voor alle inzittenden. In totaal kunnen tot 7 mobiele apparaten tegelijk het internet op; één voor iedere inzittende. Het aantal knoppen en schakelaars op de middenconsole werd tot een minimum beperkt, wat volgens Opel het gebruiksgemak ten goede komt.

De Zafira moet voor Opel de honneurs in het segment voor hoge auto’s waarnemen tot nieuwe ontwerpen klaar zijn. Binnen deze categorie worden SUV modellen steeds dominanter, maar het Duitse merk moet vooralsnog “nee” verkopen aan consumenten die de Mokka te weinig uitstraling vinden hebben. Met name Ford plukt daar op de thuismarkt van Opel de vruchten van. Deze concurrent scoort bij onze oosterburen zeer goed met de Kuga en inmiddels ook de orderboeken voor de Edge geopend; een nóg grotere SUV. Daar heeft Opel evenmin antwoord op.

De populariteit van SUV modellen doet echter niks af aan de kwaliteiten van de MPV. De Opel Zafira trok de afgelopen 17 jaar ruim 2,7 miljoen klanten en dat bewijst dat de Opel een sterk concept biedt, vooral aan gezinnen die een ruim en flexibel voertuig zoeken om op een comfortabele manier lange afstanden af te leggen. Een optionele panoramische voorruit met (vast) panoramadak verhoogt het ruimtegevoel en maakt het interieur lichter en luchtiger.

De passagiers op de tweede rij kunnen hun zitplek omvormen tot een ruime en comfortabele lounge. Dankzij een intelligent vouwmechanisme kan de rugleuning van de middelste zetel neerklappen en draaien om een comfortabele armleuning te vormen voor de andere twee zetels. Deze buitenste zetels verschuiven ook naar achteren en naar het midden van de Zafira, zodat er extra veel been & schouderruimte kan worden gecreëerd.

Tot nu toe is uw verslaggever vol lof over de vernieuwde Opel Zafira, maar elke auto is uiteindelijk zo sterk als de zwakste schakel. En de Achilleshiel van de Opel, dat zijn de motoren. Anders dan de Astra is de Zafira niet leverbaar met de sterk verbeterde, 150 pk sterke 1,4 liter turbobenzinemotor. Een gemiste kans, om niet te zeggen een blunder, want de MPV fan moet het nu doen met het verouderde blok. Niet zozeer het lagere vermogen (120 of 140 pk) is het probleem, maar het gebrek aan raffinement en levenslust. De benzineklant kan weliswaar uitwijken naar de 1.6 Turbo, maar met 170 pk is een automatische versnellingsbak verplichte kost. Dat drijft de prijs op naar dik 39 mille. De 200 pk versie houdt dankzij een handbak de financiële schade beperkter, maar wat is het nut (lees: meerwaarde) van een topsnelheid van 220 km/u in een typische gezinswagen? Dieselaars zijn niet of nauwelijks beter af. Zij zijn aangewezen op de 2.0 CDTI met 170 pk. Een krachtig blok, maar de vernuftige Zafira zou veel meer kunnen profiteren van de modernere 1,6 liter diesel. Die is met 136 pk sterk zat en zorgt in de Insignia voor een 15 procent lager verbruik. Onbegrijpelijk dat Opel deze motor niet in de Zafira levert. Voor milieubewuste consumenten is er weliswaar een 1.6 Turbo CNG versie met 150 pk en een CO2-uitstoot van 129 gram/km, maar aardgas is uit de gratie.

Opel kwam eerder deze maand in het nieuws met het besluit dat zij overgaat tot werktijdverkorting in onder andere de fabriek waar de vernieuwde Zafira (Rüsselsheim) van de band loopt. De autofabrikant wijt de maatregelen aan de Brexit. Na het referendum is de koers van het Britse pond flink gedaald, wat export naar het Verenigd Koninkrijk duurder maakt, ook die van de Zafira. Maar het zou Opel sieren als zij (ook) de hand in eigen boezem stak. Met een moderner motorenprogramma zou de Opel Zafira écht een goede allrounder zijn, met een positief effect op de verkopen. Werktijdverkorting zou dan helemaal niet nodig zijn. Nu blijft de Opel Zafira aangeschoten wild in het MPV segment. BMW (2-serie Active/Gran Tourer), Renault (nieuwe Scénic) en Volkswagen (Touran) grijpen hun kansen.

Reageren is niet mogelijk.