Broedertwist bij Renault

0

Vroeger was het leven eenvoudig. Tot 2004 was de Scénic in slechts één, relatief compacte, carrosserievariant. Voor wie een grotere MPV zocht, had Renault de Espace. Maar Opel had toen al met de Zafira aangetoond dat 7 zitplaatsen niet voorbehouden hoeven te blijven tot dure modellen. Het succes van deze Duitse MPV dwong Renault tot de introductie van een Grand uitvoering van de Scénic.

Renault Espace Scenic

De verkoop van de C segment MPV van Renault kreeg daardoor weer een impuls, maar het succes van de Espace was tanende. In zijn prijssegment nam het aanbod aan SUV modellen met 7 zitplaatsen toe. Die reden niet inferieur en boden vrijwel zonder uitzondering een kwaliteitsniveau dat, in vergelijking met de vorige generatie Espace, duidelijk superieur was.

Renault Espace Scenic

De dagen van de Espace leken daarmee geteld. De verkoopaantallen vertoonden een opvallende gelijkenis met de zetelaantalpeilingen voor de PvdA. Maar de Espace is een icoon voor Renault en dergelijke modellen geef je niet zomaar op. De Fransen maakten korte metten met het busjeskarakter van de MPV, onder andere door de carrosserie een stuk lager te maken. Functie ging niet langer boven vorm en dat is te zien.

Renault Espace Scenic

Gedwongen door strengere emissienormen is er bij de motorisering sprake van een duidelijke ‘downsizing’. Verdwenen zijn de 2,0 liter varianten. En de tijd dat de Espace nog leverbaar was met een V6 motor ligt helemaal ver achter ons. De keuze voor compacte, zuinigere motoren heeft er toe geleid dat de duurste, oliegestookte Renault tegenwoordig afgerond 4 keer zoveel kost als de simpelste Twingo. In 2011 bedroeg het verschil factor 6,25!

Renault Espace Scenic

De Espace is dus een paar prijstreden afgedaald. Tegelijkertijd is de Scénic met een opmars bezig. Niet alleen omdat er ook van de jongste generatie weer een Grand uitvoering leverbaar is, maar omdat deze MPV tegenwoordig besteld kan worden met een dubbel geblazen dieselmotor van 160 pk en een automaat met dubbele koppeling. Als 7-zits Bose kost de Scénic daarmee 40.990 euro, oftewel slechts 3 mille minder dan de Espace moet opbrengen. In 2011 was het prijsgat meer dan 15.000 euro groot …

Renault Espace Scenic

De Grand Scénic is vandaag de dag een grote jongen. Hij is 2 centimeter breder dan zijn voorganger, heeft een langere wielbasis, een grotere spoorbreedte en beschikt over 4 centimeter extra bodemvrijheid. Optische verschillen met de ‘korte’ Scénic zijn ook de verticale in plaats van horizontale achterlichtunits en aluminium dakrails. Renault denkt een graantje mee te kunnen pikken van de cross-over trend door de modelreeks voortaan standaard uit te rusten met 20-inch wielen.

Renault Espace Scenic

De Espace is een klasse groter dan de Grand Scénic (carrosserielengte 4,85 meter versus 4,63 meter), maar de aandrijflijn is een stuk bescheidener. Voor de eerder genoemde 40.990 euro krijg je een Grand Scénic met 160 pk sterke dieselmotor en een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. In de Espace dCi met je het doen met 130 pk en een handgeschakelde versnellingsbak.

Renault Espace Scenic

Betekent dit dat de Grand Scénic in het prestatiedepartement gehakt maakt van zijn grote broer? Niet echt. De 1.622 kilo zware Espace loopt maximaal 191 km/u en zit in 10,7 seconden op 100 km/u. Vanuit stilstand 32,4 seconden nodig om (de eerste) 1.000 meter af te leggen. De Grand Scénic heeft weliswaar een hogere topsnelheid (200 km/u), maar heeft even veel tijd nodig voor de sprint naar 100 km/u (10,7 seconden) en laat 32,1 seconden noteren voor de eerste 1.000 meter. Zijn hogere vermogen wordt teniet gedaan door een gewicht van 1.660 kilo. Als we het verbruik vergelijken, dan is de Grand Scénic evenmin in het voordeel, integendeel. Renault geeft voor dit model een gemiddelde van 4,7 liter per 100 km op tegen 4,4 liter voor de Espace.

Renault Espace Scenic

Qua afwerking en materiaalgebruik zijn er geen grote verschillen tussen de Espace en de Grand Scénic. Over het algemeen beschikken beide Renault modellen over een verzorgd interieur. Alleen de kwaliteit van het plastic laat hier en daar wat te wensen over. Met name aan de onderkant van het dashboard hebben de Fransen nogal wat harde kunststoffen gemonteerd.

Renault Espace Scenic

Bij auto’s als de Grand Scénic en Espace zijn een grote bagageruimte natuurlijk allesbehalve onbelangrijk. In het eerste model kan je in 5-zits opstelling voor 596 liter aan bagage meenemen. In de Espace hoeft de achterklep pas na 614 liter dicht. Zijn de stoelen op de derde rij uitgeklapt, dan is bij deze Renault na 247 liter bagage de koek op. De Grand Scénic houdt het na 233 liter voor gezien. Voorin dit model heb je op ellebooghoogte voorin 1.526 millimeter ruimte en achterin 1.488 millimeter. In de Espace gaat het om respectievelijk 1.549 en 1.543 millimeter. Dus puur kijkend naar het ruimteaanbod, lijkt de Espace zijn meerprijs waard te zijn.

Renault Espace Scenic

De Grand Scénic neemt echter revanche als het om de uitrusting gaat. De Bose uitvoering beschikt standaard niet alleen over een hoogwaardige geluidsinstallatie, maar ook over een achteruitrijdcamera, elektrisch inklapbare buitenspiegels met follow-me-home verlichting, het Multi-Sense systeem met sfeerverlichting, Blind Spot Assist, Lane Keeping alert, noodstop functie met actieve voetgangersdetectie en verkeersbordenherkenning inclusief snelheidswaarschuwing. Bij de Espace moet voor al deze zaken worden bijbetaald. Ook zitplaatsen op de derde rij kosten extra.

Conclusie

Alleen als die centimeters of liters die de Espace meer biedt van vitaal belang zijn, is er reden om voor de top Renault te kiezen. Maar de Grand Scénic is amper minder ruim, net zo snel en veel beter uitgerust. Ook rijdt hij dankzij een minder weke vering lekkerder, al is dit een kwestie van smaak (sommigen zullen het comfortabel karakter van de Espace meer waarderen). Is daarmee het advies van Autointerationaal.nl compleet? Niet helemaal. Stel dat je één van deze auto’s in de loterij zou winnen. Uw verslaggever zou dan in het geval van de Espace een groter gat in de lucht springen …

Renault Espace Scenic

Reageren is niet mogelijk.