GetestDe nieuwe Q5
ModelAudi Q5
Modeljaar2017
RecensieAudi heeft een degelijk product afgeleverd.
Waarom de korte test?
In Baja Peninsula kon van de week een select aantal autojournalisten kennismaken met een preproductie exemplaar van de nieuwe Audi Q5. De testlocatie is niet toevallig gekozen: Audi gaat de nieuwe Q5 in Mexico bouwen.

Audi gaat de nieuwe Q5 in Mexico bouwen.
De Q5 is het belangrijkste model voor Audi in de Verenigde Staten. De vorige, uit 2008 stammende editie van de SUV won menig vergelijkingstest en daar zijn Amerikanen altijd gevoelig voor. Zelfs de Porsche Macan, feitelijk een Q5 met een sportiever koetswerk, kon geen deuk in de verkoopcijfers rijden. Maar nu is het na meer dan 1,6 miljoen exemplaren tijd voor een opvolger.
Vanuit logistiek oogpunt is er veel voor te zeggen om auto’s te produceren in dezelfde marktregio als waar je ze verkoopt. En omdat de Q5 de best verkochte Audi in de Verenigde Staten is, wilden de Duitsers de tweede generatie in Noord Amerika gaan bouwen. Binnen deze regio is Mexico de laatste tijd zeer in de mode als productielocatie. Er zijn nu 9 merken met een fabriek aldaar. De faciliteit van Audi heeft 1,3 miljard dollar gekost en zal werkgelegenheid bieden aan 3.300 mensen. Van daaruit (San José Chiapa) zal zo’n beetje de hele wereld worden bediend.
Wat voor auto is de nieuwe Audi Q5?
De tweede generatie Q5 mag dan sterk op zijn voorganger lijken, hij is compleet nieuw. Dat is het gevolg van de keuze voor een ander platform, MLB genaamd. Daarmee heeft Audi 90 kilo van het gewicht af kunnen schaven. De motorkap, achterklep, bumperframes, wielophanging componenten, remonderdelen, pedalen, stuurbehuizing en motorcomponenten zijn allemaal van aluminium vervaardigd. De 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling heeft een deels magnesium behuizing.

Koplampen van de nieuwe Audi Q5 met LED techniek.
Audi heeft conform haar traditie gekozen voor een voorzichtige evolutie van het design van de Q5. Dat is na 8 jaar tegen hetzelfde model aangekeken te hebben enigszins jammer, maar je kan wel zien dat men in Ingolstadt veel aandacht heeft besteed aan stylingdetails. De zeshoekige grille springt prominenter in het oog, hetzelfde geldt voor de koplampen met LED techniek en de motorkap ligt wat lager. Daardoor oogt de nieuwe Audi Q5 wat meer als een gewone personenauto. In de flanken zit een subtiele welving. Achter ontneemt een diffusor het zicht op de uitlaatpijpen.
Het Quattro vierwielaandrijving systeem is voortaan van het ingenieuze Ultra type. Dit betekent dat de Q5 zich normaliter als een voorwiel aangedreven auto gedraagt (met bijbehorende brandstofverbruik), en dat de achterwielen bijspringen als de wegsituatie daar om vraagt. Twee door computers gecontroleerde koppelingspedalen (één op het eind de transmissie, de ander bij het achterdifferentieel) regelen de verbinding. Er is slechts een paar milliseconden reken/denkwerk voor nodig. Tijdens de eerste test met de nieuwe Audi Q5 beviel dit stukje techniek uitstekend.
Is het wat?
Er kon worden gereden met de 252 pk sterke 2.0 TFSI uitvoering en met de 3.0 TDI versie van de Audi Q5. De eerste zorgt voor adequate prestaties, maar alleen de 286 pk sterke diesel maakt je écht enthousiast. De zescilinder motor is soepel, stil, vol levenslust en reageert direct op zelfs de lichtste gaspedaalcommando’s. Tegelijkertijd is hij ook nog eens zuiniger en schoner dan de 2.0 TFSI uitvoering. Maar ja, daar betaal je wel voor. Reken op een prijsverschil van meer dan 10.000 euro in het nadeel van de 3.0 TDI uitvoering.
Tijdens de test rit kon ik duidelijk merken dat de carrosserie van de nieuwe Q5 een stuk stijver is. Met de slechte wegen in Mexico had de Audi dan ook geen enkel probleem. Het veercomfort is opmerkelijk goed. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat alle testauto’s voorzien waren van de optionele, adaptieve luchtvering. Daarmee kan je ook de rijhoogte instellen; bijvoorbeeld om het laden van zware spullen te vergemakkelijken of om extra bodemspeling te creëren op rotsachtig terrein. De luchtvering houdt de carrosserie van de Q5 bovendien mooi horizontaal als hij zwaar beladen is.
Toch hoeven klanten die de Audi Q5 zonder luchtvering bestellen niet op een houtje te bijten. Dat komt doordat elektronisch gecontroleerde, variabele dempers, altijd standaard zijn en dat zijn de ware helden van het onderstel. Audi noemt ze Continuous Damping Control en dit door ZF geleverde systeem absorbeert vakkundig de oneffenheden in het wegdek. Tegelijkertijd worden ook de rolgeluiden die geproduceerd worden door de Michelin banden geëlimineerd.

De Audi Q5 S-line heeft een zeer fraai, aan de onderzijde afgevlakt stuurwiel.
Als vanouds kent de Audi een topafwerking. De deuren sluiten als een kluis en indien het S-line pakket wordt aangevinkt, kan de koper rekenen op lekkernijen als een zeer fraai, aan de onderzijde afgevlakt stuurwiel, panelen van echt hout, matmetalen interieurdetails en een elegante, zachte toplaag voor het dashboard. De stoelen zijn afgewerkt met decoratief stikselwerk, waarvan het leder een diamantpatroon kent. Het optionele, 12.3-inch grote Virtual Cockpit instrumentarium is zeer functioneel en attractief. Bovendien is het geschikt voor toekomstige upgrades, zo laat Audi weten. Via de op de middentunnel geplaatste MMI draaiknop en touch pad kan het centrale, 8.3-inch grote display worden bediend.
Via de Drive Select knoppen kan de onderstelafstelling helemaal op de persoonlijke smaak worden afgestemd. De keuzemogelijkheden zijn eindeloos en bij elke setting wordt je via pictogrammen geïnformeerd over wat dit voor gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de terreincapaciteiten. Leuk, maar in zekere zin ook nutteloos want in geen enkele stand kan je als bestuurder écht contact maken met het wegdek, ondanks dat de Audi op zich prima koersvast is en amper een neiging heeft om over te hellen. Boosdoener is de elektrisch geassisteerde besturing van de Audi Q5. Die draait elke vorm van feedback de nek om. Nou ja, je kan wel merken dat de Audi nogal last heeft van onderstuur; een gevolg van de zware neuspartij van de 3.0 TDI versie. Bij de 2.0 TFSI uitvoering speelt dit probleem minder, maar daar merk je weer duidelijk aan dat de aandrijving primair op de voorwielen plaatsvindt. Gelukkig valt er op de remmen niks aan te merken: die kennen een perfecte afstelling en bieden voldoende gevoel voor een optimale voertuigbeheersing.

Theoretisch passen achterin van de Audi Q5 3 personen.
Voor de bestuurder is rijden in de Audi Q5 dus geen onverdeeld genoegen, maar kunnen de passagiers wel rekenen op een topervaring? Theoretisch passen achterin 3 personen, maar de middelste zitplaats is voor een volwassene niet geschikt. Dat komt doordat de middentunnel tamelijk dominant aanwezig is in het interieur en het centrale deel van de achterbank erg hard is. De hoeveelheid beenruimte is er als gevolg van de langere wielbasis merkbaar op vooruit gegaan. Diegenen die nog steeds niet tevreden zijn, kunnen de achterbank verder naar achter schuiven. De leuning kan in 3 verschillende standen worden gezet. De bagageruimte is 10 liter groter dan voorheen. De klep laat zich (tegen meerprijs) via een veegbeweging onder de achterbank openen.

De bagageruimte van de Audi Q5 is 10 liter groter dan voorheen.
Audi Q5 testresensie
Audi heeft een degelijk product afgeleverd. De nadruk ligt daarbij op comfort en daar zullen veel SUV fans blij mee zijn. Een sportwagen is de nieuwe Audi Q5, ondanks de afslankkuur, beslist niet. Als 3.0 TDI heeft hij weliswaar een beul van een motor, maar de besturing werkt teleurstellend afstandelijk. Op zich is dit een bekend Audi probleem. En, eerlijk is eerlijk, een eigenschap die verkoopsucces niet in de weg staat.
-
8