Ford Mustang is uitgerend

0

Ford ziet zich genoodzaakt de productie van de Mustang deze week stil te leggen. Reden is een verkoopdaling van liefst 32 procent in september. Daardoor is de handelsvoorraad opgelopen van 60 verkoopdagen naar 89 dagen. Voor Europese klanten kan dit evenwel kortere levertijden betekenen.

De tanende belangstelling heeft diverse redenen, waar Ford deels geen invloed op heeft. Zo is de Amerikaanse economie wat aan het afkoelen en stokt de vraag naar nieuwe auto’s überhaupt. Daarnaast is het niet onlogisch dat er in het najaar minder orders binnenkomen voor de Convertible uitvoering. Last but not least: de Mustang ondergaat binnenkort een facelift. Dat zal modelfans niet ontgaan zijn, waardoor die hun centen liever nog even in hun knip houden.

Mogelijk wordt de vernieuwde editie volgende maand al op de Los Angeles Motor Show gepresenteerd. In het kader van de facelift zal de 6-traps automaat plaatsmaken voor een exemplaar met 10 versnellingen. Die wijzigingen is, meer dan de onvermijdelijke cosmetische correcties, inderdaad het wachten waard!

De blauwe ovaal blijft er prat op gaan dat de Mustang de best verkopende auto in zijn segment is. Dat is niet helemaal waar, want in september ging zijn eeuwige rivaal, de Chevrolet Camaro op de thuismarkt vaker over de toonbank dankzij een verkoopplus van 25 procent. Al kwam dat (ook) van fors hogere kortingen. Chevrolet werkt namelijk óók aan een facelift voor haar Ponycar. Op jaarbasis gaat de Ford Mustang evenwel nog steeds aan kop, al zijn er in de eerste 9 maanden van 2016 ruim 9 procent minder exemplaren verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De Camaro staat op jaarbasis 11,4 procent in het rood.

Sinds de Europese marktintroductie, nu een jaar geleden, zijn er al 20.000 exemplaren van de huidige generatie Mustang door Ford verkocht. Dat is veel meer dan het merk vooraf verwacht had. Een groot deel van de orders komt uit Duitsland, waar de Mustang volgens Ford nu zelfs de bestverkochte sportcoupé zou zijn. Ook in België is de auto populair. Daar staat de afzetteller nu op 3.000 exemplaren. In Nederland zijn tot nu toe iets meer dan 100 auto’s verkocht. In 99 procent van de gevallen wordt er gekozen voor de 2.3 Ecoboost uitvoering met viercilinder turbomotor. Die is aanzienlijk goedkoper dan de zwaarder belaste 5.0 V8. De verhouding tussen coupés en cabrio’s ligt op 60/40. Verreweg de meeste Mustangs wordt besteld met een handbak, wederom vanwege het belastingvoordeel. Dat zal kunnen veranderen als de facelift uitvoering met automatische 10-versnellingsbak beschikbaar komt. Die zal naar verwachting zuiniger zijn dan de handgeschakelde uitvoering, hetgeen veel BPM scheelt.

Comments are closed.