Kia opent aanval op zakelijke markt

0

Het gaat goed met Kia op de Nederlandse markt. Over de eerste 9 maanden van dit jaar gemeten staat Kia op een zesde positie met een marktaandeel van ruim 5,14 procent. Kia is daarmee het bestverkopende Aziatische merk in Nederland en wil nu vooral doorpakken op de zakelijke markt. Dat zal onder andere gebeuren met de vernieuwde Carens die op de autosalon van Genève zijn première beleeft.

carensfa

De zakelijke markt biedt naar eigen zeggen volop kansen voor Kia. Niet alleen de Carens is een troef, maar ook de (dit jaar fiscaal interessante) Kia Niro Hybrid, de Optima Sportswagon en stekkerhybride uitvoering van deze middenklasser Optima. Het merk zegt zo steeds meer in beeld te komen bij wagenparkbeheerders en bedrijven.

Met het oog op de nieuwe belastingregels in 2017 gaat er volgens directeur Léan Verstoep van Kia Motors Nederland veel veranderen: “Autokopers kiezen straks meer met het hart in plaats van de portemonnee. Dit in combinatie met een sterk ‘zakelijk’ productoffensief zorgt er voor dat Kia de aankomende jaren in de zakelijke markt grote stappen kan maken. Samen met onze dealerbedrijven maken wij ons nu sterk om de zakelijke markt nog beter te bedienen”.

Ook elders in Europa er overigens sprake van verkoopgroei. Kia wist in onze marktregio de afgelopen 7 jaar met 60 procent te plussen. Dit jaar voorziet Kia een Europese verkoopgroei van 12 procent ten opzichte van vorig jaar, zodat de teller zal uitkomen op zo’n 430.000 units, tegen 384.000 exemplaren in 2015. Kia wil in Europa doorgroeien naar 500.000 auto’s in 2018, wat zich vertaalt naar 30.000 auto’s in Nederland.

Ter vergelijking: momenteel staat de verkoopteller na 9 maanden op 14.674 auto’s. Kia, wil haar afzet in Nederland dus bijna gaan verdubbelen. Dat is beslist ambitieus, maar troeven voor komend jaar zijn niet alleen de eerder op Autointernationaal.nl besproken Rio, maar ook de nieuwe Picanto (komt maart volgend jaar) en het debuut van de ‘GT’: een goedkoop Panamera alternatief. Daar zal óók de positie op de zakelijke markt mee verstevigd kunnen worden.

Reageren is niet mogelijk.