+++ Het straffen van mensen die met veel te veel drank op achter het stuur gaan zitten, heeft weinig zin. De hoge boetes of het afpakken van het rijbewijs schrikken niet af: de drankrijder gaat in veel gevallen gewoon door.
In Nederland rijden tussen de 90.000 en 125.000 zware ALCOHOL overtreders (1,3 promille of hoger) rond. Zij zijn verantwoordelijk voor twee derde van alle ernstige alcoholongevallen, ofwel tussen de 50 en 95 doden per jaar. Van de traditionele maatregelen zoals hoge boetes of het innemen van het rijbewijs lijkt deze groep zich nauwelijks iets aan te trekken. In veel gevallen blijven de overtreders ook zonder rijbewijs door rijden. Dit staat in het SWOV rapport Zware alcoholovertreders in het verkeer. Minstens 45 procent van de zware alcoholovertreders is een recidivist. Hoe pakken we zware alcoholovertreders dan wel aan? Met maatregelen die het rijden onder invloed voorkomen, zegt SWOV, zoals een behandeling om overtreders van hun alcoholverslaving af te helpen. Ook een goed middel volgens het wetenschappelijk onderzoeksbureau: het alcoholslot. Maar dit middel lijkt definitief stopgezet te worden. De zware alcoholovertreders zijn vaker man, 30 tot 40 jaar oud, alleenstaand en lager opgeleid dan gemiddeld. Verder zijn ze sterk afhankelijk van alcohol, hebben ze last van psychiatrische problemen en de neiging het probleem van rijden onder invloed te onderschatten. Zware alcoholovertreders zijn ook vaker crimineel buiten het verkeer en gebruiken vaker ook drugs naast alcohol. +++
+++ Met de opening van de nieuwe fabriek in Mexico, de eerste faciliteit van AUDI in Noord-Amerika, de premiumdochter van Volkswagen het groene licht gegeven voor de productiestart van de nieuwe Q5. De fabriek heeft een productiecapaciteit van zo’n 150.000 auto’s op jaarbasis. Tegen het einde van het jaar biedt Audi in de Mexicaanse faciliteit werkgelegenheid voor 4.200 medewerkers. “De productiefaciliteit in Mexico is een mijlpaal in de historie van onze onderneming en markeert een belangrijke stap in onze internationalisering. Het is één van de modernste fabrieken op het Amerikaanse continent, waarmee we een belangrijke nieuwe locatie hebben gerealiseerd voor de export van onze auto’s naar klanten over de hele wereld”, aldus merkchef Rupert Stadler. De nieuwe fabriek van Audi is bij uitstek een voorbeeld van de Audi Smart Factory. “Dit is de eerste fabriek die we geheel virtueel, ofwel via een computersimulatie, hebben ingericht”, aldus Hubert Waltl, lid van de Raad van Bestuur voor productie bij Audi. “Op die manier hebben we het complete proces geoptimaliseerd, waardoor de fabriek 30 procent sneller dan gebruikelijk van start kon”. Audi heeft geavanceerde technologie toegepast bij de planning van de fabriek. In eerste instantie werd de faciliteit tot in detail virtueel gevormd, waarbij fabrieksplanners vanuit diverse locaties wereldwijd tegelijkertijd konden werken aan de structuur van de fabriek. Daardoor was Audi in staat in een recordtijd van slechts 3,5 jaar een complete fabriek te ontwikkelen, inclusief een persstraat, body shop, lakstraat en assemblagelijn op een oppervlakte van 400 hectare. Naast Mexico wordt de Q5 ook nog steeds geproduceerd in fabrieken in China en India voor die lokale markten. Het betreft hier het oude model. +++
+++ Het strategische partnerschap tussen de alliantie Renault-Nissan en DAIMLER gaat haar zevende jaar in. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler en verantwoordelijke voor Mercedes-Benz, verklaart: “In de afgelopen 7 jaar hebben we een allesomvattend partnerschap uitgewerkt, dat zich vandaag de dag uitstrekt van losse onderdelen tot volledige platformen, van de gezamenlijke ontwikkeling tot gezamenlijke productie en van personenwagens tot bedrijfsvoertuigen. En dat hebben we gerealiseerd met sterk uiteenlopende, projectgerichte teams die hun vaardigheden over verschillende continenten heen deelden. Onze ingenieurs selecteren de beste ideeën, of ze nu afkomstig zijn uit Parijs, Stuttgart of Yokohama. Onze samenwerking zal in de toekomst dus nog mooie resultaten opleveren”. Eén van de stappen die het afgelopen jaar werd gezet was de introductie van elektrische versies van de Smart Fortwo, Cabrio en Forfour. Deze modellen worden net als de Renault Twingo gebouwd op een gemeenschappelijk platform van Daimler en de alliantie. De Forfour wordt bovendien in de Renault fabriek in Novo Mesto (Slovenië) gebouwd. De elektromotoren worden gebouwd in de Renault fabriek in Cléon (Frankrijk), terwijl de batterij van de band rolt bij Deutsche Accumotive, een filiaal van Daimler in het Duitse Kamenz.
+++ Veel automobilisten hebben het gevoel dat welke rijstrook zij ook kiezen, het altijd de verkeerde is. Maar is dat wel zo? Is er een rijstrook die sneller dan de anderen is tijdens een FILE? De RDW heeft dit onderzocht door 3 snelwegen met 4 rijstroken en een snelweg met 2 rijstroken te vergelijken. Volgens de RDW zit er wel degelijk een patroon in de files. Hoe linkser je rijdt, hoe groter de kans dat je de snelste bent. Op een snelweg met 4 rijstroken gaat het in ongeveer 40 procent van de files op de linkerrijstrook sneller. Op de rechter is dat slechts in ongeveer 1 op de 10 files het geval. De middelste rijstroken zitten er tussenin. Rij je op een snelweg met 2 rijstroken dan blijkt de linkerrijstrook in 2 op de 3 gevallen zelfs de snelste. Over een afstand van 5 kilometer is volgens de onderzoekers het verschil tussen de snelste en de traagste strook zo’n 4 à 6 minuten. En als je voortdurende van rijstrook verandert, kan je 40 à 80 seconden extra winnen. Al moet je dan wel steeds op het juiste moment van rijstrook wisselen en de ergernis van je buren beantwoorden met een glimlach. +++
+++ MAZDA is begonnen met de productie van de MX-5 RF. De Retractable Fastback van de inmiddels legendarische sportwagen wordt geproduceerd in de Ujina Plant No.1 vlakbij het hoofdkantoor van de onderneming in Hiroshima. De eerste exemplaren zullen hun weg vinden naar de Europese en Noord Amerikaanse markt, waar de verkoop in het begin van 2017 zal starten. In Nederland verschijnt de MX-5 RF in april op de markt en in Japan start de verkoop later dit jaar. Prijzen zijn nog niet bekend, maar volgen in de loop van oktober. +++
+++ Het Amerikaanse Qualcomm heeft 30 miljard dollar over voor hun Nederlandse collega chipmaker NXP. Dat Qualcomm zoveel geld over heeft voor NXP is verklaarbaar. Het bedrijf met het hoofdkantoor in San Diego in de VS ontwerpt vooral chips voor wifi en andere communicatie voor onder meer mobiele telefoons. Hier ondervindt het veel concurrentie uit China, waardoor het wordt belemmerd in zijn groei. NXP levert ook communicatiechips voor die markt, maar dan bestemd voor onder meer beveiligd contactloos betalen, met juist wel enorme groeikansen. Maar Qualcomm is vooral geïnteresseerd in NXP vanwege de chips voor in de auto. Het beeld van de auto als rijdende iPad wordt immers steeds meer realiteit. Nadat NXP vorig jaar Freescale overnam, is het wereldwijd marktleider op het gebied van rij assistenten voor (autonome) auto’s +++
+++ RENAULT gaat de volgende editie van de Mégane RS gewoon met een handgeschakelde 6 versnellingsbak leveren. Een 7-traps automaat die via flippers aan te sturen valt, komt op de optielijst te staan. Met deze keuzemogelijkheid maakt Renault niet dezelfde fout als bij de Clio RS, die alleen met een rij plezier bedervende automatische transmissie verkrijgbaar is. Met handbak is de nieuwe Mégane RS in rechte lijn sneller dan de zwaardere automaatuitvoering, maar die wint het dan weer op een bochtig traject als er veel geschakeld moet worden. Automatisch tussengas bij de handbak versie (oftewel rev-matching technologie) behoort tot de mogelijkheden. Renault heeft ook alvast verklapt dat de nieuwe editie vierwiel besturing zal krijgen. Onder de kap krijgt de Mégane RS een gloednieuwe 2,0 liter turbomotor. Klinkt goed dus. Het enige wat jammer is, dat de hete Renault alleen in 5-deurs uitvoering gebouwd gaat worden. De (lichtere) Coupé variant is definitief passé. +++
+++ Het gaat goed met de verkoop van TWEEDEHANDS auto’s in Nederland. Dat is deels te danken aan de veranderde bijtellingregels. Door diezelfde bijtellingregels lopen de nieuw verkopen juist flink achter ten opzichte van een jaar terug. Volgens Bovag zijn er tot nu toe bijna 1,5 miljoen occasions van eigenaar verwisseld, oftewel ruim 5 procent meer dan vorig jaar rond deze tijd. Autobedrijven en leasemaatschappijen hebben eind vorig jaar massaal nieuwe diesels en stekkerauto’s op kenteken laten zetten, om nog te profiteren van de oude belastingtarieven. Ze hebben die wagens toen opgespaard om ze pas dit jaar, als gebruikte auto, aan de man te brengen. Vooral bij zakelijke rijders zijn bolides met bouwjaar 2015 nu erg gewild, omdat voor hen dan nog de oude, lagere bijtelling geldt. De vraag naar nieuwe exemplaren van deze modellen is anderzijds flink ingezakt. +++