+++ De snelwegbouwers die samen de verlengde A4 tussen Delft en Schiedam aanlegde, zijn akkoord gegaan met een schikking van 750.000 euro vanwege het overtreden van milieuregels. Dat meldde het Openbaar Ministerie.
De gelegenheidscombinatie A4all, die de snelwegopdracht in 2011 gegund kreeg, had tijdens de aanleg van de snelweg op diverse locaties grondwater onttrokken voordat zij daarvoor de benodigde vergunning had verkregen. Ook handelde A4all in strijd met de Waterwet door het onttrokken grondwater te lozen in het oppervlaktewater. Tot de gelegenheidscombinatie A4all behoren Boskalis, Van Hattum en Blankevoort, KWS Infra, Heijmans en Vialis. +++
+++ Eind goed, al goed. Die kwalificatie is van toepassing op het introductie van de ALFA ROMEO Giulia. In de aanloopperiode naar het marktdebuut was er twijfel ontstaan vanwege de vertragingen waarmee de Italianen te kampen hadden. Maar ondanks dat het nieuwe paradepaard uit Turijn nog steeds niet volop verkrijgbaar is, worden de verwachtingen nu al overtroffen. Volgens Alfredo Altavilla, de topman van de Europese divisie van moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles, is de Giulia namelijk voor de rest van 2016 uitverkocht. Alfa Romeo heeft dus een luxeprobleem, en zo hoort het ook in het premiumsegment. Knap is ook dat de Italianen hun verkoopdoelstelling voor dit jaar hebben behaald aan ‘blinde’ orders, oftewel bestellingen van consumenten die niet met de Giulia hebben kunnen rijden. Altavilla meldt dat er regelmatig een Audi A4 of BMW 3-serie op de Alfa Romeo wordt ingeruild. Ook wat dat betreft geldt: missie geslaagd. +++
+++ Niet alleen Porsche zelf, en zustermerk Bentley, gaan het nieuwe, onder de tweede generatie Panamera debuterende MSB platform gebruiken, maar ook AUDI. Dat verklapt Klaus Zellmer, de grote baas van de Noord Amerikaanse divisie van Porsche. Audi wil het MSB platform gaan gebruiken voor de A9, een imposante coupé die Audi aan het einde van het decennium zal voorstellen. Geen onverstandige beslissing, want inmiddels is duidelijk dat het eigen MLB platform (A4 t/m Q7) niet de beste stuurmansauto’s oplevert. Of de A9 dan nog als een échte Audi kan worden bestempeld, is een ander verhaal… +++
+++ In BELGIE zijn in september 41.748 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 13,7 procent meer dan in dezelfde maand van 2015. Het jaarsaldo voor wat betreft de autoverkopen bij onze zuiderburen laat een plus van 8,1 procent zien. Brancheorganisatie Febiac heeft haar jaarprognose opgetrokken naar 515.000 verkopen. Dat zijn er ruim 100.000 stuks meer dan voor Nederland wordt voorspeld, terwijl België toch echt niet meer inwoners heeft, integendeel. Het zijn de Duitse automerken die de statistieken domineren. Volkswagen staat in België op één, Opel op twee en BMW op drie met respectievelijk 4.198, 3.123 en 3.074 registraties. De Fransen bemachtigden in de vorm van Renault en Peugeot de plaatsen vier en vijf, maar de verschillen zijn klein want beiden wisten meer dan 3.000 auto´s te verkopen in september.
+++ De vrijage tussen DAIMLER en Renault – Nissan zal ook tot een pick-up als liefdesbaby leiden. Dit model, dat een laadvermogen van 1 ton krijgt, zal worden gebaseerd op de nieuwe Nissan NP300 Frontier. Mercedes zorgt voor een eigen koetswerk en zal de pick-up in technologisch opzicht naar een hoger plan tillen. De Duitsers willen het model gaan verkopen in Europa, Australië, Zuid-Afrika en Latijns Amerika. De pick-up van Mercedes zal worden geproduceerd in de Renault fabriek in Córdoba (Argentinië) en in de Nissan fabriek in Barcelona (Spanje), waar ook de NP300 Frontier en de technisch identieke Renault Alaskan van de band rollen.
+++ In het MPV segment is opnieuw een slachtoffer gevallen: het doodvonnis van de NISSAN Note is namelijk getekend. Althans, in Europa. De nieuwe Micra zal samen met de in 2018 te introduceren tweede generatie Juke het stokje van de compacte MPV overnemen, zo blijkt uit berichtgeving van Automotive News, dat zich baseert op door Guillaume Cartier, Nissan’s hoofd van de verkoopafdeling in Europa, gedane uitspraken. Volgens hem heeft het geen zin om in het B segment te veel modellen in de lucht te houden. De verkoop van de Note stopt begin volgend jaar, als de nieuwe Micra leverbaar wordt. Die is dankzij de genetische verwantschap met de Clio van alliantiepartner Renault bijna 20 centimeter groter dan zijn voorganger en daarmee nog maar 10 centimeter korter dan de Note. In de eerste 9 maanden van dit jaar zijn 1.460 exemplaren van de Note verkocht. Vorig jaar stond de teller op hetzelfde moment op 1.613 stuks. Inderdaad, een aflopende zaak … +++
+++ Automobilisten krijgen hun RIJBEWIJS over een paar jaar op hun smartphone. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) verwacht dat de techniek over een paar jaar veilig genoeg is. Volgens Bas van den Berg, Unitmanager Rijbewijzen bij de RDW wordt het mobiele rijbewijs straks vergelijkbaar met reguliere apps. “Je downloadt een app uit de store en de gegevens van het rijbewijs worden dan op een veilige manier opgeslagen”. In de praktijk zullen er straks twee apps zijn. Eén voor de houder van het rijbewijs en één om de gegevens uit te lezen zodat bijvoorbeeld de politie het rijbewijs kan controleren. Veiligheid is daarbij het belangrijkste. “Honderd procent garanties tegen hacken heb je nooit, maar de techniek is inmiddels wel zover dat gegevens veilig kunnen worden opgeslagen”, zegt Van den Berg. Op dit moment moet het rijbewijs nog eens in de tien jaar worden verlengd. Hoe dat straks met het mobiele rijbewijs gaat, is nog onduidelijk”. Volgens Van den Berg moet daar nog naar gekeken worden. “Het is voor de overheid natuurlijk wel van belang om een keer in de zoveel tijd te controleren of de burger nog steeds is wie die zegt dat hij is”. Sinds zaterdag is het papieren rijbewijs niet meer geldig. Op de papieren versie ontbreken enkele echtheidskenmerken die wel op het plastic rijbewijs zitten. Volgens De Telegraaf hebben zo’n 300.000 mensen het papieren document nog niet ingeleverd. Wanneer ze toch gaan rijden, riskeren ze een boete van 90 euro. +++
+++ Bij VOLKSWAGEN is het laatste exemplaar van de Golf Cabriolet van de band gerold. De fabriek in Osnabrück heeft zo meer capaciteit voor de productie van de Tiguan, waar veel vraag naar is. Vorig jaar kreeg de Golf Cabriolet nog een bescheiden facelift. Toen werd al duidelijk dat Volkswagen niet bereid was om nog veel geld in het model te investeren. Begrijpelijk, want de Cabriolet was nog gebaseerd op de zesde generatie van de Golf. Bovendien neemt de belangstelling voor open auto’s gestaag af. Wie nu een cabrioletmodel van Volkswagen wil, is aangewezen op de Beetle. In 2012 werd namelijk door de Nederlandse importeur al de Eos gesaneerd. Volkswagen haalt momenteel de bezem door het gamma om zich te kunnen concentreren op modellen waar veel vraag naar is. Die beleidsmaatregel deed ook reeds de Phaeton de das om. Verder is het klein dat de Scirocco een opvolger krijgt. Dat model werd enkele jaren geleden ook uit het Nederlandse gamma geschrapt. +++
+++ Eind 2015 nam een groep Britse investeerders de failliete sportwagenfabrikant WIESMANN over en in februari was er zelfs al sprake van een nieuw model dat in 2016 geïntroduceerd zou worden. Of dat zal lukken, is niet bekend, maar een opsteker is de komst van een nieuwe directeur: Mario Spitzner. Die was tot 2014 werkzaam voor Mercedes-AMG en brengt dus heel wat sportwagenervaring mee. Bij Wiesmann moet Spitzer nu vooral voor een “evolutie van het productportfolio en uitbreiding van het internationale distributienetwerk” zorgen. Voor het eerst zullen er ook auto’s gebouwd gaan worden met het stuur rechts om zo een breder publiek aan te spreken. +++