+++ De auto zal in de nabije toekomst slechts een onderdeel zijn van een veel grotere ‘CONNECTED world’, waarin het draait om een breed scala aan mobiliteit & andere diensten en om energiemanagement. Dat meldt Rabobank in een nieuwe autobrancherapport, waarover Aftersales Magazine bericht. De analyse c.q. prognose draagt de titel ‘A convincing case: Connectivity, Autonomous driving, Sharing, Electric Vehicle, The best of four worlds’. De mix van internetverbinding, zelfstandig rijden, deelauto’s en elektrisch vervoer bepaalt de toekomstige mobiliteit. Het is een overtuigende combinatie, stelt Rabobank analist Hans Groenhuijsen in zijn voorwoord. Behalve de aangehaalde 4 mobiliteitsthema’s spelen volgens de analyse de komende decennia ook grote maatschappelijke kwesties een rol. Auto en mobiliteit staan niet op zichzelf maar moeten worden gezien tegen een achtergrond van grote veranderingen. Denk aan technologie, ICT, Internet of Things en Big Data, wijzigend consumentengedrag en demografische verschuivingen, energietransitie, duurzaamheid, infrastructuur en verstedelijking. Binnen dit krachtenveld verliest de auto als voorwerp op zich geleidelijk aan betekenis, maar past hij prima als schakel in een toekomstige maatschappij die draait om verbondenheid. Ook als onderdeel van een nieuw model rondom energie (opwekking, opslag, gebruik) kan de auto een prima rol vervullen. Groenhuijsen typeert de auto dan ook als “deels het probleem en tegelijk een deel van de oplossing binnen de nieuwe mobiliteit.” Innovatie en disruptie zijn wat hem betreft niet zo maar kreten en buzz words, maar inmiddels een constante in de autobranche. “Connectiviteit wordt in hoog tempo gerealiseerd, in en rondom de auto. Autonoom rijden zit op een schaal van 5 inmiddels in fase 2, en verdere doorbraken kondigen zich aan. Autodelen is niet een ideologisch beladen kreet maar wordt in hoog tempo werkelijkheid in diverse sectoren. De elektrische auto gaat eveneens doorbreken, vooral na 2021, door meer en betere modellen, goedkopere en betere batterijen met een grotere capaciteit en actieradius. Automanagers zullen moeten schakelen. Inspelen moet nu beginnen. Er is werk aan de winkel”. +++
+++ De DRUK op de Nederlandse infrastructuur neemt verder toe. Ondanks de aanleg van extra rijbanen de afgelopen jaren, loopt na de crisis het reistijdverlies stevig op. Dit blijkt uit het jaarlijks uitgebrachte Mobiliteitsbeeld van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid dat maandag naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Omdat naast de drukte op de snelweg ook het gebruik van het openbaar vervoer toeneemt, komt een beeld naar voren van een infrastructuur die de grenzen van haar capaciteit nadert. Dit geldt met name voor de Randstad. Vorig jaar steeg het reistijdverlies op de weg met 22 procent en dit jaar lijkt daar een toename van 14,4 procent bovenop te komen. +++
+++ DS zal volgend jaar maart op de autosalon van Genève een SUV van het formaat Audi Q5 onthullen. Het model zal boven de DS 5 worden gepositioneerd en zal ook gaan concurreren met de Volvo XC60. De nog naamloze SUV zal qua design veel overeenkomsten vertonen met de Wild Rubis conceptstudie uit 2013. DS liet met dit model al zien wat we in de toekomst kunnen verwachten op SUV gebied. Het nieuwe model is zeer waarschijnlijk ook de eerste DS die leverbaar wordt in stekkerhybride uitvoering. Dit gebeurt pas vanaf 2019; de spits wordt afgebeten met conventioneel aangedreven versies. DS wil haar gamma uitbreiden naar 6 modellen. Na de grote SUV volgt er een kleinere SUV op basis van de volgende generatie DS 3. +++
+++ FIAT werkt aan een facelift voor de 500L. De gemoderniseerde MPV debuteert waarschijnlijk in maart op de autosalon van Genève. Daar was precies 5 jaar geleden het huidige model ook voor het eerst te zien. Fiat grijpt fors in bij de 500L. Dat is niet verbazingwekkend, want het huidige design krijgt weinig handen op elkaar en de verkopen van de MPV vallen tegen, waardoor de productie verlaagd is. Met name in de Verenigde Staten slaat de 500L niet aan. Reken op nieuwe koplampen, motorkap en achterlichten. Fiat kiest waarschijnlijk voor een scherper design en dus minder rondingen. In het interieur kunnen we een moderner infotainment systeem verwachten. +++
+++ MERCEDES wil zijn gamma in 2020 uitgebreid hebben naar 40 modellen. Ter vergelijking: in 1980 telde het pallet slechts 7 auto’s. Maar in 2010 waren dat er al 24 en dat is blijkbaar nog lang niet genoeg. De nieuwe modellen worden niet allemaal zelfstandig ontwikkeld, maar zijn deels ‘vruchten’ van de samenwerking van moederbedrijf Daimler met Renault-Nissan. De eerstvolgende liefdesbaby is een pick-up op Japanse basis. ‘Eigen werk’ is de E klasse All Terrain. Deze terreinlook uitvoering arriveert begin 2017 in de showrooms. Hetzelfde geldt voor de AMG-GT R en de AMG-GT C Roadster. Dochter Smart zal dan haar gamma uitbreiden met de Fortwo (Cabrio) Electric Erive en een soortgelijke uitvoering van de Forfour. Mercedes zelf komt tegelijkertijd met een facelift voor de GLA. Compleet nieuw is de E klasse Coupé die in januari op de autotentoonstelling van Detroit wordt voorgesteld. Dit model wordt groter dan zijn voorganger en onderscheidt zich van de C klasse Coupé door onder andere frameloze portierruiten. Later volgt een cabrioletversie. De primeur van de vernieuwde S klasse wordt aan de Chinezen gegund. Dit betekent een debuut in april. De stekkerhybride versie van deze topsedan krijgt een grotere actieradius op elektriciteit. Interieurnieuws is het vervangen van het onelegante 2-spaaks stuurwiel door een exemplaar met een spaak extra. Vanaf 2020 kunnen we een range EQ modellen met elektrische aandrijving van Mercedes verwachten. Daarvoor zal de G klasse een complete metamorfose ondergaan. +++
+++ De MITSUBISHI Outlander blaast 15 kaarsjes uit. In 2003 arriveerde de eerste generatie in de Nederlandse showrooms. Dat model was een productievertaling van de 2001 in Japan gepresenteerde Airtrek. In 2007 volgde de tweede generatie. Die werd na 5 jaar afgelost door de Outlander zoals wij die nu kennen en die inmiddels een facelift heeft ondergaan. De PHEV versie van deze SUV wist de complete Nederlandse automarkt in 2013 en 2014 op zijn kop te zetten dankzij een tot 0 resp. 7 procent verlaagde bijtelling. Volgend jaar kunnen we de vierde generatie Outlander verwachten. Die wordt naar verwachting wat lager en sportiever. Uiteraard zal die SUV ook weer leverbaar worden in stekkerhybride uitvoering. In Nederland zijn tot nu toe 40.399 exemplaren van de Outlander verkocht. Daarmee is de SUV de op drie na populairste Mitsubishi ooit in ons land. Hij moet de Space Star (40.573 stuks), de Galant (53.920 stuks) en de Colt (94.782 stuks) voor laten gaan. Beide laatste modellen hebben geen opvolger gekregen en dat verklaart wellicht de kwakkelende gezondheid van Mitsubishi. Wereldwijd zijn er van alle generaties Outlander bij elkaar (inclusief de Altrek) ruim 1,5 miljoen exemplaren verkocht. +++
+++ OPEL topman Karl-Thomas Neumann heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de nieuwe Meriva van MPV getransformeerd wordt tot een cross-over. Het huidige, uit 2010 stammende model was duidelijk minder succesvol dan het origineel. Dat kwam niet omdat het vreemde achterdeurconcept niet aansloeg, maar ook omdat het ontwerp al in 2009 klaar was. Het technisch failliete moederbedrijf General Motors had toen echter geen geld om het model op de markt te brengen. De derde generatie Meriva gaat daarom een andere koers varen, richting het cross-over segment. Al te stoer mag het model evenwel niet worden omdat hij anders in het vaarwater van de Mokka zou belanden. De technische basis wordt gevormd door het PSA platform dat ook onder de Peugeot 208 en de nieuwe Citroën C3 te vinden is. Afgezien van een langere wielbasis zijn er geen verschillen en dit betekent dat vierwielaandrijving niet tot de mogelijkheden gaat behoren. De nieuwe Meriva zal samen met de tweede generatie Citroën C3 Picasso (zelfde platform) van de band gaan lopen in het Spaanse Zaragoza. Daar ziet momenteel ook het huidige model het levenslicht. +++
+++ De 4 winnaars van de PORSCHE Marriage campagne zijn recent in India met elkaar getrouwd. Bij terugkeer in Nederland stond de bruidsschat klaar: een Porsche 911 Carrera. Deze delen de winnaars een jaar lang via Share a Porsche. De campagne werd ontwikkeld door een reclamebureau. Porsche Marriage is de campagne waarmee de Share a Porsche app werd gelanceerd. Met Share a Porsche kunnen in totaal twee, drie of vier vrienden (m/v) een Porsche rijden via een private leaseconstructie. In de campagne stond één vraag centraal: zijn vier vrienden bereid om met elkaar te trouwen voor de bruidsschat: een Porsche 911 Carrera? +++
+++ SKODA komt met een coupéversie van de Kodiaq. Dat heeft topman Bernhard Maier op de autosalon van Parijs laten weten. Skoda ziet voor de coupéversie vooral op de Chinese markt goede afzetkansen. Omdat het model voor dit land sowieso al ontwikkeld wordt, zijn de meerkosten voor introductie in Europa gering. En dat zal er voor zorgen dat de Kodiaq Coupé veel goedkoper wordt dan zijn premiumconcurrenten BMW X4 en Mercedes GLC Coupé. Skoda is nu druk bezig met het vinden van productiecapaciteit voor het nieuwe model. Die kan mogelijk gecreëerd worden door verplaatsing van de fabricage van de Seat Ateca naar Portugal. Daar ziet nu nog de Alhambra het levenslicht, maar dat MPV model gaat over 2 jaar met pensioen. +++
+++ TESLA topman Elon Musk en zijn ex-vrouw Talulah Riley zijn het eens geworden over de voorwaarden van hun scheiding. Volgens TMZ hebben Elon en Talulah deze week de rechtbank laten weten dat ze een tot een akkoord zijn gekomen om de scheiding af te ronden. De Britse actrice Talulah Riley vroeg in maart de scheiding aan. Op oudejaarsdag van 2014 had de topman van Tesla ook al een scheiding aangevraagd, maar zes maanden later trok hij zijn scheidingsaanvraag in. Destijds was de miljardair bereid om 16 miljoen dollar aan zijn ex te betalen. Elon en Talulah zijn 2 keer getrouwd. Ze trouwden in 2010, gingen 2 jaar later uit elkaar en stapten in 2013 opnieuw in het huwelijksbootje. De scheiding verloopt nu soepel, zeggen bronnen rond het koppel. Ze hebben geen kinderen samen en ze waren getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Het vermogen van Musk wordt volgens TMZ geschat op 11,5 miljard dollar. +++