Nieuwstelex

0

+++ Mediabedrijf Sanoma, uitgever van het tijdschrift AUTOWEEK, heeft vorig kwartaal zijn winst opgevoerd, terwijl de omzet verder slonk. Dat resultaat past bij de forse prijsverhoging die het magazine begin dit jaar doorvoerde zonder hiervoor meer pagina’s te bieden. Inmiddels lijkt Autoweek zich vergist te hebben in de prijselasticiteit van haar lezers, want het tijdschrift wordt nu met korting aangeboden. Echter, nog steeds is Autoweek relatief duur: met de (tijdelijke?) korting meegerekend betaal je 5,9 eurocent per pagina. Bij Autovisie is dit 5,25 eurocent. En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteitsverschillen. +++

+++ Tankt u ook wel eens in België vanwege de goedkopere benzine? Dan is het handig om te weten dat daar in 2017 alle Euro95 -benzinepompen overschakelen op de brandstof E10 : een benzinesoort waar niet elke auto tegen kan. Maar hoe weet u of uw auto geschikt is voor E10? E10-benzine is een combinatie van 90 procent fossiele brandstof en tien procent ethanol. Door de verminderde hoeveelheid fossiele brandstof in E10 is de benzine beter voor het milieu. Voor 10 procent van de auto’s geldt echter dat ze niet geschikt zijn voor het gebruik van E10. Zo kunnen rubber, kunststof en aluminiumonderdelen van auto’s beschadigd raken door het ethanol in de E10-brandstof. “Het kan met name schadelijk zijn voor oude auto’s. De motor kan er kapot aan gaan”, zegt Ad Vonk van de ANWB. In een test met een auto die ongeschikt was voor E10, ontdekten onderzoekers een gat in de hoge druk brandstofpomp. Niet iets waar je als autobezitter op zit te wachten dus. Maar hoe weet je dan zeker of je met jouw auto zorgeloos E10 kunt tanken? “Kijk even goed of jouw auto wel E10-geschikt is voordat je het tankt”, aldus Vonk. Checken kan onder andere op de site E10check.nl . En als je dan toch per ongeluk E10 tankt, is er volgens auto-expert Erik Jan de Jong nog geen man overboord: “Het is niet zo ernstig als benzine tanken in een dieselauto, maar het is wel aan te raden om dan zo snel mogelijk gewone benzine bij te tanken om het ethanolgehalte te verlagen”. Ook Frankrijk heeft inmiddels bijna al haar Euro95 pompen vervangen door E10 punten. In Nederland en Duitsland wordt E10 wel aangeboden, maar niet in plaats van Euro95. Voorlopig kan men hier de oude vertrouwde benzinesoort dus nog gewoon tanken. +++

+++ De verkoop van (deels) ELEKTRISCHE auto’s in Nederland is ook in het derde kwartaal afgenomen, blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar lag de verkoop van nieuwe elektrische personenauto’s en hybride modellen met een stekker 48 procent lager. Sinds de wijziging van de bijtellingregels per januari daalt de verkoop van (deels)elektrisch aangedreven auto’s in Nederland. Tot en met het derde kwartaal lag de verkoop bijna 60 procent onder het niveau van de eerste 9 maanden van 2015. Mensen die vorig jaar een hybride met stekker kochten, konden toen nog profiteren van gunstigere belastingregels. Afgelopen kwartaal werden er in Nederland in totaal 3.368 verkocht. Dat was een jaar eerder nog 6.471. In de hele Europese Unie namen de verkopen in het derde kwartaal op jaarbasis met ruim 20 procent toe tot 35.237 auto’s. +++

+++ FERRARI heeft de orderboeken voor de F12Berlinetta gesloten en zal, als alle klanten hun exemplaar ontvangen hebben, de opvolger aankondigen. Die krijgt wederom een atmosferische V12. Dat vindt Ferrari meer ‘premium’ dan een geblazen achtcilinder à la de 488 GTB. De V12 in de opvolger van de F12Berlinetta krijgt minimaal 780 pk. Daarmee zal de Italiaan in 2,9 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren. Mogelijk volgt er later, als de sportwagen in de verkoopherfst is beland, een versie met een achtcilinder à la de GTC4Lusso. Fluiten kunnen we naar een handbak: Ferrari zal in het nieuwe model een nog snellere automatische versnellingsbak met dubbele koppeling plaatsen. Daar valt met de hand niet tegenop te schakelen, zo stellen de ontwerpers. Ferrari kijkt de kat nog even uit de boom voor wat betreft een hybride versie. Men vindt de technologie interessant, want die kan prestaties maximaliseren, het verbruik reduceren en tegelijkertijd blijft het geluid van een verbrandingsmotor behouden, maar Ferrari ziet er nog geen noodzaak voor. De besparing qua CO2 is te gering. De opvolger van de F12Berlinetta debuteert in maart op de autosalon van Genève. +++

+++ Ford heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de ontwikkeling van een extremere versie van de FOCUS RS op de spaarbrander is gezet. Op papier klinkt het model weliswaar zeer aanlokkelijk (380 à 390 pk vermogen in combinatie met een circa 100 kilo lager gewicht), maar Ford vreest dat deze zogeheten Focus RS 500 te veel in het vaarwater komt van de Mustang en die heeft het op de Amerikaanse thuismarkt al moeilijk genoeg. Omdat het voor Ford niet rendabel is om de Focus RS 500 alleen voor Europa te bouwen gezien de ontwikkelingskosten, is het project nu ‘on hold’. Enerzijds jammer, maar anders kunnen wij in 2018 een nieuwe editie van de Focus verwachten. Die zal sowieso fors lichter zijn. En dan heeft niemand het meer over het huidige model, ook niet als er ‘RS 500’ op de achterklep staat. +++

+++ FORD heeft in het afgelopen kwartaal een flink lagere winst behaald dan een jaar eerder. Het bedrijf had te maken met een grote terugroepactie en zwakkere verkopen op zijn Amerikaanse thuismarkt. De nettowinst bedroeg 957 miljoen dollar, tegen 2,2 miljard dollar een jaar eerder. De totale omzet daalde van ruim 38 miljard naar bijna 36 miljard dollar. Ford moest bijna 2,4 miljoen wagens in Noord-Amerika terugroepen naar de werkplaats vanwege een probleem met de deurvergrendeling, waardoor de deuren tijdens het rijden open kunnen gaan. De terugroepactie kostte het bedrijf 600 miljoen dollar. In september waarschuwde Ford al dat de winst door die kosten dit jaar lager zal uitvallen dan eerder gedacht. Ook de winstverwachting voor 2017 werd naar beneden bijgesteld.In verband met de zwakkere verkoop in de Verenigde Staten heeft Ford zijn Amerikaanse productiecapaciteit verlaagd door fabrieken tijdelijk te sluiten. +++

+++ Het KONINGSHUIS heeft PR technisch geen al te beste week achter de rug. Het debat over belastingontduiking en een wel erg vorstelijke vergoeding voor een prinsesje etterde gewoon door en daarnaast was er volop aandacht voor een biografie over Juliana, die zich diep ongelukkig en eenzaam in haar huwelijk moet hebben gevoeld. Met als enige reden dat zij niet mocht scheiden. Net als de rest van de Nederlanders je eigen beroep uitkiezen ook niet trouwens. Maar er is meer. Uit een documentaire van Rick Nieman blijkt dat er sprake was van een sterke koninklijke lobby voor (deels)elektrische auto’s. Prins Maurits heeft een opmerkelijke rol gespeeld in dit dossier. Zo werd hij voorzitter van het Formule E team; het platform dat elektrisch rijden promoot. Allemaal weggegooid geld, aldus staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën: “We hebben er 6 miljard euro ingestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen”. +++

+++ LYNK & CO, het nieuwe merk van de Chinese autofabrikant Geely, moet helpen om de concernafzet naar jaarlijks 2 miljoen auto’s te laten groeien. Dat aantal is volgens topman Li Shufu noodzakelijk om te kunnen overleven. Begin 2010 nam Geely het premiummerk Volvo over van Ford. Daarmee gaf hij de Zweden, die tijdens de 10 jaren onder Amerikaans bewind qua verkoopaantallen nauwelijks van hun plaats kwamen, een nieuwe impuls. Nu zet Li Shufu een nieuwe stap: het lanceren van een op Volvo techniek gebaseerd derde merk. Het trio heeft als doelstelling om op jaarbasis 2 miljoen orders te schrijven. Dat aantal is volgens Li Shufu noodzakelijk om de ontwikkelingskosten op te kunnen hoesten. Lynk&Co moet hiervan 500.000 stuks voor zijn rekening nemen; de rest komt op conto van Volvo en Geely. Bij het nieuwe merk bijt een SUV voor het C segment de spits af. Later volgt een grotere D segment SUV (waarschijnlijk op basis van de tweede generatie Volvo XC60), een compacte sedan en een compacte hatchback voor het B segment. Daarmee wil Li Shufu de aanval openen op Mini. Net als bij dit Britse merk zal het motorenaanbod bestaan uit een 1,5 liter 3-pitter en een 2,0 liter grote viercilinder. Daarnaast zijn er hybride en/of stekkerhybride uitvoeringen gepland, evenals volledig elektrische varianten. Opvallend is dat Lynk&Co niet meer investeert in diesels of handbakken. Die beschouwt het merk als ‘techniek van gisteren’. Waar Lynk&Co wel in gaat investeren, is connectiviteit. Op die manier wil men alles wat komt kijken bij het bezit van een auto (aankoop, eigendom, gebruik, onderhoud en dienstverlening) vereenvoudigen. Door het traditionele dealerkanaal uit te schakelen, denkt 2 miljard aan kosten te besparen. Dit betekent dat de Lynk&Co 01 (de SUV die de verkoopprimeur heeft) ondanks een kwaliteit op Volvo niveau niet duurder gaat worden dan de Ford Kuga of Peugeot 3008. +++

+++ Goed nieuws voor wie de nieuwe E klasse wil gaan aanschaffen: MERCEDES gaat de zakenauto nu ook leveren met een actieve rijbaan wisselassistent. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de adaptieve cruise controle. Deze noviteit was voorheen alleen voor de Duitse markt beschikbaar. Voor activering van het zogeheten Drive Pilot systeem dient de bestuurder enkel de richtingaanwijzer te bedienen (de cruise controle moet dan wel ingeschakeld zijn). Aanvankelijk was dit stukje techniek nog niet goedgekeurd door de Nederlandse autoriteiten, waardoor Tesla de primeur had met een soortgelijk systeem. Maar nu maakt Mercedes een (automatische) inhaalslag. +++

+++ Auto’s bevatten steeds meer computerchips en worden navenant slimmer. De Amerikaanse chipgigant QUALCOMM neemt daarom het Nederlandse bedrijf NXP Semiconductor over, voor liefst 47 miljard dollar. Qualcomm wil op die manier haar traditionele afzetmarkt, die van de telefonie, uitbreiden naar de autosector. Dat is strategisch slim, want de smartphone markt raakt steeds meer verzadigd. NXP kocht vorig jaar nog het Amerikaanse Freescale Semiconductor, dat ook gespecialiseerd is in chips voor de auto-industrie. Met die overname van 12 miljard dollar werd het bedrijf uit Eindhoven in één klap de meest voorname chipsfabrikant voor auto’s ter wereld. 40 procent van de omzet van het bedrijf komt uit de autogerelateerde activiteiten. NXP zet sterk in op autotechnologieën die de weg naar de zelfrijdende wagen moet plaveien. Volgens persbureau Bloomberg, dat cijfers van onderzoeksbureau IHS gebruikt, is Qualcomm de derde chipfabrikant ter wereld, en NXP de twaalfde. Samen zouden ze een omzet van meer dan 30 miljard dollar realiseren. +++

+++ SKODA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat het licht op groen gezet is voor een coupéversie van de Kodiaq. Merkchef Bernhard Maier laat weten dat de SUV met aflopende daklijn in ieder geval in China op de markt komt. Hij zou de coupéversie van de Kodiaq ook dolgraag in Europa gaan verkopen, maar tot nu toe heeft hij daarvoor nog geen productiecapaciteit kunnen vinden. Maier denkt dat hij het imago van Skoda met de coupéachtige SUV een stuk meer sexy kan maken: “We zijn lange tijd traditioneel en vooral functioneel geweest, maar nu willen wijn innovatiever en emotioneler worden”, aldus de merkchef. +++

+++ Het bestuur van TATA Son, de houdstermaatschappij van het Indiase conglomeraat Tata Group, heeft hard uitgehaald naar zijn gewipte topman Cyrus Mistry. Volgens Tata zijn uitlatingen die Mistry over het bedrijf deed ongefundeerd, kwaadaardig en laster. Volgens Mistry staat Tata er financieel veel slechter voor dan de top wil doen geloven. Onder meer de Europese tak van Tata Steel, waar ook het voormalige Hoogovens in IJmuiden toe behoort, kampt volgens Mistry met onverantwoord hoge verliezen en schulden. Dat geldt volgens hem ook voor autodivisie Tata Motors en voor de hotel/energie/telecom activiteiten van het concern. Mistry werd afgelopen weekend weggestuurd, naar verluidt vanwege tegenvallende prestaties. Tata noemt het spijtig dat de gewezen topman met een beschuldigende vinger wijst naar bedrijfsbeslissingen waar hij zelf de hand in heeft gehad. Het concern zegt “op gepaste wijze” te zullen reageren op de aantijgingen die het ongegrond noemt. +++

Reageren is niet mogelijk.