Nissan heeft afgelopen woensdag laten weten dat zij in mei stopt met de productie van de Tsuru in Mexico. Deze goedkope en kranige sedan was erg populair in de taxiwereld aldaar maar werd vaak zonder airbags verkocht en werd alom bekritiseerd vanwege zijn slechts reputatie op het gebied van botsbestendigheid.
De Tsuru is sinds begin jaren tachtig in productie geweest en was decennialang een melkkoe voor Nissan, maar is inmiddels door de tijd ingehaald. Ook in Latijns Amerika worden de normen op het gebied van veiligheid en uitstoot aangescherpt, waardoor de budgetsedan alleen nog maar in Mexico en Peru verkocht mocht worden. Dat maakt productie niet langer rendabel.
Voor velen in Mexico was de Tsuru de eerste auto die zij konden kopen. Nadat Volkswagen in 2003 stopte met de productie van de Kever, werd de Nissan het lokale equivalent van de New York yellow cab en de London black cab. De Tsuru ontwikkelde zich op die manier tot een symbool voor Mexico City.
Nu Nissan aangekondigd heeft de productie te zullen beëindigen, komt er een eind aan de kritiek dat zij met twee maten zou meten voor wat betreft de veiligheid van haar auto’s: één standaard voor ontwikkelde landen en een andere, veel lagere norm voor markten waar de economie op een lager niveau draait.
Ondanks de slechts reputatie op het gebied van botsbestendigheid, is men in Mexico nog steeds dol op de Tsuru. In de nationale verkoopstatistieken bezet de Nissan na 9 maanden de 7e plaats. Maar de New Car Assessment Program (NCAP) instelling noemt liever een heel ander cijfer: de budgetsedan zou in de periode 2007-2012 betrokken zijn geweest bij meer dan 4.000 dodelijke ongelukken.
De Inter-American Development Bank publiceerde afgelopen woensdag een rapport waarin gesteld werd dat er in Latijns Amerika 440.000 minder dodelijke slachtoffers en zwaar gewonden zouden vallen als aldaar dezelfde veiligheidsnormen zouden gelden als in de Verenigde Staten. Dat zou bovendien 143 miljard aan maatschappelijke kosten schelen.
Vanaf mei worden Mexico en Peru in ieder geval een stukje veiliger. Nissan heeft aangegeven door te zullen gaan met het aanbieden van onderhoud, onderdelen en andere diensten voor de Tsuru. In totaal zijn er meer dan 2,4 miljoen exemplaren van de budgetsedan verkocht. Volgens Nissan heeft zij hiermee voor velen “economisch en betrouwbaar vervoer bereikbaar gemaakt”.
Nissan laat wetend at haar output in Mexico niet negatief beïnvloed zal worden door het saneren van de Tsuru. Ter compensatie zal het Japanse automerk de productie van andere modellen in haar 2 fabrieken in de staat Aguascalientes gaan opvoeren.