Prijsindicatie Audi Q7 2.0 TFSI

0

Als Volvo er met de XC90 mee wegkomt, waarom dan Audi ook niet met de Q7? Dat is de redenatie van Ingolstadt om haar kolossale 7-persoons SUV binnenkort ook te gaan leveren met een viercilinder 2,0 liter turbobenzinemotor.

De komst van de 2.0 TFSI uitvoering betekent een fors lagere instapdrempel voor benzinefans, want de Q7 kost als 3.0 TFSI 88.020 euro. Dieselen kan voor veel minder geld: Aan de 218 pk sterke 3.0 TDI Ultra hangt een prijskaartje van 76.870 euro, oftewel een verschil van ruim 11 mille. Bij Volvo is het prijsverschil tussen de benzine en dieselversies van de XC90 slechts 3.000 euro.

De Zweden laten bovendien zien dat het voor wat betreft de motorisering ook een stuk bescheidener kan. En omdat het verkoopsucces van de XC90 concurrent Audi niet ontgaat, komen de Duitsers nu met een 2.0 TFSI uitvoering van de Q7. Onder zijn motorkap zit dezelfde viercilinder turbokrachtbron als in bijvoorbeeld de A4 en de nieuwe Q5 is te vinden. Ook wordt de 252 pk en 370 Nm sterke motor gebruikt door Porsche voor haar instapversie van de Macan.

Prestaties zijn er nog niet, maar de Porsche zit in 6,7 seconden naar 100 km/u. Reken voor de Q7 2.0 TFSI op zo’n 7,3 tellen en op 220 km/u als topsnelheid. De Macan loopt maximaal 229 km/u en verbruikt 7,2 à 7,4 liter per 100 km. Porsche monteert de eigen PDK automaat, maar Audi zal opteren voor een 8-traps S-tronic transmissie van ZF. Quattro vierwielaandrijving is standaard.

Ter vergelijking: de Volvo XC90 T5 AWD (254 pk en 350 Nm) zit in 8,2 seconden op 100 km/u en houdt het bij 210 km/u voor gezien. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 7,6 liter benzine per 100 km. De Zweed kost 72.495 euro. Autointernationaal.nl verwacht dat de Audi Q7 2.0 TFSI Quattro in Nederland een prijskaartje 73.660 euro. Mits de importeur hem onze kant op haalt, want vooralsnog is de 2,0 liter versie primair voor de Amerikaanse markt bestemd.

 

Reageren is niet mogelijk.