Alfa Romeo aarzelt over nieuwe Giulietta

0

Alfa Romeo twijfelt of de nieuwe generatie Giulietta achterwielaandrijving moet krijgen. De hoge bazen bij het Italiaanse merk willen het wel, maar als de markt er niet om vraagt dan heeft het geen zin.

Krijgt de nieuwe Giulietta voor of achterwielaandrijving? Dat is de grote vraag die nu op het bureau van de grote bazen van Alfa Romeo ligt. Het Italiaanse merk kondigde eerder aan dat bij al zijn toekomstige modellen de aandrijving plaats zal vinden op de achterwielen, maar is nu gaan twijfelen.

Topman Reid Bigland (tweede foto) zegt in een interview: “Het Giorgio platform van de Giulia is geschikt voor de Giulietta, maar het hangt af van wat de klanten willen. Hoeveel achterwiel aangedreven auto’s zijn er in dat segment? Het is een uitstervend ras. Als we het doen dan onderscheiden we onszelf, maar we moeten wel goed blijven kijken naar wat de vraag in de markt is”.

biglandalfaromeoa

Om het platform van de Giulia geschikt te maken voor de kleinere Giulietta moeten er kostbare aanpassingen worden gedaan. Die moeten zichzelf wel terugverdienen. Een andere, goedkopere optie is om het huidige platform (motor dwars voorin in combinatie met voorwielaandrijving) door te ontwikkelen.

De vraag is nu: heeft het zin om een auto met achterwielaandrijving te maken, als de klanten in dat segment er niet om geven? Zelfs concurrent BMW, dat nu als enige merk een compact model met achterwielaandrijving in het C segment aanbiedt, stapt bij de volgende generatie 1-serie over op voorwielaandrijving.

Door dit dilemma rondom de nieuwe Giulietta is de komst ervan uitgesteld. Het model laat nog zeker 3 jaar op zich wachten. De huidige Giulietta stamt uit 2009 en zal tegen die tijd 10 jaar oud zijn. De vraag is of er dan überhaupt nog klanten voor Alfa Romeo zijn in het C segment.

Op de agenda staat nu eerst de Stelvio. Deze concurrent van de BMW X3 en Porsche Macan moet klanten gaan lokken met z’n dynamische weggedrag en wordt leverbaar met dezelfde motoren als de Giulia. Dit betekent dat er ook een Stelvio Quadrifoglio komt met dubbel geblazen 2,9 liter V6. In de Giulia is deze motor goed voor 510 pk.

Daarnaast komt er een grotere SUV die het op moet gaan nemen tegen de BMW X5 en de Porsche Cayenne. Rij dynamiek staat ook bij dit model bovenaan de prioriteitenlijst. Een 7-zitter à la de Audi Q7 en Volvo XC90 zit er dus niet in. Het wordt echter een uitdaging voor Alfa Romeo om het model niet te veel te laten concurreren met de Levante van zustermerk Maserati.

Alfa Romeo broedt ook op een concurrent voor de BMW X1. Dat model zou dan de huidige Giulietta kunnen vervangen, net zoals bij moeder Fiat de Bravo plaats heeft gemaakt voor de 500X. Maar er zal dan eerst een knoop doorgehakt moeten worden over de aandrijvingvorm en dus het type onderstel voor deze compacte SUV.

De onthulling van de Giulia SW staat gepland voor maart, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. De focus ligt bij deze carrosserievariant op design, niet zozeer op veel bagageruimte. De kans dat er een Alfa Romeo alternatief voor de BMW 5-serie en Jaguar XF komt, is klein. De Italianen zien meer kansen in het SUV segment. Voor een grote sedan is het lastiger om een businesscase te maken.

Alfa Romeo wil pas na 2020 met een opvolger van de Brera komen. Deze sportwagen ging in 2010 uit productie en was niet bepaald een verkoophit. Maar het Alfa Romeo gamma is natuurlijk niet compleet zonder een coupé en een spider, dus vandaar dat de Italianen het graag opnieuw gaan proberen.

Aan plannen geen gebrek dus bij Alfa Romeo. Veel zal afhangen van de comeback op de Amerikaanse markt. De 4C heeft daar veel minder gedaan dan gehoopt. Alleen als de Giulia en Stelvio wel vaste voet aan de grond weten te krijgen in de Verenigde Staten, zal moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles de investeringskraan daadwerkelijk gaan opendraaien.

Valt het succes tegen, dan gaat het modellenfeest niet door. En is het nog maar de vraag of wij überhaupt een nieuwe Giulietta (in wat voor vorm dan ook) zullen krijgen.

Reageren is niet mogelijk.