Bestaande parkeervakken worden te klein

0

Uit Brits onderzoek blijkt (maar ook veel Nederlanders zullen zich in de uitkomsten kunnen herkennen) dat de bestaande parkeerplaatsen in parkeergarages te smal zijn voor moderne auto’s. Met name voor SUV modellen is het daar lastig een voldoende ruime plek te vinden.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Britse instituut Accident Exchange. Dit naar aanleiding van steeds meer schademeldingen aan auto’s door het openen van een deur. In het Verenigd Koninkrijk worden elke dag 1.879 van dat soort gevallen geregistreerd.

Oorzaak is het feit dat auto’s bij elke generatiewisseling enkele centimeters groter worden. Zo is bijvoorbeeld de Opel Corsa 16 procent groter is dan 15 jaar geleden. Als dat al zo voor een compact model, dan krijg je zeker met grote auto’s zoals de Ford Mondeo, de Renault Grand Scénic of de Skoda Kodiaq een probleem in een parkeergarage. En dan hebben we het nog niet over een Audi Q7, een Mercedes GLS of Volvo XC90.

In het Verenigd Koninkrijk is een parkeerplaats gemiddeld 4,80 meter lang en 2,40 meter breed. Deze afmetingen worden ‘geadviseerd’ door de Britse overheid. Het vrijblijvende karakter van deze norm betekent dat architecten theoretisch makkelijk ruimere parkeervakken kunnen tekenen, maar dan krijgen zij op hun kop van hun opdrachtgever, die de ruimte in een parkeergarage optimaal wil benutten.

Een parkeergarage exploitant heeft dus geen belang bij grotere parkeervakken, althans niet zolang zijn faciliteit geen beruchte reputatie krijgt qua schade kans. Toch geldt de regel: hoe groter de auto, des te groter ook de kans dat iemand uit een aangrenzende auto zijn portier er tegenaan jast. Dat is vaak geen opzet, maar onhandigheid omdat die betreffende persoon moeite heeft om in/uit te stappen, zeker wanneer de buurman/vrouw zijn/haar auto niet in het midden van de parkeerplaats achterliet.

In Nederland zijn parkeerplaatsen over het algemeen iets groter: 5 meter bij 2,50 meter. Maar ook dan kan je in problemen komen met auto’s als de Audi Q7 (5,05 x 1,96 meter), de BMW X5 (4,88 x 1,93 meter), de Ford Mondeo (4,86 x 1,85 meter), de Hyundai Santa Fe (4,70 x 1,88 meter), de Land Rover Discovery (4,97 x 2,00 meter), de Mercedes GLS (5,05 x 1,98 meter) en de Volkswagen Touareg (4,80 x 1,94).

Comments are closed.