Game changer: Chevrolet Bolt

0

GetestDe nieuwe Bolt

ModelChevrolet Bolt

Modeljaar2017

RecensieDeze nieuwe Chevrolet Bolt is een echte game changer!

General Motors verdient respect. Na het floppen van de Chevrolet Volt (met in diens kielzog de Cadillac ELR en de Opel Ampera), zetten de Amerikanen hun plannen voor nieuwe elektrische modellen anders dan BMW niet in de ijskast. Sterker nog: in precies hetzelfde prijssegment doet General Motors er een schepje bovenop: dit keer met de Chevrolet Bolt.

Chevrolet Bolt achterkant

De modelnaam is goed gekozen. Het klinkt als ‘bold’ (stoutmoedig, brutaal), maar met de letter ‘t’ op het eind betekent het ‘een sprong voorwaarts’. En dat doet Chevrolet: geen enkele andere elektrische auto biedt in de betreffende prijsklasse zo’n grote actieradius. En, zoals uit de test zal blijken, geen andere elektrische auto zit zó slim in elkaar en laat zich zó simpel bedienen.

Chevrolet Bolt zijflank

Met een theoretische actieradius van (minimaal) 500 kilometer behoort de beruchte ‘range anxiety’ tot het verleden. Chevrolet en Opel nodigen u uit om hun nieuwe elektrische auto net zo te gebruiken als een normaal model, en dat voor een prijs die allesbehalve astronomisch is (Autointernationaal.nl gaat voor de Ampera-E variant uit van 32.995 euro). Zakelijk rijders kunnen in Nederland bovendien rekenen op een fors lagere bijtelling (4 in plaats van 22 procent).

Chevrolet Bolt detail

De afzet van elektrische auto’s heeft tot nu toe in Europa (Noorwegen uitgezonderd) nog geen hoge vlucht genomen maar de Chevrolet Bolt annex Ampera-E kan een compleet nieuwe kopersgroep aanbieden: autoconsumenten die op zich wel interesse hebben in een elektrisch model, maar die toe nu toe afgeschikt werden door de beperkte actieradius, de hoge prijs of een combinatie van beiden.

Chevrolet Bolt dashboard

Niet alleen het rij bereik en de tariefstelling werkt drempelverlagend voor de Bolt / Ampera-E maar ook zijn gebruiksvriendelijkheid. Zo staat op het instrumentarium duidelijk vermeld wat jouw actieradius (nog) is. De Chevrolet / Opel doet zijn best een zo nauwkeurig mogelijk cijfer te tonen; niet alleen gebaseerd op de buitentemperatuur maar ook op jouw rijgedrag in het verleden.

Chevrolet Bolt dashboard 2

Het centraal geplaatste, 10,2-inch grote touch screen geeft aanvullende informatie die nuttig kan zijn bij het optimaliseren van je rij efficiëntie: hoeveel stroom gebruikt de airconditioning bijvoorbeeld? Hoeveel kilometer neemt mijn actieradius toe als ik die niet gebruik? En hoeveel kWh gebruik ik eigenlijk per kilometer. Oneerbiedig gezegd is de Chevrolet Bolt / Ampera-E een elektrische auto ‘for dummies’. Dat is geen schande: Opel is in Nederland groot geworden met probleemloze modellen als de Kadett en Rekord.

Chevrolet Bolt infotainment systeem

De eerste praktijkervaring met ‘de auto van de toekomst’ is door het pedaal in te trappen. In afgerond 7 seconden zit je dan op 100 km/u. Daar zal het gros van de automobilisten mee kunnen leven. Ik spreek bewust van ‘het pedaal’ want in L modus heb je slechts één pedaal nodig om te versnellen en af te remmen. Het loslaten van het pedaal is dan voldoende; de Chevrolet Bolt / Ampera-E komt dan uit zichzelf tot stilstand. Er wordt dan sterk ingezet om regeneratie van remenergie. General Motors heeft deze techniek reeds in de tweede generatie Chevrolet Volt en in de Cadillac ELR getest en is compleet kinderziektevrij gebleken.

Chevrolet Bolt scherm

In de praktijk hoef je tijdens de meeste ritten het rempedaal niet aan te raden. BMW i3 en Tesla rijders weten inmiddels niet beter. Maar voor diegenen die dit toch (nog) ‘eng’ vinden, dan kan je opteren voor de D modus en het rempedaal gebruiken zoals je gewend bent om te doen in een auto met verbrandingsmotor. De Chevrolet / Opel vindt beiden prima. It is up to you. Ook dat werkt drempelverlagend. Zou je niet beter weten, dan is de Bolt / Ampera-E gewoon een erg stille auto. Voor de rest gedraagt hij zich volkomen normaal.

Chevrolet Bolt scherm 2

‘Normaal’ betekent echter niet ‘saai’. Je kan altijd genieten van de sensatie van de soepele vermogensafgifte, de instant beschikbaarheid van het maximale koppel en het spelenderwijs maximaliseren van jouw persoonlijke bereik; elke acculading kijken of je op basis van de informatie die de boordcomputer jou geeft nét iets verder kan komen. Freude am Fahren, maar dan op de nieuwe manier. Over de rijeigenschappen hoef jij je ondertussen geen zorgen te maken. Doordat het lithium/ion accupakket zich in de wagenbodem bevindt, is de wegligging zeer stabiel. En zelfs boven de 130 km/u is het tempo waarin de Chevrolet Bolt / Ampera-E weet te versnellen indrukwekkend. Dit is in potentie net zo’n bonnenpakker als een Tesla.

De nieuwe Chevrolet Bolt

Misschien wordt de grootste koopdrempel wel gevormd door het design. General Motors omschrijft de carrosserievorm zelf als een cross-over, maar dan verwacht je eigenlijk een wat stoerdere auto. Eerlijk gezegd doet de Bolt / Ampera-E een beetje denken aan het compacte MPV duo van Hyundai en Kia, de ix20 en de Venga. Het is niet erg sexy om in zo’n auto te rijden. Maar positief bekeken kan je in de Chevrolet Bolt / Ampera-E ook een stylingmix van de Volt / Ampera en de BMW i3 zien. Of hem typeren als een ‘hoge hatchback’.

Chevrolet Bolt zijflank en achterkant

De Bolt / Ampera-E is in ieder geval verrassend ruim. Hij biedt binnenin meer plek dat je op basis van de carrosserieafmetingen (4,17 meter) doet vermoeden. Dat komt doordat bestuurder en bijrijder relatief ver naar voren zitten. Verder is de achterbank wat hoger geplaatst omdat een deel van het accupakket zich onder hun zetels bevindt. Deze ‘theateropstelling’ heeft bovendien als voordeel dat achterpassagiers een uitstekend uitzicht hebben. En de hoeveelheid hoofdruimte blijft prima.

Chevrolet Bolt kofferbak

Anders dan de (te) krappe Volt / Ampera is de Bolt / Ampera-E een praktische, ruime gezinsauto. Door de simpele bediening lijkt hij wat saai, maar door slimme vondsten is hij dat allerminst. Zo zal de accu zich, zodra er geregistreerd is dat jij erg goed bent in het regenereren van remenergie, zich nooit helemaal vol laden. Dat is nergens voor nodig, want jouw rijdrag levert immers ook stroom op. Dat scheelt weer geld. Opladen via een normaal stopcontact kost 9 uur. Via een snellader zit je na 30 minuten op 90 procent van de maximale capaciteit.

Chevrolet Bolt achterlicht

Qua veiligheidsuitrusting en assistentiesystemen biedt de Chevrolet Bolt / Ampera-E alles wat je hartje begeert: verwarmbare stoelen (ook achterin), een verwarmbaar stuurwiel, een automatisch dimmende binnenspiegel, dode hoek waarschuwing, een rijbaan assistent, een parkeerassistent die waarschuwt voor overig verkeer als je een ‘dwars’ vak verlaat. Met de optionele dakrails krijgt de Bolt / Ampera-E alsnog een vleugje cross-over uitstraling. Verder kan er gekozen worden voor zaken als een achteruitrijdcamera, draadloos telefoon opladen, USB aansluitingen achterin en een automatische remassistent (inclusief voetgangersherkenning).

Chevrolet Bolt testrecensie

100%
100%
Awesome

Wordt 2017 het jaar waarin de elektrische auto doorbreekt? Als het aan Chevrolet en Opel ligt wel. En er is geen reden om hun ongelijk te geven. De Bolt / Ampera-E opereert qua prijs:actieradius verhouding in een totaal nieuwe klasse en daar heeft hij eigenlijk geen directe concurrenten, althans niet in 2017. Niemand anders biedt zoveel 'elektrische auto' voor zo weinig geld. De Chevrolet Bolt / Ampera-E zal daardoor niet alleen kopers weglokken bij BMW (i3), Nissan (Leaf) en Volkswagen (e-Golf), maar ook uit het segment van conventioneel aangedreven modellen. Ja, deze nieuwe Chevrolet / Opel is een echte game changer!

  • 10
  • Beoordelingen door bezoekers (39 Stemmen)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.