Verfrissend: Toyota C-HR

0

GetestDe nieuwe C-HR

ModelToyota C-HR

Modeljaar2017

RecensieHet design van de C-HR is even wennen, maar het is prijzenswaardig dat Toyota risico heeft durven nemen.

Waarom de korte test?

In 1994 schreef Toyota met de RAV4 een stukje autogeschiedenis: deze compacte SUV was ook in de stad prima bruikbaar en reed dankzij de zelfdragende carrosserie niet als een klassieke terreinwagen. Maar daarna kreeg de grootste autobouwer van Japan last van de wet van de remmende voorsprong: de RAV4 evolueerde wel, maar een antwoord op de door Nissan met de Qashqai in gang gezette cross-over trend moest het merk schuldig blijven. Tot vandaag, want nu is de Toyota C-HR testklaar: een coupéachtige cross-over voor het C segment met een onderstel dat Toyota ook gaat gebruiken voor zijn gewone personenwagens.

De nieuwe Toyota C-HR 2017

Wat voor auto is de Toyota C-HR?

De nieuwe C-HR is een kruising tussen een hatchback, een SUV én een coupé. Van het laatste type auto neemt hij de vloeiende daklijn over, evenals de schuin geplaatste achterklep. Verder hebben de in de C stijl verborgen deurgrepen, die visueel de indruk wekken dat de Toyota C-HR geen achterportieren heeft, ook een hoog coupégehalte. SUV elementen in het ontwerp zijn de royale bodemvrijheid en de geprononceerde wielkasten. Onder de streep levert dit voor de C-HR een stoer, robuust en mannelijk uiterlijk op.

Toyota C-HR cockpit

Het zogeheten TNGA onderstel van de C-HR is reeds bekend van de jongste Prius. Dit betekent dat hybride aandrijftechnologie tot de mogelijkheden behoort. Standaard is echter de 1,2 liter turbobenzinemotor van de Auris. Kortom, ook in dit opzicht is de Toyota C-HR een echte cross-over dus. Doelgroep zijn jonge, in de stadsjungle wonende autoconsumenten, maar vanwege de hoge zitpositie zal de Toyota het zeker ook goed doen bij oudere autorijders die hier en daar nog een wilde haar over hebben.

Toyota C-HR detail buitenkant

Is het wat?

De Toyota C-HR had geen voorganger en kan dus als een compleet nieuw worden beschouwd die de positie van Toyota in het C segment gaat versterken. In het merkgamma neemt hij met zijn lengte van 4,36 meter een plaats in onder de RAV4, die in huidige vorm 4,60 meter lang is. De in de vorige alinea genoemde 1,2 liter turbo heeft 4 cilinders en is 116 pk en 185 Nm sterk. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 135 à 144 gram/km, afhankelijk van de gekozen uitvoering (er kan gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak en een CVT, met daarnaast de keuze uit voorwielaandrijving of tractie rondom; de CVT versie is er alleen met vierwielaandrijving.

Toyota C-HR laadruimte

De tweede motoroptie is de aandrijflijn van de hybride Prius (niet de stekkerversie). Deze versie van de C-HR is er alleen met voorwielaandrijving en stoot 86 à 87 gram CO2/km uit. De nikkel/metaal batterij (NiMH) voor de elektromotor bevindt zich onder de achterbank. Dat levert een nette kofferruimte van 377 liter op, al zijn er cross-overs die (aanzienlijk) meer capaciteit bieden. Evenmin indrukwekkend is het feit dat je geen vlakke laadvloer krijgt wanneer de achterbankleuning (dat kan in 60:40 verhouding) neergeklapt wordt. Van de onder de bank geplaatste accuset hebben de achterpassagiers geen last (er is zondermeer voldoende hoofd/been ruimte), maar hun reiscomfort wordt wel gehinderd door het feit dat zij bijna niet opzij kunnen kijken vanwege de hoge taillelijn en doordat het raamoppervlak relatief klein is.

Toyota C-HR achterbank

De Toyota C-HR beschikt vóór over McPerson veerpoten en achter over een zogeheten multi-link constructie waardoor hij ook daar volledig onafhankelijke vering heeft. Hij rijdt dan ook als een gewone personenwagen. Toyota heeft het accent voor de C-HR op een vrij dynamisch weggedrag gelegd, wat hem tot een aangename auto heeft gemaakt om mee te sturen. Tegelijkertijd is het veercomfort goed, zodat de medaille eigenlijk geen keerzijde kent; een knappe prestatie. Met name het hoge absorptievermogen van bijvoorbeeld (dwars naden en het wegdek en putdeksels) maakt indruk. Bij een vlotte rijstijl worden al te grote carrosseriebewegingen goed onder controle gehouden. Doordat de C-HR niet overloopt aan koppel, komt de voortrein qua grip nooit in de problemen. Kortom, de Toyota is een probleemloos rijdende auto die zowel door liefhebbers van dynamische modellen als comfortfans gewaardeerd zal worden.

Toyota C-HR achterkant

Het opvallend vormgegeven alternatief voor de Nissan Qashqai c.s. is er vanaf 24.495 euro. Voor dit bedrag levert Toyota de C-HR als 116 pk sterke en handgeschakelde 1.2 Turbo Comfort. Zijn uitrusting omvat LED dagverlichting, handbediende airconditioning, een radio/cd-speler met AUX & USB aansluitingen, elektrisch bedienbare portierramen rondom, cruisecontrole en 17-inch lichtmetalen velgen. Een trede hoger staat de Dynamic uitvoering. Die is er vanaf 26.795 euro en kenmerkt zich door een uitgebreid multimediasysteem, een achteruitrijdcamera, automatische airconditioning, DAB+ en Smart Entry. De C-HR is optioneel verkrijgbaar met een CVT automaat. Daarvoor rekent Toyota 1.500 euro extra. en vierwielaandrijving leverbaar. Derde uitrustingniveau is de Executive. In deze uitvoering beschikt de C-HR over 18-inch lichtmetalen velgen, soft touch afwerking van het dashboard, halfleren stoelbekleding, een navigatiesysteem met 3 jaar lang gratis updates, LED interieurverlichting, stoelverwarming en Park Assist. De prijs bedraagt 29.295 euro of 1.500 euro extra indien u de CVT automaat uitvoering wenst. Deze variant is er ook als AWD (vierwielaandrijving dus) en kost dan 34.495 euro. Boven aan de uitrustingladder staat de Toyota C-HR Premium. Die kost in handgeschakelde uitvoering (de CVT automaat kost ook hier 1.500 euro extra) 31.795 euro en verwent de koper met zaken als een JBL geluidsinstallatie met 9 speakers en subwoofer, volledige LED techniek voor de koplampen, idem achterlichten, Rear Cross Traffic Alert, Blind Spot Monitor én een verwarmbaar stuurwiel. Voor de C-HR 1.2 Turbo Premium AWD automaat rekent Toyota 36.995 euro. Eveneens is het mogelijk om de Toyota C-HR met een zwart dak te bestellen. Toyota noemt deze uitvoering Bi-Tone en hangt daar een prijskaartje van 29.795 euro aan (CVT automaat 1.500 euro extra). Er is ook een Bi-Tone Plus. Die kost 32.795 resp. 34.295 euro. Voor de AWD uitvoeringen van de C-HR Bi-Tone en Bi-Tone Plus rekent Toyota de tarieven 34.995 euro resp. 37.995 euro; een automaat is in beide gevallen standaard.

Toyota C-HR infotainment systeem

De Toyota C-HR is er zoals gezegd ook als Hybrid. De aandrijflijn is identiek aan die van de Prius en dat betekent een gecombineerd vermogen van 122 pk. Van deze hybride neemt de C-HR trouwens ook de TNGA bodemplaat over. Toyota geeft voor de 1.8 Hybrid uitvoering een gemiddeld verbruik van 3,7 liter/100 km op. Dat betekent een CO2-uitstoot van 85 gram en, bij registratie in 2016, een tot 21 procent verlaagde bijtelling. De Hybrid versie is er niet als Comfort, maar voor de rest zijn alle uitrustingsmaken mogelijk, inclusief de versies met zwart dak. De tarieven zijn 29.495 euro (Dynamic), 31.995 euro (Executive), 34.495 euro (Premium), 32.495 euro (Bi-Tone) en 35.495 euro (Bi-Tone Plus).

Toyota C-HR in de stad

De Toyota C-HR is per direct te bestellen. Snelle beslissers kunnen voordeel scoren met de First Edition uitvoering. Die is er als handgeschakelde 1.2 Turbo vanaf 29.795 euro. De Hybrid First Edition kost 32.495 euro. De introductie uitvoering is gebaseerd op de Executive en heeft als extra de JBL geluidsinstallatie van de Premium versie, chromen ornamenten op achterklep, voorbumper plus zijkant, een First Edition badge en een JBL Xtreme t.w.v. 299 euro (de nieuwe mobiele Bluetooth luidspreker voor thuisgebruik). Ten opzichte van de Executive kost de First Edition (dus) slechts 500 euro extra, wat volgens Toyota resulteert in een voordeel van 1.690 euro.

Toyota C-HR testrecensie

80%
80%
Awesome

De Prius is niet ieders kopje thee, terwijl de Auris daarentegen weer érg grijs is. De marktpositie van Toyota is daardoor in het C/D segment momenteel niet erg sterk, ook omdat de Avensis een kwijnend verkoopbestaan lijdt. Maar met de C-HR weet het Japanse merk alle schijnwerpers weer op zich gericht te krijgen. De Toyota C-HR is niet alleen een in veel opzichten overtuigend alternatief voor de eerder genoemde Nissan Qashqai en zijn volgelingen, maar ook voor conventionele hatchbacks. Het design van de C-HR is even wennen, maar het is prijzenswaardig dat Toyota risico heeft durven nemen. Qua zelfbewuste uitstraling komt het model in ieder geval niks tekort.

Tegelijkertijd weet de Toyota C-HR te plezieren met een goed weggedrag en een prima comfort. Ook de 1,2 liter turbobenzinemotor is lekker levendig zonder dat je daarvoor veel moet schakelen. Doorsparen voor de CVT is daarom niet nodig, ook omdat deze transmissie het comfort en het plezier in de CH-R nogal verstoord. Een ander minpunt is de slechte overzichtelijkheid van de achterzijde en het beroerde uitzicht voor achterpassagiers.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (234 Stemmen)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.