Autoverkopen november nieuw dieptepunt

0

Afgelopen maand zijn in totaal 32.271 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet in Nederland. Dat is 20,0 procent minder is dan in november vorig jaar, toen er 40.344 registraties waren.

Het jaarsaldo (de maanden januari t/m november) staat nu op 347.286 registraties: een daling van 8,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015, toen er 380.146 nieuwe personenauto’s op kenteken werden gezet. Autointernationaal.nl schreef vorige maand al dat het nu zeer de vraag is of de door branchevereniging RAI Bovag en kennisbureau Aumacon afgegeven jaarprognose van 380.000 à 385.000 registraties gehaald gaat worden.

2016 is hard op weg het slechtste verkoopjaar van de afgelopen 4 decennia te worden. In december zullen nog snel wat stekkerhybride modellen op kenteken worden gezet omdat in 2017 de bijtelling voor dit soort auto’s van 15 procent naar 22 procent gaat, maar de run op de showrooms zal veel minder groot zijn dan in december 2015. Autointernationaal.nl handhaaft daarom haar eindsaldo van 375.000 registraties. Daarvoor moeten in december dan wel een kleine 28.000 auto’s op kenteken gezet worden. Een registratiecijfer van 10.000 à 12.000 is normaal voor de slotmaand. Oftewel: de kans is dus levensgroot dat u hier de juist, driehoog achter berekende raming leest en dat de duur betaalde brancheanalisten het mis hebben.

De 5 best verkochte merken in november 2016 waren achtereenvolgens: Renault (3.537 registraties en 11,0 procent marktaandeel), Opel (3.429 en 10,6 procent), Volkswagen (3.220 en 10,0 procent), Peugeot (2.495 en 7,7 procent) en Toyota (2.031/6,3 procent). Op jaarbasis gaat Volkswagen onbedreigd aan kop met 38.627 registraties en 11,1 procent marktaandeel. Autointernationaal.nl schreef vorige maan dat het enige spannende competitie-element in de top5 de strijd tussen Opel en Renault om plaats 2 is. In oktober ging de zilveren plak naar het Duitse merk, maar nu is die trofee voor Renault (31.231 registraties en 9,0 procent marktaandeel). Opel (30.497 en 8,8 procent) volgt op korte afstand en de rest van de top5 bestaat uit Peugeot (26.238 en 7,6 procent) en Ford (20.047 procent 5,8 procent).

Ondanks dat de totale markt met 20 procent in elkaar klapte, waren er ook merken die hun verkopen tegen de verdrukking in wisten op te voeren. In alfabetische volgorde gaat het hierbij om Alfa Romeo (met dank aan de Giulia), Hyundai (de i10, de i20, de Ioniq, de ix20 en de Tucson hebben een uitstekende maand achter de rug), Jeep (al is de Renegade de enige kurk waar dit merk op drijft), Kia (de Niro is een leasehit), Mercedes (de B-klasse, E-klasse, GLA en GLC zitten samen met de Sprinter in de lift), Opel (de Karl en de Astra trekker de kar), Renault (de verkopen van de Mégane zijn goed op stoom gekomen, terwijl tegelijkertijd de Clio prima blijft scoren), Suzuki (met name de Baleno zorgt voor groei) en Tesla.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich merken waarvan de afzet vorige maand meer dan halveerde. Hier gaat het in alfabetische vorm om Dacia (Nederland lijkt uitgekeken op het complete gamma), DS (het enige model dat nog een beetje populair was, de DS 3, loopt nu ook niet meer), Land Rover (de Discovery Sport lijkt definitief geen hit te worden), Lexus (zonder de uitgerangeerde CT 200h stellen de verkopen amper wat voor), Mitsubishi (de afzet van de Outlander is met bijna 90 procent gedaald). Peugeot (hetzelfde verhaal, al heet het slachtoffer hier ‘308’), Porsche (idem, ‘Cayenne’) en Volvo (dit merk wordt niet alleen hard geraakt door de verminderde belangstelling voor de T8 Twin Engine uitvoering van de XC90, maar ook doordat zowel de V40 als de V60 niet bepaald okselfris meer zijn).

De 5 best verkochte modellen waren in november achtereenvolgens de Renault Clio (1.260 registraties en 3,9 procent marktaandeel), de Opel Astra (1.183 en 3,7 procent), de Opel Karl (861 en 2,7 procent), de Volkswagen Polo (787 en 2,4 procent) en Peugeot 208 (770 en 2,4 procent). Modellen die in november minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3 (368 registraties), de BMW 3-serie (495), de Citroën C3 (306), de Fiat 500 (403), de Ford Fiesta (566), de Ford Focus (427), de Hyundai i10 (494), de Kia Picanto (598), de Kia Niro (580), de Mercedes C klasse (373), de Mercedes E klasse (304), de Nissan Qashqai (381), de Opel Karl (861), de Opel Corsa (715), de Opel Astra (1.183), de Peugeot 108 (675), de Peugeot 208 (770), de Peugeot 2008 (446), de Peugeot 308 (438), de Renault Twingo (350), de Renault Clio (1.260), de Renault Captur (535), de Renault Mégane (732), de Seat Ibiza (354), de Skoda Fabia (359), de Skoda Octavia (607), de Toyota Aygo (698), de Toyota Yaris (627), de Toyota Auris (368), de Volkswagen Up (714), de Volkswagen Polo (612), de Volkswagen Golf (681), de Volkswagen Passat (612) en de Volvo V40 (511).

2016 zal de geschiedenis ingaan als een verloren jaar. Maar grote kans dat er in 2017 weer sprake is van groei. Als de economie het goed blijft doen, moeten 425.000 registraties haalbaar zijn. Dat is nog steeds magertjes, want in het afgelopen decennium was het jaargemiddelde 454.000 auto’s. En in het topjaar 1999 gingen er zelfs 611.776 nieuwe personenwagens over de toonbank.

Reageren is niet mogelijk.