Autoverkopen 2016: na regen komt zonneschijn

0

Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s in Nederland is in 2016 uitgekomen op 382.825 exemplaren. Voornamelijk als gevolg van de enorme piek eind vorig jaar is dat 14,7 procent minder dan in 2015. Ter vergelijking: in recordjaar 1999 gingen er 611.776 stuks over de toonbank. In december stokte het aantal registraties bij 35.723. Dat is 48,1 procent minder dan in dezelfde maand van 2015.

Voor zakelijke auto’s die vanaf 1 januari 2017 worden geregistreerd, gelden nog maar 2 bijtellingtarieven, namelijk 4 procent voor volledig elektrische auto’s en 22 procent voor alle andere modellen. In 2016 was er nog sprake van een apart tarief van 15 procent voor auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer (oftewel de stekkerhybride modellen). Op papier had dit in de afgelopen maanden kunnen leiden tot extra belangstelling voor deze modellen, maar dat effect werd volledig overschaduwd door de stormloop die zich eind 2015 op dergelijke modellen voordeed, toen die nog veelal in de 7 procent bijtellingcategorie vielen. Tegelijkertijd was er in de laatste maanden van 2016 sprake van uitgestelde aankoop door zakelijke rijders met betrekking tot de auto’s die in 2016 nog in het hoogste tarief van 25 procent bijtelling vielen, maar waar na 1 januari 2017 (net als op alle andere modellen) 22 procent op van toepassing is.

In december 2015 werden 68.779 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet; een recordaantal. Dat betrof toen voornamelijk zuinige diesels zoals de Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi en stekkerhybride modellen, waarvoor destijds zoals gezegd voor zakelijke rijders nog een aantrekkelijke fiscale bijtelling van slechts 14 resp. 7 procent gold (gedurende maximaal 5 jaar). Veel van deze auto’s werden echter pas in de loop van 2016 afgeleverd, hetgeen zijn weerslag heeft gehad op de statistieken. Daarnaast is de import van gebruikte auto’s in 2016 toegenomen tot circa 160.000 stuks, waarvan ongeveer een derde 2 jaar of jonger was. Ook deze ontwikkeling zette de verkoop van nieuwe auto’s onder druk.

Onder de streep leverde dit een jaartotaal op dat het laagste sinds 1969 is, toen er slechts 349.588 nieuwe personenauto’s werden verkocht. Met de afsluiting van 2016 komt een slecht en grillig autojaar ten einde. Zo begon het eerste kwartaal (vergeleken met dezelfde periode in 2015) met een terugval van 10,4 procent, met name veroorzaakt door de toentertijd sterke reactie op de verminderde fiscale impulsen voor zakelijke rijders. In het tweede kwartaal veerde de autoverkoop vervolgens weer op (+4,5 procent) om in het derde kwartaal met 8,5 procent te dalen. De daling in het vierde kwartaal was liefst 34,3 procent. Vooral in december ging het dus fors achteruit.

Wat betreft tweedehands auto’s was 2016 wel een goed jaar. Door particulieren zijn in totaal ruim 1,8 miljoen occasions aangeschaft, wat neerkomt op een stijging van 3,6 procent. De goede cijfers op de tweedehands markt zijn voor een deel eveneens te verklaren door de begin vorig jaar veranderde bijtellingregels. Veel auto’s die in 2015 als nieuw op kenteken zijn gezet, zijn pas dit jaar als gebruikte wagens aan de man gebracht. Bij zakelijke rijders waren die bolides met bouwjaar 2015 erg gewild, omdat voor hen dan nog de oude, lagere bijtelling gold. Het best verkochte occasionmerk was afgelopen jaar opnieuw het Duitse Volkswagen.

Het feit dat tweedehands auto’s vorig jaar grif gekocht werden, illustreert dat de consument steeds minder belangstelling heeft voor een nagelnieuw exemplaar. Ze zijn niet alleen duurder dan occasions, maar er worden ook steeds minder kilometers per auto verreden. Gemiddeld wordt er jaarlijks afgerond 13.000 kilometer afgelegd, hetgeen circa 700 kilometer minder is dan 10 jaar geleden. Aan het kopen van een occasion zitten bovendien minder risico’s omdat moderne auto’s van uitstekende kwaliteit zijn, waardoor er minder drang is tot vervanging. Daarnaast neemt de status van een (nieuwe) auto af, waardoor er minder weerstand is om het huidige exemplaar te vervangen door een kleiner model. Met als gevolg dat de meeste verkopen vorig jaar werden gegenereerd door het B segment (zogeheten super stadsauto’s, voorbeeld: Renault Clio). In 2015 vond de meeste actie nog plaats in het C segment (compacte middenklasse, voorbeeld: Volkswagen Golf).

Op de markt voor nieuwe auto’s waren de bestverkochte merken in 2016 achtereenvolgens Volkswagen (43.819 registraties; marktaandeel 11,4 procent), Renault (35.037 en 9,2 procent), Opel (32.500 en 8,5 procent), Peugeot (28.130 en 7,3 procent) en Ford (21.365 en 5,6 procent). Volkswagen werd voor de 12e keer op rij het bestverkochte merk in ons land. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland.

In december bestond de merken top5 uit achtereenvolgens Volkswagen (5.239 registraties; marktaandeel 14,7 procent), Renault (3.785 en 10,6 procent), Toyota (2.567 en 7,2 procent), Mercedes (2.536 en 7,1 procent) en BMW (2.220 registraties en 6,2 procent). Opvallend is dat de volumemerken Ford, Opel en Peugeot in dit maandoverzicht ontbreken.

Ondanks de 48,1 procent lagere autoverkopen in december, waren er desondanks merken die hun afzet afgelopen maand wisten op te voeren. In alfabetisch volgorde waren dit Alfa Romeo (dankzij de Giulia), Hyundai (met uitzondering van de i30 deed de stijging zich hier over de hele linie voor), Kia (met de Niro heeft dit merk een homerun geslagen), Mercedes (de afzet van de E-klasse vertienvoudigde bijna), Mini (met name de Hatch deed het goed), Nissan (de Leaf en X-Trail maakten een comeback), Smart (er werden ruim 3 keer zoveel exemplaren van de Forfour op kenteken gezet, vermoedelijk voor verhuur), Suzuki (de Baleno en Ignis zijn welkome aanvullingen op het gamma) en Tesla (de afzet van de Model X had in december vleugels).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die in december hun afzet met meer dan tweederde zagen dalen. Het gaat hierbij om het als zelfstandig label mislukte DS (slechts 38 registraties), Jaguar (de XE had het moeilijk en de nieuwe XF slaat niet aan), Land Rover (de Evoque hype is voorbij), Lexus (wie wil er nog een CT 200h? antwoord: niemand), Mitsubishi (stekkerhybride implosie heeft zijn uitwerking op de Outlander PHEV verkopen), Peugeot (het 308 SW BlueHDi drama, maar ook de 208 ging onderuit), Porsche (à la Mitsubishi, maar hier is de Cayenne S E-Hybrid het slachtoffer) en Volvo (opvallend genoeg blijft bij dit merk de XC90 redelijk overheid, maar bij de V40 lijkt de houdbaarheidsdatum verstreken te zijn).

De bestverkochte modellen in 2016 waren achtereenvolgens de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 12.432 stuks; marktaandeel 3,2 procent), de Renault Clio (10.730 en 2,8 procent), de Volkswagen Polo (9.945 en 2,6 procent), de Opel Astra (9.893 en 2,6 procent) en de Volkswagen Up (8.638 en 2,3 procent). In 2015 was de Peugeot 308 de populairste auto in Nederland, maar de zuinige dieselversie daarvan was vorig jaar dus veel minder in trek. In de daaraan voorafgaande jaren waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (2010 en 2011), de Renault Mégane (2012), de Volkswagen Up (2013) en de Volkswagen Golf (2014) het populairst.

Modellen die in december minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3 (760), de Audi Q7 (920), de BMW 2-serie Tourer (404), de BMW 3-serie (1.206), de Citroën C3 (393), de Fiat 500 (427), de Ford Fiesta (577), de Ford Focus (310), de Kia Picanto (411), de Mercedes C klasse (949), de Mercedes E klasse (791), de Mitsubishi Outlander (1.077), de Nissan Qashqai (545), de Opel Karl (344), de Opel Corsa (339), de Opel Astra (860), de Peugeot 108 (607), de Peugeot 208 (371), de Peugeot 2008 (306), de Peugeot 308 (499), de Renault Twingo (438), de Renault Clio (1.150), de Renault Captur (656), de Renault Mégane (796), de Renault Kadjar (465), de Skoda Octavia (669), de Toyota Aygo (792), de Toyota Yaris (782), de Toyota Auris (325), de Toyota C-HR (550), de Volkswagen Up (301), de Volkswagen Polo (531), de Volkswagen Golf (1.257 excl. Sportsvan uitvoering), de Volkswagen Passat (2.926), de Volvo V40 (351), de Volvo S60/V60 (722) en de Volvo XC90 (813).

Samengevat betekent dit dat de modellen top5 vorige maand bestond uit de Volkswagen Passat, de Volkswagen Golf, de BMW 3-serie, de Renault Clio en de Mitsubishi Outlander. Met uitzondering van de Clio zijn dit dus allemaal modellen die leverbaar zijn in stekkerhybride uitvoering waarop in december nog fiscaal voordeel kon worden behaald, ook al was de besparing minder groot dan in 2015.

Voor 2017 verwacht Autointernationaal.nl dat er 420.000 nieuwe personenauto’s worden geregistreerd. De Nederlandse automarkt zal vanaf dit jaar dus in rustiger vaarwater terecht komen, aangezien er geen ingrijpende fiscale wijzigingen meer op stapel staan voor de komende jaren. Daarmee komt er een eind aan de jarenlange marktverstoring, waarbij voornamelijk de bijtellingregels bepaalden welke merken en modellen succesvol waren. Het geraamde eindcijfer ligt weliswaar een kleine 10 procent boven het niveua van 2016, maar is (in het licht van de resultaten in de afgelopen jaren) nog steeds relatief laag. In de afgelopen 10 jaar werd namelijk een jaargemiddelde van 454.000 registraties gerealiseerd.

Reageren is niet mogelijk.