Kort door de bocht: Mazda MX-5 RF

0

GetestDe nieuwe MX-5 RF

ModelMazda MX-5 RF

Modeljaar2017

RecensieAls RF biedt de Mazda MX-5 meer nadelen dan voordelen.

Waarom de korte test?

Mazda heeft een nieuwe cross-over in haar gamma. Dit keer gaat het niet om de gebruikelijke kruising tussen een hatchback en een SUV, maar om een mix van een cabriolet (of roadster) en een coupé.

Mazda MX-5 RF 2017

Wat voor auto is de Mazda MX-5 RF?

Mazda heeft hiervoor haar veel geprezen MX-5, de meest verkochte open 2-zitter ter wereld, voorzien van een metalen, coupéachtig klapdak. De nieuwe variant draagt de extra letters ‘RF’ (die staan voor: Retractable Fastback) in zijn typeaanduiding. Met het model probeert Mazda het beste van 2 werelden (i.c. de soliditeit van een coupé en de mogelijkheid van een cabriolet om de wind in je haren te voelen) te combineren.

Mazda MX-5 RF op de weg

Maar is ‘meer’ ook beter? Op papier kan Mazda met de waarschijnlijk door haar marketingafdeling bedachte MX-5 een nieuwe kopersgroep aanspreken; autoconsumenten die niet alleen meer te besteden hebben, maar ook hogere comfort & veiligheid eisen stellen. De hogere positionering betekent dat de Japanner in het vaarwater van de BMW Z4 en Mercedes SLC terecht is gekomen. Om deze reden is de MX-5 RF ook leverbaar met … een automaat..

Mazda MX-5 RF voorkant

Is het de nieuwe Mazda MX-5 RF wat?

Eind jaren tachtig zorgde Mazda voor een revival van het roadster segment. Na de implosie van de Britse auto-industrie (en de aftakeling van Alfa Romeo en Fiat) leek het gedaan met de lichtvoetige, open 2-zits sportwagen. Maar Mazda vond het betreffende autotype opnieuw uit. Wereldwijd is er veel applaus voor dit initiatief en in de vorm van de RF uitvoering van de MX-5 zijn de Japanners een stapje verder gegaan.

Mazda MX-5 RF het opklappen van het dak

Puur kijkend naar de werking van het wegklap systeem voor het aluminium dakje is de RF versie zijn meerprijs ten opzichte van de reguliere uitvoering (2.600 euro) dubbel en dwars waard: je trekt er ongekend veel aandacht mee. Daarnaast heeft de coupéachtige MX-5 een zekere (extra) allure, waardoor de Mazda een beetje doet denken aan een te heet gewassen Dodge Viper. Er zijn slechtere auto’s om mee vergeleken te worden.

Mazda MX-5 RF cockpit

Maar bij de RF versie lijkt het vooral om de vorm te gaan, en niet om de pure inhoud zoals bij de gewone MX-5. De wind fluit nog steeds naar binnen via de zijraamkieren en als je open rijdt, dan heb je meer last van turbulentie dan in de roadster uitvoering. Het grootste nadeel van de RF versie is echter het sterk verslechterde zicht rondom. Vanwege de dikke C stijl (essentieel voor het wegklap mechanisme van het dak) is de dode hoek enorm. En dat staat onbezorgd rij plezier flink in de weg. Dat de RF versie standaard over een dode hoek assistent beschikt, doet daar weinig aan af.

Mazda MX-5 RF dashboard

Gelukkig is er met de wegligging van de RF versie niks mis. De MX-5 is ook in deze carrosserievorm een heerlijke auto om mee rond te toeren. Zowel de 1.5 als de 2,0 liter motorvariant reageren zeer gretig op gaspedaalcommando’s. De MX-5 RF weegt slechts 1.015 kilo en daardoor heeft hij niet veel vermogen nodig. De onderstelafstelling zorgt er voor dat je lekker kunt spelen in deze Mazda zonder doodsangsten uit te hoeven staan. De besturing is ongelooflijk communicatief en de standaard handbak zorgt voor ongeëvenaard veel schakelplezier.

Mazda MX-5 RF 2017 op de weg

De optionele automaat (meerprijs 1.700 euro) doet zijn werk in de sportstand naar behoren, maar geeft je op geen enkel moment het gevoel dat je onderweg bent met een MX-5. Waardoor je net zo goed een tweedehandse Renault Wind kan kopen. En het blijft knagen dat het klapdak mechanisme er voor zorgt dat je 45 kilo extra mee moet torsen in de MX-5 RF. Gewicht was ten tijde van de Lotus Elan al de grootste vijand van de sportauto en dat is vandaag de dag niet anders.

Mazda MX-5 RF 2017 testrecensie

70%
70%
Awesome

In ruil voor 2.600 euro extra krijg je van Mazda in de vorm van de RF versie een sportwagen die de MX-5 filosofie teniet doet. De Japanner is geen echte roadster annex cabriolet meer, maar tegelijkertijd is de overzichtelijkheid van de carrosserie veel slechter dan bij een doorsnee coupé. Voeg daarbij de feiten dat sportauto's met een vast dak doorgaans lichter én goedkoper zijn dan open varianten, en je kan niet anders dan concluderen dat Mazda een stap in de verkeerde richting heeft gezet.

'Duur' kan je de RF versie evenwel niet noemen: er zijn eenvoudigweg te weinig concurrenten om die conclusie te kunnen trekken. Maar feit is dat je in een gewone MX-5 meer plezier hebt. Voor een uitvoering met vast coupédak (die à la de Porsche Cayman versus de Boxster een stuk goedkoper en lichter is) wordt het marketingverhaal heel anders ...

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (16 Stemmen)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.