+++ AUDI gaat haar activiteiten in China in de komende 10 jaar verder uitbreiden en wil daarbij, samen met haar joint venture partner FAW Group, vooral ook meer elektrische auto’s op de markt brengen. Daarnaast komt er een apart bedrijf voor mobiliteits & digitale diensten “om zo samen dit groeiende premium segment uit te breiden”. CEO Rupert Stadler van Audi, directeur Jochem Heizmann van Volkswagen Groep China en Xu Ping, bestuursvoorzitter van FAW Group, hebben daartoe een overeenkomst getekend in Changchu. “De laatste 29 jaar hebben Audi en FAW Group Chinese autogeschiedenis geschreven. Samen hebben we de premiummarkt in China gecreëerd en voortdurend verder ontwikkeld. Nu beginnen we aan de tweede fase van ons groeipad”, aldus Stadler in een vraaggesprek met Automobiel Management. Verkoopdirecteur Dietmar Voggenreiter voegde daar aan toe: “China is marktleider in de wereld voor elektrische mobiliteit. Met ons e-tron initiatief willen we hier een aansprekend premiumaanbod van producten en diensten bieden.” In de komende 5 jaar willen de partnerbedrijven 5 nieuwe e-tron modellen in China zelf bouwen, inclusief batterijgevoede auto’s met een bereik van meer dan 500 km. +++
+++ Het aantal gevallen van AUTODIEFSTAL in Nederland is vorig jaar opnieuw afgenomen. Het waren er 9.179, oftewel 9 procent minder dan in 2015. Daarmee ligt het aantal gestolen auto’s voor het eerst onder de 10.000, aldus de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Een kleine 40 procent van de auto’s is teruggevonden. Dat is ruim 2 procent meer dan 2 jaar geleden. Volkswagens zijn onverminderd populair bij autodieven. Voertuigen van het Duitse merk zijn goed voor bijna 30 procent van alle diefstallen, al nam het absolute aantal wel af. De Volkswagen Golf (1.212) en de Volkswagen Polo (929) werden het vaakst gemeld als gestolen. BMW en Audi staan op de tweede en derde plek. Ook van die merken werden wel minder auto’s gestolen dan in 2015. Van de grote merken werden alleen Renaults vorig jaar meer gestolen. Daar dook het model Clio het vaakst op in de statistieken, met 234 diefstallen. Autodieven hebben nog steeds een voorkeur voor auto’s tussen 4 en 7 jaar oud, blijkt uit de nieuwe diefstalcijfers. Nieuwere auto’s zijn minder in trek, mogelijk omdat die betere antidiefstal technologie hebben. Oldtimers blijven wel geliefd: zo werden vorig jaar 575 auto’s van twintig jaar of ouder ontvreemd. De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit noemt het een positieve ontwikkeling dat vorig jaar meer auto’s zijn teruggevonden. De stichting denkt dat dit een gevolg is van een betere verwerking van aangiften. Gestolen auto’s staan nu binnen 2 uur internationaal gesignaleerd. Opvallend genoeg is vorig jaar één auto teruggevonden in Qatar, op zo’n 5.000 kilometer van Nederland. +++
+++ Het is hommeles is de designstudio van BMW. Diverse assistenten van chef Adrian van Hooydonk gaan op zoek naar een andere werkgever, waaronder de 46-jarige Karim Habib. De Libanees/Canadees begon zijn tekenloopbaan in 1998 bij BMW als interieurontwerper. In 2010 maakte hij een kortstondig overstapje naar Mercedes, waar hij het design van de CLS beïnvloedde. In 2012 keerde Habib terug naar München. Daar tekende hij mee aan onder andere de vorige generatie 7-serie, de X6, de X3, de 6-serie Gran Coupé en de 5-serie van 2 generaties terug. Eerder vertrokken al 2 andere hooggeplaatste designers bij BMW. Vorig jaar gaf Anders Warming, verantwoordelijk voor de styling van Mini er de brui aan, evenals Benoit Jacob die de i3 plus i8 getekend heeft. Zij vonden beiden nieuw emplooi in China. Hun posities zijn echter nog niet ingevuld, wat betekent dat Van Hooydonk op dit moment alleen Giles Taylor van Rolls-Royce nog over heeft als trouwe luitenant. BMW ontwerpen zijn wel vaker onderwerp van discussie. Het meest omstreden was Chris Bangle, die de derde generatie 7-serie tekende. Habib wordt mogelijk opgevolgd door Michael de Bono, die voor BMW de bekritiseerde de 2-serie Gran Tourer ontwierp. Dus of wij daar blij mee moeten zijn … +++
+++ De financiële divisie van DAIMLER heeft de specialist in elektronische betaaldiensten PayCash Europe overgenomen. Daarmee gaat de basis gevormd worden voor een eigen elektronische betaaldienst onder de naam ‘Mercedes Pay’. De acquisitie maakt onderdeel uit van de plannen van Daimler om een toonaangevende speler op het gebied van digitale mobiliteitsdiensten te worden. Mercedes pay wordt geïntegreerd in Daimer Mobility Services dat onder meer bekend is van de autodeel dienst Car2go. +++
+++ GENERAL MOTORS gaat 1 miljard dollar extra investeren in haar fabrieken in de Verenigde Staten. Dat levert 1.500 (nieuwe) banen op. Vorig jaar investeerde General Motors al 2,9 miljard dollar in haar Amerikaanse activiteiten. Sinds 2009 heeft het bedrijf 21 miljard uitgegeven aan nieuwe activiteiten in eigen land. Dat General Motors hier melding van maakt, heeft natuurlijk te maken met de nieuwe Amerikaanse president, Donald Trump. Onder andere de productie van assen, die nu plaatsvindt in Mexico, zal teruggehaald worden naar de Verenigde Staten. Buitenlandse autofabrikanten voelen ook de hete adem van Trump in hun nek. Zo hebben de Koreaanse zustermerken Hyundai en Kia laten weten dat zij de komende 5 jaar samen 2,9 miljard dollar gaan investeren in de VS. Volgens topman Chung Jin-Haeng is de investering noodzakelijk om te kunnen (blijven) voldoen aan de groeiende vraag naar auto’s bij de Amerikaanse consument. Hyundai/Kia bouwen momenteel zo’n 730.000 auto’s op jaarbasis in 2 fabrieken in de VS maar wil dit aantal verder opvoeren. Chung laat weten dat de investering niet ten koste zal gaan van de werkgelegenheid in Mexico. +++
+++ In de nieuwe Audi fabriek in het Mexicaanse San José Chiapa is deze week de 8 miljoenste Audi met QUATTRO vierwielaandrijving van de band gerold. De techniek debuteerde in 1980 en is momenteel beschikbaar op meer dan 100 modelvarianten van het merk. Het systeem is standaard op de Q7, de A4 Allroad, de A6 Allroad, de A8, de R8 en alle S & RS uitvoeringen. In 2015 koos wereldwijd 44 procent van alle Audi klanten voor Quattro aandrijving. De Q5 is het populairste model met dit type vierwielaandrijving, met zo’n 262.000 verkochte exemplaren. Audi levert het Quattro systeem in verschillende varianten. In compacte modellen met dwars geplaatste motor monteert Audi op de achteras een hydraulische, elektronisch gestuurde lamellenkoppeling. Op de R8 met middenmotor zit die koppeling op de vooras. Hij is onderdeel van een actief systeem dat, afhankelijk van de (rij)situatie, de aandrijfkrachten over de assen verdeelt. Audi modellen met een in lengterichting geplaatste motor voorin hebben een sperdifferentieel met een planetair tandwielstelsel dat de aandrijfkrachten normaal gesproken in de verhouding 40:60 over de voor & achterwielen verdeelt. Een aantal topmodellen van Audi heeft een sportdifferentieel op de achteras. Dat verspreidt de aandrijfkrachten actief over de achterwielen via 2 elektro/hydraulisch bediende lamellenkoppelingen. Nieuw is de combinatie van Quattro aandrijving en Ultra technologie. Het systeem is ontworpen voor modellen met een in lengterichting geplaatste motor en werkt met een lamellenkoppeling achter de versnellingsbak die de aandrijfkrachten actief verdeelt over de voor & achteras wanneer vierwielaandrijving gewenst is. Onder normale condities koppelt de achteras zich los en worden alleen de voorwielen aangedreven, waarmee een aanzienlijke brandstofbesparing wordt gerealiseerd. De vierwielaandrijving debuteerde in 1980 in de oer Quattro. De eerste generatie van het systeem had een differentieel dat met een druk op de knop gesperd kon worden. In 1986 verving Audi dat door een Torsen differentieel (dat de aandrijfkrachten kon verdelen over de assen), waarna in 2005 een systeem volgde dat werkte met een planetair differentieel. +++
+++ Ook rechters worstelen met vragen over ROEKELOOS RIJGEDRAG. Uit onderzoek van het Fonds Slachtofferhulp blijkt dat er de afgelopen jaren minder verkeersovertreders zijn veroordeeld voor roekeloos rijden, omdat de Hoge Raad een strenge definitie daarvan hanteert. “Door deze jurisprudentie worden de rechters in een streng keurslijf gedrukt”, zegt Barbara den Uijl van de Raad voor de rechtspraak, die spreekt namens de rechters. Iemand die met 180 kilometer per uur slingerend over de snelweg rijdt, maakt zich wettelijk gezien niet perse schuldig aan roekeloos rijgedrag. De Hoge Raad stelde daarvoor 3 criteria op: iemand moet zich buitengewoon onvoorzichtig hebben gedragen, hij moet een zeer ernstig gevaar hebben veroorzaakt en hij moet zich daarvan bewust zijn geweest. In de praktijk betekent dat veroordelingen wegens roekeloos rijden alleen standhouden bij de Hoge Raad als er sprake was van een kat & muis spel of een wedstrijd. Het is een paar keer voorgekomen dat een vonnis van de rechter voor roekeloos rijden bij de Hoge Raad werd vernietigd. “Het is echt ingewikkelde materie”, geeft Den Uijl toe. Dat komt ook doordat roekeloos in het dagelijks taalgebruik iets anders betekent dan de juridische term. “Als iemand met alcohol op 180 gaat rijden, vinden wij dat roekeloos, maar hij wordt dan niet altijd voor roekeloos rijgedrag veroordeeld. Mensen snappen dat vaak niet”. De strafrechters zouden graag meer armslag krijgen dan de Hoge Raad nu toestaat op basis van de wet. “Strafrechters kunnen het niet zelf oplossen, dat moet de Hoge Raad of de wetgever doen. Als de politiek constateert dat dit een probleem is, dan moet een van de twee dat oplossen”. “De wetgever is dus aan zet. Hiervoor is een politieke meerderheid nodig”, concludeert de Raad voor de rechtspraak. +++
+++ Bedrijven zijn op zoek naar slimme technologische oplossingen om SMARTPHONE gebruik in de auto tegen te gaan. Al zo’n 1.000 truckers rijden nu rond met een apparaatje dat het scherm van de telefoon blokkeert zodra men rijdt. Steeds meer bedrijven stellen dit verplicht voor hun personeel, na een oproep van Veilig Verkeer Nederland en de transportbranche. Minister Schultz doet onderzoek naar mogelijkheden om smartphone gebruik in de auto aan banden te leggen, maar Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) willen niet wachten op Den Haag om maatregelen te nemen. “Als er technische middelen voor handen zijn, moet je die direct inzetten”. VVN en TLN zijn een samenwerking met SafeDrivePod gestart om het gebruik van smartphones tijdens het rijden aan banden te leggen. Minister Schultz van verkeer laat momenteel telecom & autofabrikanten onderzoek doen naar apps die telefoons blokkeren tijdens het rijden, maar VVN vindt dat niet dwingend genoeg. Ze willen laten zien dat er dingen bestaan om dat te doen en gaan de SafeDrivePods daarom actief onder de aandacht brengen. De SafeDrivePod is een klein apparaatje dat alle tekstfuncties van de smartphone blokkeert zodra een voertuig rijdt. Even whatsappen, facebooken of twitteren kan dan dus niet meer. Voor consumenten is er de CarPlay van Apple en Android heeft de AndroidAuto, die op dit moment alleen nog in de duurdere, luxe auto’s worden geplaatst. Via een ingebouwd beeldscherm kun je je smartphone bedienen, maar ook met spraak. Krijg je een WhatsApp binnen, dan druk je op de ‘reply knop’ in je stuur en spreek je een bericht in. Goedkopere opties zijn er ook. Zo is er de AirPod: een draadloze koptelefoon waarmee je, in samenwerking met besturingssysteem iOS 10, via spraak berichten kunt versturen. Maar helemaal vlekkeloos verloopt spraakherkenning nog niet en de vraag is of ook dit niet teveel zal afleiden. Meer bewustwording over de gevaren van smartphone gebruik is wellicht het verstandigste, vindt Samsung. Samen met Veilig Verkeer Nederland ontwikkelde de telefoon fabrikant de app Beat the Street. Een virtual reality app die al bij een jonge doelgroep voor meer bewustwording moet zorgen over de gevaren van telefoongebruik in het verkeer. Met virtual reality is onder meer te ervaren wat de gevolgen van smartphonegebruik kunnen zijn. Verzekeringsmaatschappij Interpolis lanceerde de applicatie AutoModus. Een app die door de gebruiker zelf moet worden ingeschakeld. Via een puntensysteem wordt de bestuurder beloond: hoe langer je je telefoon niet aanraakt, hoe meer punten je krijgt. Maar zien gebruikers zelf de noodzaak van een verbod op smartphones in het verkeer wel in? Volgens een poll wel: 95 procent is voor, 5 procent tegen. In 2014 zijn er 67.351 boetes uitgedeeld aan mensen die achter het stuur hun smartphone gebruikten. Dat zijn iedere dag 185 boetes. In 2015 waren dat 33.084 boetes (vanwege een grote politiestaking was dat aantal laag). Dit jaar staat het aantal op 38.885 boetes (de laatste 4 maanden van het jaar zijn nog niet meegerekend). Als men gepakt wordt, kost dat 230 euro. Vanaf dit jaar is ‘afleiding in het verkeer’ prioriteit bij de politie. Daar valt ook het gebruik van de smartphone onder. Er worden geen aparte politieteams de weg op gestuurd om te controleren op het gebruik van mobieltjes in de auto. Wel zijn er allerlei campagnes om automobilisten bewust te maken van de gevaren van het gebruik van de smartphone. +++
+++ VOLKSWAGEN heeft in België inmiddels ongeveer 50.000 dieselauto’s met sjoemelsoftware aangepast. Dat betekent dat er nog zo’n 270.000 exemplaren te gaan zijn. In een interview met economisch dagblad De Tijd zegt Denis Gorteman, de directeur van de lokale importeur: “Sinds eind vorig jaar zijn eindelijk de oplossingen voor alle modellen en varianten beschikbaar. Het komende halfjaar willen we zo veel mogelijk auto’s aanpassen”. Volkswagen wijst er op dat de update in België niet verplicht is. “Sommige klanten zullen hun auto dus niet laten aanpassen. Dat is spijtig. Na de technische interventie blijft de restwaarde van de auto op peil. We kunnen echter niet garanderen dat dit ook zo is voor exemplaren die niet werden aangepast”. +++