Noordelijke provincies willen Tesla

0

Als personeel van Tesla in Silicon Valley in hun Twitter tijdlijn kijken, dan zien zij een bijzondere advertentie: een video waarin de provincies Groningen, Drenthe en Friesland duidelijk maken dat de nieuwe Europese fabriek van het automerk naar Noord-Nederland moet komen.

De campagne werd in één maand uit de grond gestampt, via een app groep. “We hebben genoeg groene energie, ruimte, hoog opgeleide mensen en zijn energiek”, zo luidt de boodschap van het filmpje. Circa 30 bestuurders en ondernemers uit de regio hebben de handen ineen geslagen om de fabriek naar Noord-Nederland te krijgen. Opvallend, want er zijn nog helemaal geen officiële plannen bekend gemaakt. En wat voor fabriek eigenaar Elon Musk wil bouwen, weet ook nog niemand.

“Vroeger kwam er een aanvraag van een bedrijf, die vervolgens uitgezet werd naar de ontwikkelingsmaatschappijen van regio’s zodat ze kunnen reageren. Maar Tesla zou Tesla niet zijn, als ze hun verzoek niet op een andere manier de wereld ingooien”, zegt Gerard de Boer, één van de betrokken ondernemers. “Google deed het heel stil. En zij kozen voor Groningen omdat we genoeg groene energie hebben om een mega datacentrum op te draaien en omdat de toevoer daarvan heel betrouwbaar is. Het is toen gelukt”, vertelt hij. Vandaar dat de groep nu alvast Tesla warm probeert te maken voor het idee, ongeacht welke plannen de autoproducent heeft.

Wie binnen een maand een campagne uit de grond wil stampen, inclusief video’s en reclame posts, moet snel handelen. Daarvoor gebruikte de groep iets heel simpels: een app groep. “Heel gezellig en leuk. Af en toe krijg je midden in de nacht een appje als iemand een idee heeft. Het is echt een incubator waarin in een hele korte tijd ideeën de revue passeren”, vertelt De Boer.

Niet alleen hij en andere ondernemers zoals Mark Vletter zijn bij de groep aangesloten. Ook gedeputeerden van de betrokken provincies voor Economische Zaken, bestuurders van investeringsmaatschappij NOM en zelfs een Nederlandse ambassadeur uit Slowakije zijn erbij betrokken. De ambassadeur heeft 4 á 5 autofabrieken Slowakije in zien komen en weet alle details. “We hebben ook een Nederlandse ondernemer in de Verenigde Staten en een Amerikaanse entrepreneur die even meekijkt met de teksten”.

Vroeger ging het opzetten van wervingscampagnes allemaal in stilte en onder codenamen, vertelt De Boer. “Maar nu kon het niet anders. Hier lukt dat ook, omdat we minder gelaagd zijn georganiseerd zoals bijvoorbeeld in Amsterdam. En er komt een hele nieuwe generatie bestuurders, die het heel normaal vinden dat je met elkaar appt”, verklaart hij. Zij zijn allemaal vol gas er tegenaan gegaan. Rondom het Tesla hoofdkantoor in Silicon Valley werd een virtuele cirkel getrokken. Iedereen binnen een bepaalde afstand krijgt het filmpje te zien op Twitter. En een bijbehorende website moet de rest van het werk doen.

Wie voor Economische Zaken werkt, zal komende tijd ook de boodschap niet kunnen negeren. Noord-Nederland wil de fabriek. “In Nederland is onze boodschap: Wij geven gas. Met een knipoog wat we allemaal voor Nederland gedaan hebben. Het wordt tijd om wat terug te doen”, grapt De Boer, verwijzend naar de problemen met gaswinning in Groningen. Later volgt nog een actie om de bewoners bij het plan te betrekken en een definitief voorstel voor de autofabrikant, mocht het zover komen.

Vorig jaar april kondigde Musk op Twitter aan plannen te hebben om een fabriek in Europa te bouwen, omdat de huidige productiemogelijkheden in Fremont de vraag niet aankunnen. Meteen barstte een hoop rumoer los op het sociale medium. De Kroaten willen de fabriek maar al te graag in eigen land. De Zweden zouden hem ook graag zien. En Noorwegen trouwens ook. Net als Spanje en Frankrijk. Uiteindelijk zijn er al talloze regio’s die bij Musk aankloppen met een mooie brochure.

Noord-Nederland gaat de concurrentie aan met drie andere Nederlandse regio’s: Noord-Brabant (Tilburg heeft al een Tesla assemblage faciliteit), Rotterdam en de regio Nijmegen/Arnhem. De Boer is optimistisch: “Musk is vermoedelijk op zoek naar een locatie om een batterijfabriek of productiefabriek te bouwen. We hebben de Eemshaven dichtbij, genoeg ruimte en een universiteit met hoogopgeleide studenten. Momenteel vertrekken veel afgestudeerden omdat we grote corporaties missen. De regio trekt daarom al langer grote werkgevers aan zoals Google en IBM. Wat zou er leuker zijn om daar Tesla als hippe werkgever aan toe te voegen?”

teslagigafactorya

Hoe de Amerikaanse, zogeheten Gigafactory van Tesla er uit gaat zien, wordt gestaag steeds duidelijker. Het zonnedak van de nieuwe accufabriek heeft een capaciteit van 70 megawatt. Tesla gaat zijn Gigafactory in Nevada daarmee van energie voorzien, zo blijkt uit een document dat het bedrijf heeft gedeeld met investeerders.

In de fabriek gaan op grote schaal accu’s gemaakt worden om elektrische auto’s goedkoper te maken. Op het dak van de Gigafactory komt een enorme installatie van zonnepanelen. Tesla zegt dat die 7 keer groter is dan het grootste zonnedak ter wereld. Het plan hierachter is dat de Gigafactory niet direct fossiele brandstof gebruikt. De zonnepanelen moeten voor de meeste energiewinning zorgen die de fabriek nodig heeft. Overige energie wordt opgeslagen in Tesla Powerpacks, zodat daar uit een later moment uit geput kan worden. Waarschijnlijk worden de zonnepanelen door SolarCity geproduceerd. Dat bedrijf nam Tesla vorig jaar over.

De fabriek moet zo groen mogelijk draaien. Verwarming in de Gigafactory komt van overtollige hitte die vrijkomt bij de productie van accu’s. Verder is er een gesloten watersysteem waarin 1,5 miljoen liter water wordt rondgepompt. Ook komt er een plek in de fabriek waar oude batterijen gerecycled worden.

Reageren is niet mogelijk.