Nieuwstelex

0

+++ AUDI zal nog dit jaar de SQ2 lanceren. De extra sportieve variant van de kleinste SUV uit het gamma krijgt een minimaal 265 pk sterke variant van de 2.0 TFSI motor onder de kap. Daarmee is de SQ2 mans genoeg om de Mini Countryman JCW (231 pk) naar het tweede plan te verwijzen. Ook blijft er vermogentechnisch op deze manier ruimte over voor een RS versie. De SQ2 krijgt (uiteraard) standaard Quattro vierwielaandrijving. Ook een 7-traps automaat met dubbele koppeling is bij de prijs inbegrepen. +++

+++ FERRARI zal in maart op de autosalon van Genève de opvolger van de F12 Berlinetta presenteren. Het gaat daarbij niet om een compleet nieuw model, maar om een ingrijpende facelift. Ferrari toverde eerder op soortgelijke wijze de 458 Italia om tot 488 GTB en de FF reïncarneerde afgelopen najaar als GTC4Lusso. De opvolger van de F12 Berlinetta gaat F12 M heten en krijgt een van 6.262 cc tot 6,5 liter opgeboorde V12 onder de kap. Het vermogen zal daardoor stijgen van 620 pk tot 800 pk, terwijl als maximum koppel 720 Nm wordt genoemd. Daarmee wordt de nieuwe Ferrari zelfs krachtiger dan de F12tdf. Het V12 blok wordt de grootste en sterkste twaalfcilinder in een productiemodel van het Italiaanse merk ooit. +++

+++ Vorig jaar reden we langer op de weg maar stonden we er ook langer op stil. Dat blijkt uit FILE cijfers die minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Het aantal afgelegde kilometers steeg in 2016 met 3,1 procent tot ruim 70 miljard kilometer. Vooral aan het begin van de spitsperiodes en overdag was er vorig jaar meer verkeer op de weg. Ook nam de filedruk toe met 13,1 procent: van 10,2 miljoen kilometerminuten (iedere minuut dat er één kilometer file stond) in 2015 tot 11,6 miljoen kilometerminuten in 2016. Dat kwam vooral door het vele verkeer in de spits en door ongevallen en incidenten. Het aantal extra uren dat we met z’n allen moesten reizen vanwege bijvoorbeeld file steeg vorig jaar met 10,6 procent tot ruim 61 miljoen uur. De drukste filedagen waren in november. Door de combinatie van regen, de overgang naar de wintertijd en ongevallen ontstonden langere files dan gebruikelijk. De A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude claimt de eerste plek in de file top-10. De meeste filelocaties uit de top tien zijn in de Randstad. Ten opzichte van vorig jaar steeg het aantal files door werkzaamheden met bijna 3 procent. Daarmee blijft Rijkswaterstaat onder de norm van 10 procent. Die werd in 2006 ingesteld. +++

+++ FORD is momenteel druk bezig met het testen van prototypes van de nieuwe Focus. Het model zal in het eerste kwartaal van volgend jaar in de showrooms arriveren. De huidige Focus stamt uit 2011 en dus is het de hoogste tijd voor een nieuw model. De nieuwe editie gaat diens minpunten (relatief krap achterin, onoverzichtelijk dashboard) elimineren. Met het oog op het eerste euvel zal de wielbasis flink worden opgerekt. Met die ingreep zal de Ford worden getransformeerd tot (voor achterpassagiers) de ruimste auto in zijn klasse. Het dashboard krijgt een groot touch screen in tabletvorm, waarmee veel losse knoppen op de middenconsole komen te vervallen. In combinatie met als vanouds bovengemiddeld goede rijeigenschappen moet dit van de vierde generatie Focus de nieuwe segmentleider maken. Ford gaat de modelreeks wereldwijd verkopen, waarbij de voor de Europese markt bestemde exemplaren (die wederom in Duitsland van de band rollen) een hoogwaardiger afgewerkt krijgen dan de Amerikaanse editie. Ook zal qua veiligheidsuitrusting meer worden uitgepakt. Ford gaat de nieuwe Focus ook in Active terreinlook uitvoering aanbieden. Dat model zal prijstechnisch onder de Kuga gepositioneerd gaan worden. +++

+++ De noodlijdende Maleisische autofabrikant PROTON is overgenomen door Geely. Deze Chinese speler is reeds eigenaar van Volvo Cars en de London Taxi Company. Geely troeft daarmee PSA, Renault en Suzuki af die ook in de race waren om Proton in te lijven. Het merk is nu nog eigendom van DRB-Hicon, maar als gevolg van slechte verkoopresultaten op de Maleisische thuismarkt beleefde dit bedrijf weinig rendementplezier aan haar investering. Proton wist vorig jaar, niet meer dan 72.000 auto’s te verkopen, maar Geely denkt dit afzetaantal fors te kunnen opvoeren met eigen ontwerpen. Dat hoeft geen grootspraak te zijn, want de middenklassers van het Chinese merk krijgen in de toekomst dezelfde ondersteltechniek als de C segment modellen van Volvo. Via een handelsakkoord kan Geely de in Maleisië geproduceerde auto’s zonder importheffing naar andere Aziatische landen exporteren. Om deze reden hadden ook PSA, Renault en Suzuki een oogje op Proton laten vallen. Lokale productie in de regio is essentieel om de hoge tariefmuren te kunnen omzeilen. Analisten verwachten dat de vraag naar auto’s in Azië de komende jaren sterk zal stijgen. Geely kan daar via de overname van Proton volop van gaan profiteren. +++

+++ TATA MOTORS heeft de winst in de laatste 3 maanden van 2016 zien kelderen. De Indiase autofabrikant kampte met dalende marges bij zijn premiumdivisie Jaguar Land Rover, waar duurdere modellen minder in trek waren. Bovendien nam de waardedaling van het Britse pond een flinke hap uit de bijdrage van het Engelse dochterbedrijf aan de omzet. De verkopen van Jaguar Land Rover kwamen uit op 6,5 miljard pond (7,6 miljard euro), wat wel neerkomt op een groei op jaarbasis met 13 procent. Omgerekend in Indiase roepies was echter sprake van een afname. Bovendien viel de operationele winst met meer dan een kwart terug naar 611 miljoen pond. Dat is onder meer te wijten aan een tanende populariteit van de Land Rover Discovery. Tata Motors zag de totale opbrengsten in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar met dik 4 procent teruglopen naar omgerekend zo’n 9,5 miljard euro (675 miljard roepie). De nettowinst kelderde met ruim 96 procent naar omgerekend een kleine 16 miljoen euro. Daarmee was de winst bij Jaguar Land Rover nog maar net hoog genoeg om de verliezen van het eigen merk te compenseren. De Indiase autobouwer is een zusteronderneming van Tata Steel, het staalbedrijf waar ook het vroegere Hoogovens in IJmuiden toe behoort. Moederconcern Tata Group was de afgelopen maanden het toneel van een hoogoplopende bestuursruzie. Die kostte topman Cyrus Mistry de kop. Hij werd verantwoordelijk gehouden voor de slechte financiële resultaten. Oud-topman Rata Tata nam het stokje weer over. +++

+++ TOYOTA bereikte afgelopen maand een mijlpaal met de verkoop van 10 miljoen hybride auto’s. De Prius voert de afzetstatistieken aan met 6 miljoen orders. Volgens Toyota wordt hiermee aangetoond dat de hybride technologie een blijvertje is en een belangrijke oplossing om CO2-uitstoot terug te dringen. De eerste generatie Prius verscheen in 1997 op de Japanse markt. De export startte 3 jaar later. Vooral in de Verenigde Staten bereikte de Prius cultstatus vanwege zijn milieuvriendelijke imago. De Toyota deed het toen erg goed bij wat je nu ‘Trump haters’ zou noemen’. Voor het passeren van de grens van 1 miljoen verkopen heeft het Japanse merk 15 jaar nodig gehad, maar sindsdien zitten de hybride modellen in een stroomversnelling. Dat komt omdat het gamma fors is uitgebreid. Jaarlijks rollen nu meer dan 1 miljoen hybride auto’s bij Toyota van de band. De Prius is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Toch heb elk voordeel zijn nadeel, want door de voorsprong die Toyota heeft het hybride modellen is het bedrijf minder gemotiveerd om volledig elektrische auto’s te lanceren. Die komen er wel, maar pas rijkelijk laat. Die modelstrategie is niet zonder risico. +++

+++ De in 2002 geboren VIPER is dood. De lange tijd onder Dodge label verkochte Amerikaanse supersportwagen (al was ‘Viper’ een blauwe maandag ook een zelfstandig merk) is niet meer te bestellen. Moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kondigde vorig jaar al aan de stekker uit de Viper te zullen trekken. De jongste, in 2012 gelanceerde, editie van de extreme sportwagen met 8,4 liter V10 motor verkocht barslecht en daarom wordt er geen geld geïnvesteerd in een opvolger. Omdat het voor fans (en die waren er heus wel) nu een kwestie van ‘nu of nooit’ is, zijn er bij FCA op de valreep een hele sloot aan orders voor de Viper binnengekomen, met als gevolg dat de complete voor dit jaar geplande productie nu al is uitverkocht. Met 653 pk heeft het model zondermeer supersportwagen status, maar technisch is hij volkomen achterhaald, hetgeen tot uiting kwam in wel erg ongemanierde rijeigenschappen. Bovendien is het een kwestie van tijd totdat de concurrentie een efficiënte 4,0 liter V8 met (minimaal) 653 pk lanceert. FCA heeft zelf de centen niet voor een dergelijke krachtbron; het repertoire van Ferrari uitgezonderd. Inmiddels is de Viper verkooptechnisch ook ingehaald door de Corvette ZR1 en Z06 en zelfs, binnen eigen gelederen, door de Hellcat uitvoeringen van de Dodge Charger en Challenger. +++

Reageren is niet mogelijk.